Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.517.2025.2.PJ
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia z VAT, może, spełniając warunki z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, ponownie skorzystać ze zwolnienia od 1 stycznia 2025 roku, nawet przy późnym zawiadomieniu organu, pod warunkiem zachowania limitu sprzedaży i zgodności z zakresem działalności nieobjętej wykluczeniami.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 31 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości ponownego skorzystania ze zwolnienia podmiotowego wpłynął 19 sierpnia 2025 r. Uzupełnił go Pan pismem z 17 października 2025 r. (data wpływu: 17 października 2025 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą od (...) 2010 r. w zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, która to działalność mieści się w zakresie czynności określonych pod kodem PKD 47.99.Z. Przez cały okres prowadzenia działalności nie świadczył Pan usług w zakresie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Od dnia rozpoczęcia działalności nie był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i tym samym korzystał Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. (...) listopada 2023 r. zawiesił Pan wykonywanie działalności gospodarczej.
(...) czerwca 2025 r. otrzymał Pan pismo z Urzędu Skarbowego o zakończonych czynnościach sprawdzających w zakresie podatku od towarów i usług za 2023 rok. W listopadzie 2023 r. przekroczony został limit, pozwalający na stosowanie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Utrata prawa do zwolnienia była konsekwencją nieuwzględnienia w kwocie przychodu, kwot osiąganych z tytułu najmu prywatnego domu. Przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej do chwili jej zawieszenia nie przekroczył kwoty granicznej, obliczonej dla 11 pełnych miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej (200 000 zł × 11/12), natomiast po uwzględnieniu kwoty osiągniętego przychodu z tytułu najmu prywatnego domu, limit ten został przekroczony w listopadzie 2023 r., czyli w ostatnim miesiącu prowadzonej działalności.
Przez cały okres prowadzenia działalności gospodarczej, a także po jej zawieszeniu na koniec listopada 2023 r., do dnia otrzymania ww. pisma z Urzędu Skarbowego był Pan przekonany, iż korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o VAT. W konsekwencji za wszystkie miesiące 2023 roku, aż do zawieszenia działalności na koniec listopada 2023 roku, rozliczał się Pan jako podatnik VAT zwolniony. W 2024 roku, z racji zawieszenia działalności, odprowadzał Pan jedynie podatek ryczałtowy z tytułu najmu prywatnego w wysokości 8,5%.
W otrzymanym piśmie wezwano Pana do:
·złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym wskaże Pan dzień utraty zwolnienia,
·złożenia brakujących deklaracji VAT, począwszy od miesiąca, w którym utracił Pan zwolnienie,
(...) lipca 2025 r. złożył Pan VAT-R i tym samym dokonał Pan rejestracji jako podatnik VAT czynny z mocą wsteczną od listopada 2023 r., czyli od chwili przekroczenia limitu. Złożył Pan także deklaracje JPK za listopad i grudzień 2023 r. oraz za wszystkie miesiące 2024 roku. Dokonał Pan także niezbędnych korekt zeznań rocznych PIT-28 za lata 2023 i 2024 oraz PIT-36 za rok 2023, z uwagi na zmianę wysokości dochodów w tych okresach, wynikającą z konieczności odprowadzenia podatku VAT. Jednocześnie wpłacił Pan na konto Urzędu Skarbowego obliczony podatek VAT za listopad i grudzień 2023 r., oraz wszystkie miesiące 2024 roku wraz z wymaganymi odsetkami.
W 2024 r. przychód osiągnięty przez Pana z tytułu najmu prywatnego nie przekroczył kwoty określonej w art. 113 ust. 1 tj. 200 000 zł. Przychód z tytułu działalności gospodarczej w roku 2024 nie wystąpił, gdyż była ona zawieszona i nadal pozostaje zawieszona. W związku z powyższym od 01.01.2025 chciałby Pan wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT.
W uzupełnieniu wniosku, odpowiadając na pytania Organu wskazał Pan ponadto, że:
1)Czy przewidywana wartość Pana sprzedaży za 2025 r. przekroczy kwotę 200 000 zł?
