Interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.598.2025.1.MSO
Przeniesienie prawa do nakładów inwestycyjnych na spółkę przez gminę stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności roszczenia, określoną na fakturze bądź wcześniej po otrzymaniu płatności.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegozdarzeniaprzyszłegowpodatkuodtowarówiusługjestprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu przeniesienia na Spółkę prawa do nakładów poniesionych przez Państwa na Inwestycję.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina X (dalej: Gmina) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek lub VAT).
Do zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
Gmina zrealizowała inwestycję pn. „(…)” (dalej: Inwestycja). Całkowita wartość Inwestycji wyniosła ok. (…) mln PLN brutto, na realizację której Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych (dalej: Polski Ład) w kwocie (…) mln PLN. Pozostała wartość Inwestycji (ok. (…) mln PLN) stanowiła wkład własny Gminy.
Gmina rozpoczęła realizację Inwestycji (…) 2023 r., a zakończyła w (…) 2024 r.
Inwestycja polegała na budowie nowego (…) zbiornika wody i przebudowie pompowni wody użytkowej w (…) przy ul. (…) z elementami instalacji wodnej, kanalizacyjnej, elektrycznej, (…) oraz zagospodarowaniu terenu. Celem i głównym efektem realizacji Inwestycji jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa zaopatrzenia w wodę mieszkańców, uporządkowanie gospodarki wodnej.
W związku z realizacją Inwestycji Gmina otrzymała od wykonawców faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku VAT, m.in. z tytułu robót budowlanych.
W ramach Inwestycji powstała infrastruktura, która stanowi budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418, ze zm.) oraz niestanowiąca budynków ani budowli w rozumieniu przedmiotowych przepisów (ruchomość). W ramach Inwestycji powstały środki trwałe o wartości początkowej powyżej (…) tys. PLN.
Gmina zrealizowała Inwestycję na nieruchomości gruntowej stanowiącej własność (…) sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: Spółka). Spółka posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina posiada ok. (…)% udziałów w Spółce, a pozostałe udziały należą wyłącznie do innych gmin (…).
Przedmiot działalności Spółki, zgodnie z danymi rejestrowymi KRS, obejmuje w szczególności kody PKD:
-36.00.Z – pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody,
-37.00.Z – odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,
-42.21.Z – roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,
-43.12.Z – przygotowanie terenu pod budowę,
-43.22.Z – wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.
Zgodnie z funkcjonującą praktyką Gmina wnosi do Spółki aportami rzeczowymi majątek w postaci sieci wodociągowych oraz urządzeń służących do zapewnienia dostaw wody użytkowej, wytworzony w toku realizacji inwestycji. Natomiast na podstawie zawartej umowy pomiędzy Gminą i Spółką z dnia (…) 1995 r. nr (…) o powierzenie prowadzenia eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków w Gminie, Spółka prowadzi także w imieniu Gminy na jej terenie gospodarkę ściekową.
Obecnie funkcjonujący na terenie Gminy sposób prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej znajduje swoje uzasadnienie w posiadanych przez Spółkę zasobach organizacyjnych, kadrowych i technicznych, których Gmina nie posiada, a które są niezbędne, aby zapewnić odpowiedni poziom świadczonych na terenie Gminy usług w zakresie dostaw wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Współpraca ze Spółką pozwala zatem Gminie na zapewnienie wysokiej efektywności wykorzystania infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, stałe podnoszenie jakości świadczonych usług (w tym np. zwiększenie dostępności usług dostawy wody/zbiorowego odprowadzenia ścieków).
Gmina wyjaśnia, iż przystąpiła do realizacji Inwestycji z zamiarem wniesienia jej majątku bezpośrednio po zakończeniu Inwestycji w drodze aportu do Spółki, a zatem z zamiarem wykorzystywania majątku Inwestycji wyłącznie do czynności opodatkowanej VAT, niekorzystającej ze zwolnienia z VAT – zgodnie z dotychczasowym sposobem zarządzania majątkiem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.
Spółka od momentu zakończenia Inwestycji i oddania do użytkowania poszczególnych środków trwałych (zarówno nieruchomości, jak i ruchomości) korzystała z przedmiotowego majątku nieodpłatnie. Gmina z uwagi na proces przygotowawczy wniesienia aportów do Spółki nie zawarła ze Spółką jakiejkolwiek umowy pisemnej w tym zakresie. Spółka wykorzystuje/będzie wykorzystywała majątek Inwestycji do swojej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług dostawy wody do odbiorców końcowych.
Tym niemniej, po konsultacjach prawnych, w trakcie realizacji Inwestycji okazało się, iż Gmina nie może wnieść aportem części majątku Inwestycji (budowli), bowiem został on zrealizowany na gruncie stanowiącym własność Spółki. Zgodnie natomiast z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061, ze zm.) w takim przypadku własność budowli przypada z mocy prawa Spółce. W konsekwencji, Gmina nie może wnieść do Spółki aportem prawa własności budowli powstałych w wyniku Inwestycji.
