Jak księgować materiały do produkcji i wyroby gotowe w przypadku stosowania uproszczenia z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości
PROBLEM
Firma produkcyjna stosuje uproszczenie zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości – materiały do produkcji ujmowane są bezpośrednio w koszty w momencie zakupu, a wyroby gotowe w momencie wytworzenia. Czy prawidłowe rachunkowo będzie ujmowanie na koniec każdego okresu sprawozdawczego (miesiąca): wartości ustalonych produktów zapisem WN Produkty gotowe / MA 490 Rozliczenie kosztów; korekty kosztów o wartość stanu niezużytych materiałów zapisem WN Materiały / MA Zużycie materiałów. Konto 490 „Rozliczenie kosztów” traktowane jest w tym przypadku jako „Zmiana stanu produktów”. Czy takie zapisy, dokonywane na koniec miesiąca i odwracane na początek następnego miesiąca w celu wyliczenia zaliczki na podatek dochodowy, są zgodne z zasadami rachunkowości i mogą być stosowane?
