Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.561.2025.1.RMA
Samorząd terytorialny realizujący projekt w ramach zadań publicznych, nie będący działalnością gospodarczą, nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego, gdyż nie występuje jako podatnik VAT w odniesieniu do takich działań.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Województwo (...) zwane dalej Wnioskodawcą, jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT, numer NIP (...). Jest także osobą prawną - jednostką samorządu terytorialnego.
Wnioskodawca, dążąc do zwiększenia odporności miast na negatywne skutki zmian klimatu w lipcu 2025 r. rozpoczął realizację projektu pod nazwą (...).
Ogólnym celem projektu (...) jest opracowanie, wdrożenie i zademonstrowanie rozwiązań, które przyspieszą wdrażanie środków zwiększających odporność miast na negatywne skutki zmian klimatu. Projekt umożliwi opracowanie modelowego podejścia do wdrażania działań adaptacyjnych na poziomie miejskim i regionalnym. Długoterminowym celem projektu będzie stworzenie modelowych rozwiązań, które będą mogły być łatwo replikowane w innych miastach średniej wielkości, zarówno w (....), jak i w innych miastach w całej Polsce.
Głównym celem projektu, który jest realizowany w partnerstwie z (...) średniej wielkości miastami w (...), jest opracowanie priorytetowych działań adaptacyjnych adekwatnych do zagrożeń zidentyfikowanych dla każdego miasta. Zgodnie z najnowszym raportem IPCC, projekt skupi się na co najmniej następujących aspektach: fale upałów, intensywne opady deszczu i susze. Są to główne problemy, przed którymi stoją obecnie (...) miasta. Celem projektu jest opracowanie, wdrożenie i zademonstrowanie rozwiązań, które sprostają tym konkretnym wyzwaniom i zwiększą odporność miast na negatywne skutki związane ze zmianą klimatu.
Projekt (...) ma być odpowiedzią na wyzwania stojące przed (...) miastami. Potrzeby te identyfikowane są w następujących dokumentach strategicznych:
- Obowiązująca od 5 sierpnia 2022 r. Krajowa Polityka Miejska 2030 podkreśla problematykę zmiany klimatu i ich wpływu na obszary miejskie. Wśród kluczowych wyzwań podkreśla przeciwdziałanie niekorzystnym skutkom zmiany klimatu i poprawę jakości środowiska naturalnego. Obejmuje to promowanie rozwoju niebiesko-zielonej infrastruktury w miastach w celu łagodzenia skutków zmiany klimatu i poprawy jakości środowiska,
- „(...)”. Plan określa cele i kierunki działań adaptacyjnych dla sektorów najbardziej narażonych na zmianę klimatu, w tym rolnictwa. Zgodnie z (...) (...) opracuje X. Dokument zostanie przygotowany w oparciu o szczegółowe analizy (w tym ocenę i zarządzanie ryzykiem klimatycznym) oraz wiedzę ekspercką, przy zaangażowaniu szerokiego grona interesariuszy.
Projekt jest realizowany wspólnie przez partnerów (beneficjentów) i koordynowany przez Województwo (...) (beneficjent koordynujący) jako lidera Projektu. Umowa partnerska zawarta pomiędzy liderem a partnerami szczegółowo wskazuje, jaki zakres prac ma do wykonania w ramach projektu każdy z partnerów.
Zadania Wnioskodawcy w Projekcie, jak również z partnerami będącymi gminami, są związane z realizacją Programu.
Wnioskodawca w zakresie realizacji Programu wykona następujące zadania:
1)Przeprowadzona zostanie szczegółowa inwentaryzacja kluczowych obszarów miasta, które są narażone na negatywne skutki zmiany klimatu (fale upałów, silne burze i intensywne opady deszczu, susze) w celu przygotowania koncepcji projektów pilotażowych (zielone ściany i dachy, ogrody deszczowe, parki kieszonkowe, zbiorniki retencyjne itp.). Utworzona zostanie sieć współpracy pomiędzy kluczowymi zainteresowanymi stronami. Każde miasto zorganizuje i przeprowadzi debaty/ panele klimatyczne z udziałem przedstawicieli władz lokalnych, organizacji pozarządowych, mieszkańców i przedsiębiorców. Celem tych debat/paneli będzie budowanie poparcia społecznego dla działań adaptacyjnych miasta.
2)Dla konkretnych miejsc wskazanych przez miasta zostaną opracowane dostosowane do potrzeb rozwiązania oparte na przyrodzie. W każdym mieście zostaną wdrożone co najmniej 3 kompleksowe rozwiązania, których celem będzie lokalne obniżenie temperatury (łagodzenie efektu miejskiej wyspy ciepła), retencja wody (łagodzenie gwałtownych powodzi spowodowanych nawalnym deszczem) oraz zwiększenie terenów zielonych (walka z suszą). Realizacja projektu (...) umożliwi ich kompleksowe przygotowanie i realizację, przy wykorzystaniu środków pochodzących z programu (...) oraz innych źródeł regionalnych, krajowych, unijnych, miejskich i gminnych.
