Komentarz do VAT 2026 – Art. 106nf
[Zakres przedmiotowy] Komentowany artykuł został dodany 1 lutego 2026 r. Określa zasady wystawiania faktur w okresie awarii KSeF. Chociaż nie wynika to wprost z jego treści, nie ulega wątpliwości, że przepisy komentowanego artykułu kierowane są do podatników mających obowiązek wystawić fakturę ustrukturyzowaną. Odnośnie do okresu awarii KSeF – zob. komentarz do art. 106ne ustawy o VAT.
W okresie awarii KSeF podatnik co do zasady wystawia faktury w postaci elektronicznej zgodnie ze wzorem faktury ustrukturyzowanej (zob. art. 106nf ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątek od tej zasady ma miejsce w przypadku awarii, która została zakomunikowana w sposób określony w art. 106ne ust. 3 ustawy o VAT, tj. w środkach społecznego przekazu. Awaria KSeF jest komunikowana w ten sposób w przypadku braku możliwości zamieszczenia komunikatu o awarii w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów. Wówczas – jak stanowi art. 106ng ustawy o VAT – podatnik wystawia faktury w postaci papierowej lub faktury elektronicznej.
