Interpretacja indywidualna z dnia 4 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.471.2025.3.AW
Usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 74.90.20.0 i nie związane z bezpośrednim wykonywaniem czynności nadzoru budowlanego czy działalności inżynieryjnej kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 6 i 14 października 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w ORD-IN – uzupełnieniu wniosku z 6 października 2025 r.)
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 7 listopada 2023 r. W dniu 2 września 2025 r. rejestr CEIDG został zaktualizowany o PKD 74.99.Z – wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Na potrzeby podatku dochodowego wybrano opodatkowanie w formie ryczałtu.
Zakres świadczonych usług obejmuje pomoc klientowi w/we (...):
·wspieraniu kierownika projektu (...);
·podczas fazy budowy – (...);
·terminowym raportowaniu statusu projektu na różnych etapach, (...),
·bezpośrednim zarządzaniu wykonawcą (...) oraz pośrednim zarządzaniu dostawcami i wykonawcami na miejscu,
·analizowaniu potencjalnego ryzyka i rekomendowaniu sposobów (...),
·współpracy z pracownikami działów (...),
·uruchomieniu (...),
·wsparciu inżynieryjnym i technicznym dla projektów.
Zatem w świetle powołanych wyjaśnień do PKWiU:
-Wnioskodawca NIE wykonuje sprawowania nadzoru budowlanego;
- Wnioskodawca NIE przejmuje odpowiedzialności w imieniu klienta za zrealizowanie projektu budowlanego, włącznie z zabezpieczeniem środków finansowych i projektu, organizowaniem przetargu i sprawowaniem funkcji kierowania oraz nadzorem inwestorskim (grupowanie 71.12.20.0);
- Wnioskodawca NIE wykonuje usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej świadczone przez inżynierów i architektów (Grupowanie 71.12.20.0);
- Wnioskodawca wykonuje usługi doradztwa specjalistycznego inne niż związane z nieruchomościami, ubezpieczeniami czy inżynierskie, np. usługi doradztwa specjalistycznego: w dziedzinie sztuki, sądowego itp. (grupowanie PKWiU 74.90.20.0).
Uzasadnienie: (...).
Poniżej zakres procesów(...):
(...)
Dodatkowo do obowiązków Wnioskodawcy należy koordynowanie prac nad zamówieniami, nadzorowanie dostawy i sprawdzenia przy odbiorze urządzeń (...). Zakres usług Wnioskodawcy obejmuje przede wszystkim specjalistyczną wiedzę, nabytą podczas prac nad projektem wykonawczym (...).
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że w tym przypadku, stosowne do opisanej sytuacji wydaje się jedynie zastosowanie PKWiU 74.90.20.0.
Uzupełnienie I
Wniosek dotyczy lat podatkowych 2023, 2024 oraz 2025, tj. okresu prowadzenia działalności gospodarczej i obowiązywania umowy stanowiącej podstawę świadczenie usług.
Do prowadzonej działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowy. Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie aptek, obrotu dewizowego, sprzedaży części do pojazdów, ani działalności objętej podatkiem akcyzowym. Nie zachodzą również przesłanki opisane w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.
W roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z działalności prowadzonej samodzielnie nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro.
W odpowiedzi na pytanie, jaki rodzaj umowy łączący Pana ze Zleceniodawcą, w szczególności, czy jest to umowa o roboty budowlane w myśl art. 647 ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071) wskazał Pan, że jest to umowa zlecenie.
Wyjaśniając, jaki jest szczegółowy opis przedmiotu umowy, wskazał Pan, że zakres świadczonych usług obejmuje pomoc klientowi w/we (...):
·wspieraniu kierownika projektu (...);
·podczas fazy budowy – (...);
·terminowym raportowaniu statusu projektu na różnych etapach, (...),
·bezpośrednim zarządzaniu wykonawcą (...) oraz pośrednim zarządzaniu dostawcami i wykonawcami na miejscu,
·analizowaniu potencjalnego ryzyka i rekomendowaniu sposobów (...),
·współpracy z pracownikami działów (...),
·uruchomieniu (...),
·wsparciu inżynieryjnym i technicznym dla projektów.