·W 2025 r. nie prowadzi i nie będzie Pan prowadził działalności gospodarczej, a co za tym idzie wartość Pana sprzedaży wynosi 0 zł.
2)Czy w 2025 r. z tytułu wynajmu nieruchomości wystawiał Pan faktury z naliczonym podatkiem VAT, odprowadzał należny podatek oraz złożył deklaracje JPK, czy też rozliczał się Pan jak podatnik VAT zwolniony?
·W 2025 r. z tytułu wynajmu nieruchomości rozliczał się Pan jak podatnik VAT zwolniony.
3)Czy w 2025 r. dokonywał Pan odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z prowadzoną działalnością?
·W 2025 r. nie prowadził Pan działalności gospodarczej, więc nie dokonywał Pan odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z prowadzoną działalnością.
4)Czy w 2025 r. oprócz wynajmu nieruchomości prowadzi Pan albo będzie Pan prowadził inny rodzaj działalności gospodarczej, a jeżeli tak to czy dotyczy ona dostawy towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT?
·W 2025 r., oprócz wynajmu nieruchomości, nie prowadził Pan, nie prowadzi i nie będzie prowadził żadnego innego rodzaju działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym przysługuje Panu prawo do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, od daty, w której na nowo chce Pan korzystać z przysługującego Panu zwolnienia, tj. 01.01.2025 za cały 2025 rok? Innymi słowy - czy może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT stosownie do treści art. 113 ust. 11 ustawy o VAT z mocą wsteczną?
Pana stanowisko w sprawie
Od początku prowadzenia działalności postępował Pan jako podatnik VAT zwolniony, będąc nieświadomy, że kwota uprawniająca Pana do zwolnienia z VAT została przekroczona w listopadzie 2023 r. Po złożeniu dokumentu VAT-R oraz rejestracji w VAT z mocą wsteczną w dniu (...) lipca 2025 i skorygowaniu listopada i grudnia 2023 oraz 2024 r. wraz z naliczeniem podatku VAT oraz odprowadzeniem go do Urzędu Skarbowego wraz z odsetkami, kwota przychodu z tytułu najmu domu za rok 2024 nie przekroczyła kwoty 200 000 zł netto, a przychody z tytułu działalności nie występowały (działalność zawieszona). W związku z powyższym od 01.01.2025 chciałby Pan wrócić do zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. Podkreślić należy, iż w związku z pierwotnym przeoczeniem momentu przekroczenia limitu wartości sprzedaży w 2023 r. również zawiadomienie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego nie mogło być złożone w terminie.
Zgodnie z ustawą podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy o VAT, w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca. Z uwagi na spełnienie warunków pozytywnych oraz brak wystąpienia możliwych przesłanek negatywnych, od dnia 01.01.2025 r. posiadał Pan możliwość skorzystania ze zwolnienia i rejestracji jako podatnik VAT zwolniony za 2025 rok.
Pana zdaniem przepis art. 113 ust. 11 ustawy o VAT nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w organie podatkowym. Zatem fakt braku złożenia przez Pana zawiadomienia w terminie 7 dni, nie pozbawia Pana prawa do wyboru przysługującego Panu zwolnienia od dnia 1 stycznia 2025 r. i skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług za 2025 rok.
Podsumowując, zwraca Pan uwagę, że zgodnie z informacjami, przedstawionymi w opisie sprawy, po wezwaniu Urzędu Skarbowego, zarejestrował się Pan do VAT wstecznie od dnia utraty prawa do zwolnienia na podstawie art. 113. ust. ustawy o VAT (tj. od listopada 2023 r.), następnie po okresie 14 miesięcy tj. od stycznia 2025 r. chce Pan ponownie skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, za 2025 rok, wstecznie, począwszy od 01.01.2025 r.
