Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.713.2025.2.KP
Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości nabytej w drodze darowizny mogą być ustalone wyłącznie na podstawie dokumentów wymienionych w art. 22 ust. 6e ustawy PIT, tj. faktur VAT lub potwierdzeń opłat administracyjnych, a nie na podstawie wyceny rzeczoznawcy lub szacunkowych kosztów.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 15 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 25 października 2025 r. (wpływ 31 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Była Pani w posiadaniu wraz z mężem i synem, we współwłasności, lokalu użytkowego zakupionego w 1997 r., który od 2023 roku stał pusty w wyniku zastoju do wynajęcia na ten lokal.
W 2023 roku postanowili Państwo wspólnie, że przekształcą ten lokal dla Pani i dla męża na mieszkanie. Do aktu notarialnego potrzebna była zgoda syna na zrzeczenie się udziału na Państwa korzyść, co też miało miejsce w 2023 roku.
Po wykonaniu należnej dokumentacji do przekształcenia na mieszkanie w sierpniu 2023 roku, wraz z mężem przystąpiła Pani do dokonania remontu, a w szczególności wykonanie WC i aneksu kuchennego (w lokalu użytkowym nie było WC) i zakupu wyposażenia niezbędnego do zamieszkania.
Zmieniła się sytuacja rodzinna i finansowa dla Państwa po decyzji syna o braku woli zamieszkania w przyszłości w A i ewentualną opieką na Państwa starość (...), dlatego dokonali Państwo sprzedaży tego mieszkania w dniu 17 stycznia 2025 roku by zapewnić sobie środki do życia na przyszłość przy Państwa niskich emeryturach.
Remontując mieszkanie nie planowali Państwo go sprzedać, więc nie zachowali Państwo rachunków za remont i zakup wyposażenia, stąd też według dokumentów osiągnęli Państwo dochód ze sprzedaży od części darowanej przez syna, którego to dochodu w rzeczywistości Państwo nie uzyskali.
Uzupełnienie wniosku
1.Obecnie nie prowadzi Pani działalności gospodarczej. Prowadziła Pani zarejestrowaną działalność gospodarczą od (...) 1999 r. do (...) 2023 r. - (...)- ryczałt ewidencjonowany.
2.W roku 1997 wraz z mężem dokupiła Pani drugie pomieszczenie tego lokalu o udziale po 1/2, pierwsze pomieszczenie tego lokalu posiadał mąż w 2/8 z synem 6/8 udziału.
3.Nabycie w 1997 r. udziału w lokalu użytkowym nie nastąpiło w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Pani lub Pani męża.
4.Lokal użytkowy został przez Panią nabyty w celu scalenia dwóch pomieszczeń i uzyskania dojścia do mediów.
5.Lokal użytkowy był wykorzystywany do wynajmu - ryczałt (w ostatnich latach brak najemców).
6.W 2023 r. nabyła Pani udziały w tym lokalu na podstawie darowizny syna 6/8 udziału pierwszego pomieszczenia na rzecz małżonków A.A i B.A.
7.Nabycie ww. lokalu (udziałów) w 1997 r. oraz w 2023 r. nastąpiło do majątku wspólnego małżonków.
8.W Pani małżeństwie przez cały okres jego trwania obowiązuje majątkowa wspólność małżeńska.
9.Sprzedaż 17 stycznia 2025 r. lokalu mieszkalnego nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy dla celów ustalenia kosztów uzyskania przychodów przy sprzedaży tej nieruchomości ma Pani prawo uwzględnić jako koszty uzyskania przychodów koszty remontu mieszkania na podstawie wyceny rzeczoznawcy lub szacunkowych kosztów według cen zakupu materiałów urządzeń i usług?
Pani stanowisko
Uważa Pani, że dla rzetelnego ustalenia podatku od tej sprzedaży powinny być uwzględnione koszty remontu na podstawie wyceny rzeczoznawcy lub szacunkowych kosztów według cen zakupu materiałów urządzeń i usług.
Zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych”.