Docelowym wynikiem/efektem usług Wnioskodawcy będzie przekazanie (...) użytkownikowi końcowemu – (...).
Wnioskodawca nie pełni funkcji kierownika budowy ani kierownika robót w rozumieniu Prawa budowlanego. Nie prowadzi dziennika budowy, nie odpowiada za teren budowy ani za czynności enumeratywnie wymienione w art. 22 i 23 Prawa budowlanego.
Wnioskodawca posiada uprawnienia budowlane, aby być uczestnikiem procesu budowlanego w myśl art. 17 ustawy Prawo budowalne. Wnioskodawca podkreślił, że nie pełni funkcji kierownika budowy ani kierownika robót w rozumieniu Prawa budowlanego w ramach umowy z klientem.
(...)
Usługi Wnioskodawcy nie polegają na budowie, przebudowie, montażu czy rozbiórce obiektów budowlanych. Mają charakter koordynacyjny i doradczy.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest określone w sposób ryczałtowy w umowie zlecenie, stawka dzienna x ilość dni w pracy. Stawka dzienna określona w umowie zlecenie , w zależności od dnia pracy w tygodniu, soboty, niedziele i święta.
Po analizie zakresu czynności, Wnioskodawca kwalifikuje usługi do PKWiU 74.90.20.0 – pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wnioskodawca uzyskuje inne przychody podlegające opodatkowaniu – (...), opodatkowanie 14% ryczałt. Wyżej wymieniony usługi nie dotyczą interpretacji podatkowej w składanym wniosku.
Uzupełnienie II
Wnioskodawca jest magistrem inżynierem oraz posiada uprawnienia budowlane w zakresie: (...). Wnioskodawca podkreśla, że nie jest uczestnikiem procesu budowlanego – w rozumieniu ustawy Prawo budowlane w ramach wykonania umowy zawartej z klientem w ramach projektu (...). Jednocześnie nie pełni żadnej samodzielnej funkcji technicznej na budowie (...) w rozumieniu ustawy Prawo budowlane – w szczególności nie wykonuje czynności wskazanych w art. 22–25 tej ustawy. Uprawnienia budowlane Wnioskodawcy nie są wykorzystywane w ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy – projektu (...).
Po ponownej analizie udzielonych odpowiedzi Wnioskodawca doprecyzował, że:
1.nie świadczy usług doradztwa związanego z nieruchomościami – w szczególności nie zajmuje się pośrednictwem, obrotem, wyceną, zarządzaniem nieruchomościami ani doradztwem w tym zakresie,
2.nie świadczy usług doradztwa inżynierskiego w rozumieniu PKWiU dział 71 – tj. nie wykonuje usług projektowania architektonicznego lub inżynieryjnego, nadzoru budowlanego, usług kierowania realizacją projektu budowlanego w imieniu inwestora, ani usług inżynieryjnych związanych z obiektami budowlanymi lub infrastrukturą.
Zakres usług Wnioskodawcy ma charakter koordynacyjny, organizacyjny oraz specjalistycznego wsparcia operacyjnego, polegającego m.in. na: (...). Wnioskodawca nie przejmuje odpowiedzialności za realizację procesu budowlanego, nie wykonuje samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, nie sprawuje nadzoru budowlanego ani funkcji kierownika budowy lub robót. W konsekwencji świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi doradztwa specjalistycznego o charakterze profesjonalnym, mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, co zostało wskazane we wniosku.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy prawidłowe jest opodatkowanie opisanej działalności stawką 8,5% od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Wskazane powyżej usługi nie są samodzielnymi funkcjami technicznymi w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane, nie stanowią wykonywania nadzoru budowlanego ani kierowania przedsięwzięciem. W ramach świadczonej usługi Wnioskodawca nie podejmuje decyzji strategicznych dot. działalności firmy Zleceniodawcy. Usługi obecnie są świadczone dla jednego zleceniodawcy, ale potencjalnie Wnioskodawca będzie świadczyć analogiczne usługi na rzecz innych podmiotów. Usługi dla zleceniodawcy Wnioskodawca świadczy sam, pod własnym nadzorem. Wnioskodawca usługi świadczy na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym. Przychody z działalności gospodarczej są udokumentowane fakturami wystawionymi zleceniodawcy, powiększonymi o stosowny podatek od towarów i usług (VAT). Wszystkie usługi są przez Wnioskodawcę świadczone na terytorium Polski. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Podobne stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji podatkowych:
1)z dnia 22 grudnia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2.4011.747.2022.2.WS – Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – usługi koordynacji projektów inwestycyjnych;
2)z dnia 26 kwietnia 2024 Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDSL1-1.4011.113.2024.2.DS – Stawka ryczałtu dla PKWiU 74.90.19.0 i PKWiU 74.90.20.0.