Chciałby Pan zaznaczyć, że Pana stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne w podobnych sprawach, m.in.:
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 listopada 2024 r., sygn.: 0113-KDIPT1-1.4012.682.2024.2.MGO;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 listopada 2022 r., sygn.: 0112-KDIL1-2.4012.402.2022.2.BG;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 stycznia 2024 r. sygn.: 0112-KDIL1-2.4012.560.2023.2.DS;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 grudnia 2017 r., sygn.: 0112-KDIL4.4012.482.2017.1.JK;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 czerwca 2023 r., sygn.: 0112-KDIL1-1.4012.133.2023.2.HW;
·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2018 r., sygn.: 0113-KDIPT1-1.4012.756.2018.2.MSU.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W myśl art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:
1)„podatnika VAT czynnego”,
2)„podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:
a)ust. 3 i 3c,
b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE
- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.
Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy, stanowi, że:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
·energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
·wyrobów tytoniowych,
·samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
·preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
·komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
·urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),
·maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części do:
·pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),
·motocykli (PKWiU 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu.
Z powołanego wyżej przepisu art. 113 ust. 11 ustawy wynika, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może na podstawie powołanego przepisu, ponownie skorzystać z tego zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, przy czym podatnik ma prawo do powrotu do zwolnienia od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego, o ile zostały spełnione pozostałe przesłanki ponownego skorzystania ze zwolnienia.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że co do zasady, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:
·wartość sprzedaży u podatnika w poprzednim roku podatkowym i roku bieżącym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,
·podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od (...) października 2010 r. w zakresie sprzedaży detalicznej prowadzonej poza siecią sklepową, straganami i targowiskami. Przez cały okres prowadzenia działalności nie świadczył Pan usług w zakresie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Od dnia rozpoczęcia działalności nie był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i tym samym korzystał Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. (...) listopada 2023 r. zawiesił Pan wykonywanie działalności gospodarczej. Po uwzględnieniu kwoty osiągniętego przychodu z tytułu najmu prywatnego domu, w listopadzie 2023 r. został przekroczony przez Pana limit uprawniający do zwolnienia podmiotowego.
(...) lipca 2025 r. złożył Pan VAT-R i tym samym dokonał Pan rejestracji jako podatnik VAT czynny z mocą wsteczną od listopada 2023 r., czyli od chwili przekroczenia limitu. Złożył Pan także deklaracje JPK za listopad i grudzień 2023 r. oraz za wszystkie miesiące 2024 roku. W 2024 r. przychód osiągnięty przez Pana z tytułu najmu prywatnego nie przekroczył kwoty określonej w art. 113 ust. 1 tj. 200 000 zł. Przychód z tytułu działalności gospodarczej w roku 2024 nie wystąpił, gdyż była ona zawieszona. W 2025 r. nie prowadzi i nie będzie Pan prowadził działalności gospodarczej, a co za tym idzie wartość Pana sprzedaży wynosi 0 zł. W 2025 r. nie dokonywał Pan odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z prowadzoną działalnością. W 2025 r., oprócz wynajmu nieruchomości, nie prowadził Pan, nie prowadzi i nie będzie prowadził żadnego innego rodzaju działalności gospodarczej. W 2025 r. z tytułu wynajmu nieruchomości rozliczał się Pan jak podatnik VAT zwolniony.
Pana Wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy przysługuje Panu prawo do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT z mocą wsteczną, tj. od 1 stycznia 2025 r.
Należy zauważyć, że art. 96 ust. 1 ustawy nakładający obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na podmioty będące podatnikami z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej dokonujące czynności opodatkowanych na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy zawiera wyłączenie dla podmiotów m.in. korzystających ze zwolnienia podmiotowego wskazanego w art. 113 ust. 1 ustawy.
W stosunku do podatników zwolnionych ustawodawca dał możliwość złożenia zgłoszenia rejestracyjnego i dokonania rejestracji jako „podatnik VAT zwolniony”.
Zgodnie natomiast z art. 96 ust. 5 ustawy, w przypadku podmiotów, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, rozpoczęcie dokonywania sprzedaży opodatkowanej rodzi obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego (lub jego aktualizacji w przypadku podatników już zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni).