Jednocześnie, po stronie Gminy istnieje roszczenie o zwrot poniesionych na przedmiotowy majątek nakładów (budowli powstałych w ramach Inwestycji – części składowych gruntu). Gmina zamierza zaspokoić swoje roszczenie względem Spółki w szczególności poprzez obciążenie Spółki kwotą (…) PLN netto z tytułu zwrotu nakładów poniesionych przez Gminę na realizację Inwestycji.
Gmina uzyskała interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z (…) 2024 r., sygn. (...), w której organ w zakresie rozliczenia przez Gminę ze Spółką nakładów na Inwestycję wskazał, że: „(…) nakłady jakie zostaną poniesione przez Państwa na majątku Spółki w postaci infrastruktury która stanowi budowle w rozumieniu Prawa budowlanego, nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy (tj. w szczególności rzeczy oraz ich części).
Poniesione nakłady w obcym środku trwałym nie stanowią odrębnej rzeczy, a jedynie skutkują powstaniem po Państwa stronie roszczenia o zwrot poniesionych kosztów. Roszczenie to nie stanowi prawa rzeczowego, a jedynie prawo o charakterze zobowiązaniowym, uprawniające do żądania zwrotu dokonanych nakładów. Tym samym, prawo to nie może stanowić towaru w rozumieniu ustawy. W przedmiotowej sytuacji w zamian za wykonanie Inwestycji na gruncie stanowiącym własność Spółki, obciążą Państwo Spółkę częścią kosztów Inwestycji. Przeniesienie nakładów poniesionych w obcym środku trwałym nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy. Niemniej jednak podmiot, który poniósł nakłady, dysponuje pewnym prawem do poniesionych nakładów i może to prawo przenieść na rzecz innego podmiotu. Wskazać zatem należy, że nakład jest prawem majątkowym, które może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Zatem spełnione będą przesłanki dla uznania, iż opisana czynność będzie stanowiła po Państwa stronie odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a Państwo będą działali jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą, zdefiniowana w art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji ww. czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy”.
W konsekwencji, rozliczenie przez Gminę ze Spółką nakładów Gminy na realizację Inwestycji stanowi usługę opodatkowaną VAT.
W związku z powyższym rozstrzygnięciem DKIS w dniu (...) 2025 r. Gmina zawarła ze Spółką aneks do porozumienia w sprawie wspólnej realizacji Inwestycji, zawartego w dniu (...) 2022 roku. W aneksie zostało uregulowane rozliczenie nakładów poniesionych przez Gminę na Inwestycję. W § 2 ust. 4 aneksu ustalono rozliczenie z tytułu zwrotu przez Spółkę poniesionych przez Gminę nakładów na Inwestycję w następujący sposób:
„Gmina i Spółka postanawiają, że w celu rozliczenia nakładu Gminy na nieruchomość Spółki opisanej w § 1 ust. 3, Spółka zapłaci na rzecz Gminy kwotę (…) zł netto + podatek od towarów i usług (VAT) w stawce 23%, tj. (…) zł brutto tytułem zwrotu nakładu poczynionego przez Gminę na nieruchomości Spółki opisanej w §1 ust. 3. Zapłata nastąpi na podstawie prawidłowo wystawionej i doręczonej Spółce faktury VAT na rachunek bankowy Gminy wskazany w tej fakturze VAT (…) Faktura VAT zostanie wystawiona z terminem płatności 30 dni determinującym jej wymagalność. (…)”.
Spółka zapłaci wskazaną kwotę na rachunek bankowy Gminy na podstawie wystawionej przez Gminę faktury VAT.
Wątpliwości Gminy dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT z tytułu przedmiotowej usługi Gminy na rzecz Spółki.
Pytanie
Kiedy po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy w VAT z tytułu usługi świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki, polegającej na przeniesieniu na Spółkę prawa do nakładów poniesionych przez Gminę na Inwestycję?
Państwa stanowisko w sprawie
Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu usługi świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki, polegającej na przeniesieniu na Spółkę prawa do nakładów poniesionych przez Gminę na Inwestycję, powstanie po stronie Gminy w dacie wymagalności roszczenia, tj. z chwilą upływu terminu płatności wskazanego na wystawionej przez Gminę fakturze, chyba że Gmina otrzyma wcześniej od Spółki całość lub część zapłaty z tego tytułu.
Kwestię obowiązku podatkowego reguluje art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
W myśl art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1)dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2)dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Moment powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa o VAT nie definiuje tego momentu ani w żaden sposób nie precyzuje jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Wskazać jednak należy, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter. Z kolei, o charakterze i o dacie wykonania tej usługi decydują strony umowy cywilnoprawnej, chyba że moment ten jest określany przez obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.
Usługa opisana w niniejszym wniosku, polega na przeniesieniu praw i uregulowaniu zobowiązania z tytułu poniesionych przez Gminę nakładów na Inwestycję. Tym samym, wykonana zostanie w momencie upływu terminu płatności wskazanego na fakturze wystawionej przez Gminę na Spółkę, gdyż z tym momentem wygasną roszczenia Gminy wobec Spółki, przez co strony zrealizują zamierzony przez siebie cel. W związku z powyższym, usługa związana z rozliczeniem nakładów jest wykonana w określonym w aneksie do porozumienia terminie wymagalności należności z tytułu rozliczenia nakładów inwestycyjnych.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, zakładając, że Gmina nie otrzyma całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi, obowiązek podatkowy w VAT z tytułu usługi Gminy na rzecz Spółki powstanie z upływem terminu płatności wskazanego na wystawionej na rzecz Spółki fakturze.