3)Planowane jest także opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania adaptacją, w tym utworzenie systemu inwentaryzacji zasobów naturalnych (wraz z odpowiednimi narzędziami i procedurami) oraz standardu utrzymania zieleni jako systemu zarządzania przyrodą miejską. Oczekuje się, że rozwiązania te zostaną włączone do Planów Adaptacji Miejskiej (MPA) każdego miasta (po skończeniu projektu). System zarządzania adaptacją umożliwiający monitorowanie działań adaptacyjnych zostanie wdrożony i przetestowany w (...).
4)Opracowana i wdrożona zostanie strategia informacji społecznej i edukacji dotycząca roli zielono-niebieskiej infrastruktury w mieście w kontekście adaptacji klimatycznej. W każdym mieście prowadzone będą kampanie informacyjno-edukacyjne mające na celu podniesienie świadomości mieszkańców o konieczności podejmowania indywidualnych działań.
W ramach projektu (...) Województwo (...) opracuje X. Dokument zostanie opracowany w oparciu o szczegółowe analizy (w tym ocenę ryzyka klimatycznego), dodatkową wiedzę ekspercką i przy udziale kluczowych interesariuszy. Zostanie powołana grupa zadaniowa (okrągły stół) ds. rozwoju X. W skład zespołu wejdą kluczowi interesariusze, w tym przedstawiciele samorządów (miast partnerskich projektu oraz Miasta (...), które ma duże doświadczenie w adaptacji), instytucji szkolnictwa wyższego (...), organizacji pozarządowych (...) oraz polski rząd (...).
Kluczowymi etapami opracowania X: a) ocena wrażliwości regionu, b) wyznaczenie kierunków strategicznych, c) zaplanowanie i wdrożenie konkretnych działań adaptacyjnych, d) identyfikacja źródeł finansowania.
Planowane konferencje (zarówno krajowe, jak i regionalne), spotkania moderowane i warsztaty w ramach projektu zapewnią transfer wypracowanych rozwiązań zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Transfer wyników projektu odbywać się będzie także poprzez spotkania w ramach Platformy Misji UE, ERRIN (Sieci Badań i Innowacji Regionów Europejskich), Porozumienia Burmistrzów i Związku Miast Polskich. Długoterminowym celem Projektu jest powielenie metodologii w innych obszarach miejskich wrażliwych na zmianę klimatu w (...), innych regionach Polski, a także w Europie Środkowo-Wschodniej.
Najlepsze praktyki i doświadczenia projektu (...) zostaną również uwzględnione w planowaniu strategicznym na poziomie regionalnym, w tym w Strategii Rozwoju Regionalnego, aktualizacji Programu Ochrony Środowiska oraz aktualizacji Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii. Doświadczenia zdobyte w trakcie realizacji projektu zostaną uwzględnione przy planowaniu kolejnych Perspektyw Finansowych na lata 2028-2033.
Projekt określi optymalną ścieżkę budowy miast odpornych na zmianę klimatu. Zmiany w infrastrukturze miejskiej i przestrzeniach zielonych, ograniczenie zagrożeń termicznych, poprawa warunków życia i inwestowania dzięki planom zagospodarowania przestrzennego miast poprawią komfort życia w miastach i zmniejszą ryzyko wynikające ze skutków zmiany klimatu.
Projekt (...) będzie platformą rozwoju i wymiany najlepszych praktyk i wiedzy w (...) oraz w innych miastach i regionach Polski. Modelowy system realizacji wzorcowej adaptacji na poziomie regionalnym i lokalnym, który zostanie ustanowiony w ramach projektu, będzie gotowy i zdatny do przeniesienia do innych miast w UE. Projekt zakłada szerokie uczestnictwo kluczowych interesariuszy i mieszkańców, zapewniając wsparcie dla prowadzonych działań. Podejście to ma na celu zaangażowanie szerokiego grona osób i grup, które mają żywotny interes w celach i wynikach projektu. Poprzez zaangażowanie kluczowych interesariuszy i społeczności lokalnych projekt ma na celu zgromadzenie różnorodnych perspektyw, wiedzy specjalistycznej i wkładu, które mogą przyczynić się do bardziej efektywnego planowania, wdrażania i akceptacji podjętych działań. To partycypacyjne podejście zwiększa przejrzystość, włączenie i ogólny sukces inicjatyw projektu. Oczekiwane rezultaty projektu (...):
(...)
Cele do wyznaczenia w projektach koncepcyjnych (Adaptacja do zmiany klimatu):
(...)
Do zadań Wnioskodawcy wynikających z Programu, a realizowanych w ramach Projektu, będzie należało przeprowadzanie działań wiążących się z następującymi wydatkami:
1)kosztami osobowymi pracowników,
2)kosztami delegacji osób realizujących zadania projektu,
3)zakupem sprzętu komputerowego na potrzeby projektu,
4)zleceniem przygotowania i wydruku materiałów edukacyjnych (tablic informacyjnych, artykułów sponsorowanych, ulotek, broszur, plakatów, roll-up),
5)zakupem usług, materiałów promocyjnych i cateringu wykorzystywanych w ramach organizowanych wydarzeń w zakresie ochrony powietrza,
6)kosztami opracowania i realizacji: projektów pilotażowych, analiz eksperckich, audytu finansowego, strony internetowej, tłumaczeń, itp.
