Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Wa 1265/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), Sędzia WSA Joanna Kube, Sędzia WSA Andrzej Góraj, Protokolant starszy specjalista Aleksandra Weiher po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] maja 2022r. nr [...]. w przedmiocie przetwarzania danych osobowych oddala skargę
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (zwany dalej "Prezesem UODO") decyzją z [...] maja 2022r. nr [...] udzielił [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] (zwana dalej: "Spółką" albo "Skarżącą"), działającą przez oddział w [...] ([...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...], zwany dalej "Oddziałem") upomnienia za naruszenie art. 6 ust. 1 rozporządzenia 2016/679 z 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (Dz.Urz.UE L 119 z 4.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 4.03.2021, str. 35 zwane dalej: "RODO"), polegające na przetwarzaniu danych osobowych A. S. (zwana dalej "Uczestniczką") w zakresie Jej numeru telefonu, bez podstawy prawnej w celach marketingowych. W podstawie prawnej decyzji powołano też art. 104 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021r., poz. 735 ze zm., zwana dalej "k.p.a.") w zw. z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019r., poz. 1781, zwana dalej "u.o.d.o.") oraz art. 4 pkt 1 i art. 58 ust. 2 lit. b RODO.
Prezes UODO w uzasadnieniu ww. decyzji wskazał, że Uczestniczka w skardze z [...] lutego 2022r. zgłosiła nieprawidłowości w procesie przetwarzania Jej danych osobowych przez Spółkę, polegające na przetwarzaniu danych osobowych w celach marketingowych, bez podstawy prawnej. Prezes UODO ustalił na podstawie wyjaśnień Spółki i po zgromadzeniu materiału dowodowego, że Uczestniczka, wbrew woli, otrzymywała od Spółki połączenia telefoniczne o charakterze marketingowym i nie wyrażała Spółce zgody na przetwarzanie numeru telefonu i nie wie skąd go pozyskano (pismo Uczestniczki z [...] lutego 2022). Spółka w pismach z [...] marca i [...] kwietnia 2022r. wyjaśniła, że pozyskała numer telefonu Uczestniczki w związku z umową z [...] Sp. z o.o. w [...] ([...]) z [...] lipca 2020r. o udostępnienie pakietu danych (numerów telefonu, wytypowanych w oparciu o kryterium geograficzne), która łączyła strony do [...] czerwca 2021r. i w związku z umową z [...] Sp. z o.o. w [...] ([...]) o udostępnienie pakietu danych z [...] lipca 2021r. Spółka wyjaśniła, że Uczestniczka [...] lutego 2022r. wystosowała do Spółki wiadomość e-mail, w której zażądała zaprzestania kontaktu i dalszego przetwarzania nr [...] i usunięcia go z bazy danych. Spółka w odpowiedzi z [...] lutego 2022r. potwierdziła usunięcie nr i poinformowała, że nr nie będzie używany do celu wykonywania połączeń przez Spółkę po upływie 5 dni roboczych. Spółka w piśmie z [...] marca 2022r. wskazała, że w związku z prowadzeniem działalności w zakresie umawiania pokazów i prezentacji towarów oferowanych przez podmioty z branży sprzedaży bezpośredniej, wykonywała połączenia telefoniczne, pod posiadane numery telefonów, ale bez ich przyporządkowania do danych osobowych ich właścicieli lub użytkowników. W przypadku nawiązania kontaktu z daną osobą nie znane są dane rozmówcy (imię, nazwisko, wiek, adres zamieszkania) do czasu ich ewentualnego podania drogą telefoniczną, celem przesłania m.in. zaproszenia, voucher lub dalszych informacji, a z informacji posiadanych przez Spółkę wynika, że Uczestniczka w trakcie rozmowy telefonicznej nie podała identyfikujących ją danych osobowych. Spółka nie dysponuje środkami prawnymi, technicznymi bądź organizacyjnymi, umożliwiającymi dokonanie identyfikacji podmiotów, z którymi kontaktują się Jej przedstawiciele. Nie jest też w stanie przypisać numeru telefonu do konkretnej osoby fizycznej. Do momentu ewentualnego podania danych osobowych przez rozmówcę, rozmowa odbywa się anonimowo. W opinii Spółki nie jest zasadne uznanie nr telefonu za dane osobowe.