W konsekwencji, obowiązek podatkowy dla wykonywanej przez Gminę usługi polegającej na rozliczaniu nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę powstanie na zasadach ogólnych, czyli zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. w momencie wymagalności roszczenia o zwrot nakładów.
Dodatkowo Gmina zaznacza, że w przypadku otrzymania części lub całości zapłaty nakładów od Spółki przed upływem terminu płatności wskazanego na fakturze wystawionej przez Gminę, obowiązek podatkowy w VAT powstanie z chwilą otrzymania przez Gminę zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Powyższe stanowisko Gminy potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna wydana przez DKIS 13 stycznia 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.494.2022.1.MR, na gruncie podobnego stanu faktycznego.
Powyższe znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe, tak np.:
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 lutego 2015 r., sygn. ILPP1/443-1012/14-4/NS, zgodnie z którą: „(…) obowiązek podatkowy dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług polegających na rozliczaniu nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Najemcę powstanie na zasadach ogólnych, czyli zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. w momencie wymagalności roszczenia o zwrot nakładów”;
- w interpretacji indywidualnej DKIS z 11 stycznia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.588. 2017.2.MGO, gdzie potwierdzono, że: „(…) obowiązek podatkowy z tytułu czynności w postaci rozliczenia nakładów powstał u Wnioskodawcy zgodnie z art. 19a ust. 1 z chwilą wykonania usługi – czyli w momencie rozliczenia nakładów, tj. w terminie wymagalności zapłaty za czynsz”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 19a ust. 1 ustawy, w myśl którego:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.
W myśl art. 19a ust. 8 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1.dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2.dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Moment powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa nie definiuje tego momentu ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Jednakże przyjąć należy, że momentem wykonania usługi jest moment faktycznego wykonania wszystkich działań i czynności składających się na daną usługę. Zatem, usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usług. Należy zaznaczyć, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter. Jednocześnie podkreślić należy, że ustalenie zakresu świadczonej usługi i w konsekwencji momentu jej wykonania powinno następować w sposób obiektywny.
Z kolei o charakterze i o dacie wykonania usługi decydują strony umowy cywilnoprawnej, chyba że moment ten jest określony przez obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zrealizowali Państwo inwestycję pn. „(…)” na nieruchomości gruntowej stanowiącej własność (…) sp. z o.o. z siedzibą w (…). Spółka posiada odrębną od Gminy osobowość prawną i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z funkcjonującą praktyką wnoszą Państwo do Spółki aportami rzeczowymi majątek w postaci sieci wodociągowych oraz urządzeń służących do zapewnienia dostaw wody użytkowej, wytworzony w toku realizacji inwestycji. Nie mogą Państwo wnieść aportem części majątku Inwestycji (budowli), bowiem został on zrealizowany na gruncie stanowiącym własność Spółki. Po Państwa stronie istnieje roszczenie o zwrot poniesionych na przedmiotowy majątek nakładów. Zamierzają Państwo zaspokoić swoje roszczenie względem Spółki poprzez obciążenie Spółki kwotą z tytułu zwrotu nakładów poniesionych przez Państwa na realizację Inwestycji. Spółka zapłaci wskazaną kwotę na Państwa rachunek bankowy na podstawie wystawionej faktury VAT, z terminem płatności – jak Państwo wskazali – 30 dni determinującym jej wymagalność.
Mając zatem na względzie powołane przepisy prawa oraz elementy opisu sprawy, należy wskazać, że przeniesienie na Spółkę prawa nakładów poniesionych przez Państwa na Inwestycję nastąpi – jak Państwo wskazali we wniosku – na podstawie wystawionej przez Państwa faktury VAT, z terminem płatności 30-dniowym terminem wymagalności. W przypadku zwrotu kosztów Nakładów Inwestycyjnych na podstawie faktury z określonym terminem płatności, usługa związana z rozliczeniem ww. nakładów stanie się wykonana w określonym na fakturze terminie płatności.
W związku z powyższym, w przypadku zwrotu kosztów Nakładów Inwestycyjnych na podstawie faktury z określonym terminem płatności, obowiązek podatkowy dla wykonywanych przez Państwa usług, polegających na rozliczeniu nakładów, powstanie na zasadach ogólnych, czyli zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. w momencie wymagalności roszczenia o zwrot nakładów, chyba że otrzymają Państwo wcześniej od Spółki całość lub część zapłaty z tego tytułu.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Zakres przedmiotowy wniosku wyznacza przedstawione przez Państwa pytanie. Tym samym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania).
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem tj. opodatkowanie podatkiem VAT czynności przeniesienia przez Państwa na Spółkę prawa do nakładów poniesionych na Inwestycję, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.), dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