Instytucją, która nadzoruje realizację projektu w programie (...) jest Komisja Europejska. Przepływ środków jest następujący: Województwo (...) otrzymuje środki z Komisji Europejskiej a następnie przekazuje ich część we właściwej wysokości wynikającej z wniosku aplikacyjnego i harmonogramu realizacji projektu pozostałym partnerom.
Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny lub czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dofinansowanie ze środków UE otrzymane przez Wnioskodawcę na realizację projektu nie stanowi zapłaty za dostawę towarów lub świadczenie usług.
W ramach realizacji Projektu Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił wydatki jedynie w związku z działaniami w Projekcie i nie będzie zawierał żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez niego odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał towarów lub usług nabytych w ramach Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Wnioskodawca w świetle obowiązujących przepisów ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z realizacją projektu pn. (...) nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Uzasadnienie:
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775 t.j.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24). Dostawa towarów, jak i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, o ile są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług, działającego w tym charakterze. Podatnikami - zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług - w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:
1)jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ;
2)odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - o ile umowy te są one związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym, o ile są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 września 2017 r. III SA/Wa 3303/16, w zakresie włączenia do kręgu podatników VAT organów władzy publicznej działających na podstawie umów cywilnoprawnych - nie powinno budzić wątpliwości, że chodzi tu o przypadki, gdy wykonywać one będą na podstawie tej umowy działalność gospodarczą. Taką działalnością nie jest z całą pewnością działalność, której celem nie jest cel zarobkowy, lecz realizacja zadań ustawowych.
W efekcie opodatkowaniu mogą podlegać te czynności, w przypadku których spełniony został zarówno podmiotowy, jak i przedmiotowy zakres opodatkowania, tzn. zaistniała czynność określona jako opodatkowana, która została wykonana przez podmiot mający cechę podatnika.
Oba te warunki powinny zostać spełnione jednocześnie, co oznacza, że w odniesieniu do danej czynności konkretny podmiot powinien występować w charakterze podatnika. Tak więc wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu przez podmiot niewystępujący w tym przypadku w charakterze podatnika - nawet jeśli tak w ogóle jest on podatnikiem z innego tytułu - pozostaje poza zakresem opodatkowania. Tak samo wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu przez podatnika jest neutralne z punktu widzenia VAT.
Problem działania organów samorządu terytorialnego w charakterze organów władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT był już przedmiotem rozważań w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 25 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 145/11, wyrok z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 1594/11, z 13 grudnia 2011 r., sygn. akt I FSK 491/11, z 11 października 2011 r., sygn. akt I FSK 965/11), gdzie zaprezentowano jednolite stanowisko, że organy samorządu terytorialnego należy kwalifikować jako organy władzy publicznej, bez względu na to, czy wykonują zadania własne, czy z zakresu administracji rządowej.
Zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 581 t.j.):
1)Art. 6 ust. 1 pkt. 1: Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;
2)Art. 14 ust. 1 pkt 8: Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska;
3)Art. 11 ust. 2 pkt 5 i 5a: Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju; tworzenie warunków do prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu, o których mowa w art. 18a ust. 5 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.).
Art. 18a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska dotyczy obowiązku sporządzenia przez miasta pow. 20 tys. mieszkańców miejskiego planu adaptacji, natomiast ust. 5 pkt 5 lit. b tego artykułu odnosi się do zawarcia w planie adaptacji działań adaptacyjnych do zmian klimatu wraz z opisem tych działań, wskaźnikami monitorowania skuteczności wdrażania tych działań oraz harmonogramem rzeczowo-finansowym tych działań.
Tym samym ustawowym zadaniem samorządu województwa jest tworzenie warunków do prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz wspomaganie miast we wdrażaniu działań adaptacyjnych do zmian klimatu.
Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie są spełnione.
Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny. Nie zaistnieje żaden bezpośredni lub pośredni związek dokonanych przez Wnioskodawcę w ramach Projektu zakupów z jakimikolwiek wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wnioskodawca nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywał w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których został Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego powołany.
Zatem Wnioskodawca nabywa i będzie nabywał towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy.
Tym samym ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, jak również fakt, że Wnioskodawca nabywa i będzie nabywał towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
·inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
·mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 581):
1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.
2. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
Art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:
Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami (...).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak Państwo wskazali, towary i usługi nabyte przez Państwa związane z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po Państwa stronie podatek należny lub czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W ramach realizacji Projektu ponoszą i będą Państwo ponosić wydatki jedynie w związku z działaniami w Projekcie i nie będą zawierać żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez Państwa odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.
W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zatem nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (...).
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