Odnosząc przywołane przepisy do Pana sytuacji należy wskazać, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy, umożliwia podatnikowi, który stracił prawo do zwolnienia od podatku VAT lub zrezygnował z tego zwolnienia – ponowny jego wybór, po spełnieniu określonych warunków. W świetle tego przepisu powrót do zwolnienia w jego przypadku jest możliwy nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym stracił prawo do zwolnienia od podatku VAT lub zrezygnował z tego zwolnienia.
Złożenie przez Pana zgłoszenia VAT-R w związku z utratą prawa do zwolnienia, z mocą wsteczną od daty przekroczenia limitu w listopadzie 2023 r. spowodowało, że nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia, przy spełnieniu pozostałych warunków dla zastosowania zwolnienia, będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem ponowne korzystanie przez Pana ze zwolnienia podmiotowego było możliwe od 1 stycznia 2025 r., ponieważ wtedy upłynął rok do końca roku 2023 r. w którym nastąpiła wskazana przez Pana data utraty zwolnienia (wynikająca ze zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R złożonego w lipcu 2025 r.).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika ponadto, że w 2025 r. zachowywał się Pan jak podatnik zwolniony (z tytułu wynajmu nieruchomości rozliczał się Pan jak podatnik VAT zwolniony, nie odliczał Pan podatku naliczonego). Spełniony jest również warunek skorzystania ze zwolnienia, bowiem w 2024 r. (tj. roku poprzedzającym) przychód osiągnięty przez Pana z tytułu najmu prywatnego nie przekroczył kwoty określonej w art. 113 ust. 1 tj. 200 000 zł, przychód z tytułu innej działalności gospodarczej nie wystąpił, gdyż była ona zawieszona. Jednocześnie nie dokonuje Pan dostawy towarów i świadczenia usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Odnośnie momentu złożenia deklaracji VAT-R należy wskazać, że w związku ze zmianą danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym powinien Pan w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy oraz podając datę, od której będzie korzystał lub już korzysta ze zwolnienia.
Należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie tylko od spełnienia warunku określonego w tym przepisie, tj. bycia czynnym podatnikiem podatku VAT co najmniej przez rok licząc od końca roku, w którym podatnik utracił lub zrezygnował ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia, pod warunkiem, że podatnik zachowywał się jak podatnik, u którego sprzedaż korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Okoliczności sprawy wskazują, że od terminu, od którego chce Pan korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, zachowywał się Pan jak podatnik, u którego sprzedaż korzysta ze zwolnienia podmiotowego, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – w roku 2025 z tytułu wynajmu nieruchomości rozliczał się Pan jak podatnik VAT zwolniony oraz nie odliczał Pan podatku naliczonego.
Tym samym w sytuacji, gdy od 1 stycznia 2025 r. spełniał Pan warunki do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, powinien był Pan złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R w terminie do 7 dni licząc od dnia, w którym nabył Pan prawo do tego zwolnienia. Jednakże fakt złożenia zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia Pana prawa do wyboru przysługującego zwolnienia, pomimo niedopełnienia obowiązku w zakresie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w wymaganym przepisami terminie. Zatem, może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego począwszy od 1 stycznia 2025 r., w sytuacji złożenia zawiadomienia aktualizacyjnego VAT-R po upływie 7 dniowego terminu, tj. po 7 stycznia 2025 r.
Zatem, po uwzględnieniu treści przytoczonych przepisów oraz opisu sprawy w tym konkretnym przypadku należy stwierdzić, że ma Pan możliwość złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ze wskazaniem wyboru zwolnienia z podatku od towarów i usług od daty 1 stycznia 2025 r.
Należy jednocześnie wskazać, że ze zwolnienia będzie Pan mógł korzystać w całym 2025 r. jeżeli wartość sprzedaży w tytułu najmu (lub łączna wartość sprzedaży w całej działalności jeżeli podejmie Pan działalność w innym zakresie) nie przekroczy kwoty wynikającej z art. 113 ust. 1 ustawy. W momencie przekroczenia tego limitu, stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą przekroczy Pan tę kwotę.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