Wnioskodawca oświadcza, że w sprawie, którą opisuje, nie toczy się postępowanie podatkowe, i nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa oraz, że sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.
Ponadto:
-zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.) Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce;
-prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.);
- Wnioskodawca nie świadczy na rzecz zleceniodawcy (zleceniodawców), u którego (których) pełni funkcję prezesa, członka zarządu, bądź inną funkcję; Wnioskodawca nie jest jego (ich) wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem;
- usługi świadczone przez Wnioskodawcę, zgodnie z zawartą umową, są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
- odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Wnioskodawca „czy zlecający wykonanie tych czynności”;
- do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, natomiast Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- oprócz opisanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów, podlegających opodatkowaniu.
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prawidłowe jest opodatkowanie jego działalności stawką 8,5% od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1, obowiązującym od 25 listopada 2018 r. do 31 grudnia 2024 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ww. ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zaznaczyć również należy, ze zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Z treści wniosku wynika, że jest Pan magistrem inżynierem posiadającym uprawnienia budowlane i prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 7 listopada 2023 r. Na potrzeby podatku dochodowego wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu. Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do prowadzonej działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ww. ustawy. Zakres świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem niniejszego wniosku obejmuje pomoc klientowi w:
·wspieraniu kierownika projektu (...);
·podczas fazy budowy – (...);
·terminowym raportowaniu statusu projektu na różnych etapach, (...),
·bezpośrednim zarządzaniu wykonawcą (...) oraz pośrednim zarządzaniu dostawcami i wykonawcami na miejscu,
·analizowaniu potencjalnego ryzyka i rekomendowaniu sposobów (...),
·współpracy z pracownikami działów (...),
·uruchomieniu (...),
·wsparciu inżynieryjne i techniczne dla projektów.
Docelowym wynikiem/efektem usług będzie przekazanie (...) użytkownikowi końcowemu – (...). Podkreślił Pan jednak, że nie jest uczestnikiem procesu budowlanego – w rozumieniu ustawy Prawo budowlane w ramach wykonania umowy zawartej z klientem w ramach projektu (...). Pana uprawnienia budowlane nie są wykorzystywane w ramach świadczonych usług na rzecz Zleceniodawcy. Usługi świadczone przez Pana nie polegają na budowie, przebudowie, montażu czy rozbiórce obiektów budowlanych. Mają charakter koordynacyjny i doradczy. Wyjaśnił Pan również, że nie świadczy usług doradztwa związanego z nieruchomościami oraz usług doradztwa inżynierskiego – tj. nie wykonuje usług projektowania architektonicznego lub inżynieryjnego, nadzoru budowlanego, usług kierowania realizacją projektu budowlanego w imieniu inwestora, ani usług inżynieryjnych związanych z obiektami budowlanymi lub infrastrukturą.
Wskazał Pan, że świadczone usługi stanowią usługi doradztwa specjalistycznego o charakterze profesjonalnym, mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, to właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejszą interpretację indywidualną wydano w oparciu o opis okoliczności sprawy przedstawiony we wniosku, w szczególności wskazane grupowanie PKWiU dla świadczonych usług przyjęto jako element opisu stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