W przedmiotowym przypadku mamy jednak do czynienia z sytuacją wyjątkową, w której to wspólnie z małżonkiem remontowała Pani lokal w przekonaniu, że nie dojdzie do jego sprzedaży. Był to powód, dla którego nie gromadzili Państwo dokumentów związanych z zakupem materiałów budowlanych do remontu. Przepisy ustawy o PIT dopuszczają w pewnych przypadkach szacunkowe ustalanie cen, np. w przypadkach określonych w art. 11 ust. 2a ustawy o PIT. Owszem, jest to nieco inna sytuacja, jednak zastosowanie cen rynkowych jest w niej możliwe. Przypisując ceny rynkowe do remontu mieszkania jaki wspólnie z mężem Pani wykonała, Budżet Państwa nic nie straci, gdyż koszty remontu w rzeczywistości zostały przez Państwa poniesione, natomiast sytuacja zostałaby rozwiązana zgodnie ze zdrowym rozsądkiem.
W tych okolicznościach wycena niezależnego rzeczoznawcy mająca swoje odzwierciedlenie w operacie szacunkowym będzie wiarygodnym dokumentem, który stanowi o poniesionych przez Panią kosztach związanych z remontem mieszkania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Nabycie nieruchomości/udziału w nieruchomości w drodze darowizny
Przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, opisany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Zgodnie z prawem cywilnym darowizna dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnie zobowiązującej, której treścią jest zarówno zobowiązanie darczyńcy do spełnienia świadczenia pod tytułem darmym na rzecz obdarowanego, czyli do dokonania rozporządzenia i wydania przedmiotu darowizny, jak i oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny. Jeżeli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, to umowa darowizny pod rygorem nieważności powinna mieć formę aktu notarialnego.
Koszty uzyskania przychodów z tytułu zbycia udziału w nieruchomości nabytej w drodze darowizny
W myśl art. 22 ust. 6c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.
W myśl art. 22 ust. 6d ww. ustawy:
Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. (…).
Zgodnie z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.
Wskazany art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter szczególny i wyczerpująco określa zasady ustalania kosztów uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy nabytych w drodze darowizny.
Przepis ten tworzy katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów innych wydatków niż wymienione. Zatem, sam fakt poniesienia przez podatnika wydatku nie upoważnia go jeszcze do zaliczenia tego wydatku do nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6d ww. ustawy.
Analiza treści art. 22 ust. 6d i 6e ww. ustawy, prowadzi zatem do wniosku, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu poniesionych na nieruchomość nakładów uwarunkowane zostało koniecznością:
· zwiększenia jej wartości,
· poniesienia w czasie posiadania przedmiotowej nieruchomości, oraz
· udokumentowania fakturami VAT lub dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych.
Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych za nakłady należy zatem rozumieć wszelkie inwestycje, które zmieniają/przeobrażają daną rzecz, nadając jej nową jakość.
Rozpatrując powyższe należy mieć na względzie fakt, że aby dany wydatek zaliczyć jako nakład zwiększający wartość nieruchomości w czasie jej posiadania musi zostać udokumentowany w sposób, o którym mowa w art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z powyższym przepisem, warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości, jest m.in. posiadanie faktury VAT lub dokumentu stwierdzającego poniesienie opłaty administracyjnej.
Ustawodawca wprost wskazuje więc jakimi dokumentami potwierdzającymi poniesienie nakładów podatnik powinien dysponować. Przepis ten formułuje katalog zamknięty, który w żadnym wypadku nie dopuszcza zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na podstawie dokumentów innych niż wymienione w art. 22 ust. 6e powyższej ustawy.
Zatem, sam fakt poniesienia przez podatnika danego wydatku (nakładu) zwiększającego wartość nieruchomości nie upoważnia jeszcze do zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 6d ww. ustawy. Aby określony nakład poniesiony przez podatnika w czasie posiadania nieruchomości mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia tejże nieruchomości, powinien być jeszcze odpowiednio udokumentowany, tj. w sposób wskazany wprost w art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podkreślić przy tym należy, że tylko wydatki związane z poniesionymi nakładami, które zostały udokumentowane fakturami VAT mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, wydatków udokumentowanych na podstawie wyceny rzeczoznawcy lub szacunkowych kosztów według cen zakupu materiałów urządzeń i usług nie może Pani ująć w kosztach uzyskania przychodów. Sposób udokumentowania wydatków na podstawie ww. dokumentów nie będzie zgodny z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem Pani stanowisko należało za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
