Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.697.2025.3.MAP
Przychody z uprawy warzyw w nieogrzewanych tunelach foliowych w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a normy szacunkowe można stosować dla działów specjalnych produkcji rolnej, jeśli przychody nie przekraczają 2 500 000 euro."
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania uprawy warzyw w nieogrzewanych tunelach foliowych za działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz ustalenia limitu w zakresie obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 października 2025 r. (wpływ 27 października 2025 r.).
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowana będąca stroną postępowania: A
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania: B
3)Zainteresowany niebędący stroną postępowania: C
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowana będąca stroną postępowania (dalej również: „Zainteresowana”) posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „podatek PIT”). Zainteresowana jest podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”).
Zainteresowana prowadzi gospodarstwo rolne (dalej: „Gospodarstwo Rolne”) na gruntach rolnych położonych w X (działkach ewidencyjnych gruntu nr … nr …, nr …, nr …, obręb … X oraz działce ewidencyjnej gruntu nr … obręb … Y (nr KW …) (dalej: „Nieruchomości’). Jedynym właścicielem Nieruchomości jest Zainteresowana.
Na Nieruchomości Zainteresowana prowadzi działalność rolniczą polegającą na uprawie warzyw, głównie szczypiorku i cebuli w nieogrzewanych tunelach foliowych oraz ogrzewanych tunelach i foliowych.
Przychody uzyskiwane przez Zainteresowaną z tytułu uprawy warzyw w ogrzewanych tunelach foliowych kwalifikowane są przez Zainteresowaną jako działy specjalne produkcji rolnej. Od tych dochodów Zainteresowana opłaca podatek PIT przy zastosowaniu norm szacunkowych.
Jedna z działek ewidencyjnych gruntu posiadanych przez Zainteresowaną jest wydzierżawiana na rzecz osoby fizycznej. Zainteresowanej z tytułu dzierżawy przysługuje czynsz dzierżawny płatny raz w roku.
Od 1 stycznia 2026 r. Zainteresowana zamierza prowadzić rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 2052) wraz z dwoma synami – B oraz C („Synowie Zainteresowanej”). Zainteresowana podobnie jak każdy członek rodziny Zainteresowanej, z którym zamierza prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne będzie uprawniony do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. każdy będzie uprawniony do 1/3 udziału w zysku). Zainteresowana szacuje, że w 2026 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Zainteresowaną, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro.
Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie będzie większa niż 300 ha (Rodzinne Gospodarstwo Rolne będzie prowadzone na Nieruchomościach). Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanej oraz Synów Zainteresowanej w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym będzie uprawa warzyw gruntowych, głównie szczypiorku w nieogrzewanych i ogrzewanych tunelach foliowych. Status własnościowy Nieruchomości nie ulegnie zmianie, niemniej jednak niewykluczone jest w przyszłości, że Zainteresowana dokona darowizny Nieruchomości na rzecz Synów.
Przed 1 stycznia 2026 r. członkowie rodziny Zainteresowanej, z którymi od dnia 1 stycznia 2026 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Zainteresowanej, nie prowadzili gospodarstwa rolnego, ani rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2025 r.) nie przekroczą u żadnego z nich równowartości w walucie polskiej kwoty 2 500 000 euro. Synowie Zainteresowane są ubezpieczeni w KRUS jako domownicy.
Do 31 grudnia 2025 r. włącznie, członkowie rodziny Zainteresowanej, z którymi Zainteresowana od dnia 1 stycznia 2026 r. zamierza prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Zainteresowanej nie prowadzili i nie planują prowadzić ksiąg rachunkowych, a także nie będą prowadzić ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
Synowie Zainteresowanej w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego w 2026 r. planują rozliczać dodatek PIT od dochodów uzyskiwanych z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego na podstawie norm szacunkowych.
Zainteresowana jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego członkowie rodziny Zainteresowanej, tj. Synowie Zainteresowanej nie zamierzają dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT oraz wybiorą Zainteresowaną jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT będzie jedynie Zainteresowana, zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Zainteresowana wykonuje wyłączenie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Synowie Zainteresowanej są osobami Zainteresowanymi niebędącymi stronami postępowania w postępowaniu o wydanie interpretacji.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że Zainteresowana wykonuje jedynie czynności opodatkowane podatkiem VAT polegające na uprawie warzyw, głównie szczypiorku i cebuli w nieogrzewanych tunelach foliowych oraz ogrzewanych tunelach foliowych. Zainteresowana nie wykonuje czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
Zainteresowana będąca stroną postępowania nabywała towary i usługi, w związku z którymi obniżała kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Główne koszty to: paliwo, leasing, rozsady, nasiona, nawozy, środki ochrony roślin, usługi telekomunikacyjne. Nabyte towary i usługi, w związku z którymi przysługiwało Zainteresowanej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Nabyte towary i usługi, w związku z którymi przysługiwało Zainteresowanej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zainteresowana będąca stroną postępowania ponosiła wydatki na nabycie środków trwałych. W załączniku Zainteresowana przesyłała ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W ewidencji nie posiada nieruchomości. Wartość początkowa części środków trwałych nie przekracza 15 000 zł. Po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania towarów/usług, w tym środków trwałych. Zainteresowana będąca stroną postępowania złożyła w terminie urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym działów specjalnych produkcji rolnej w ramach wskazanego we wniosku Gospodarstwa Rolnego.
Od 1 stycznia 2026 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadziła wyłącznie Rodzinne Gospodarstwo Rolne. Wszyscy Zainteresowani złożą odrębne deklaracje do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.
Wzrost biologiczny roślin uprawianych w nieogrzewanych tunelach foliowych przed ich sprzedażą będzie wynosił co najmniej miesiąc od dnia nabycia. Sprzedaż roślin uprawianych w nieogrzewanych tunelach foliowych będzie następowała w stanie nieprzetworzonym (naturalnym).
Zainteresowana będąca stroną postępowania zalicza przychody z umowy dzierżawy do zryczałtowanych przychodów z tytułu najmu prywatnego w wysokości 300 zł rocznie. Żaden z Zainteresowanych występujących z wnioskiem wspólnym nie prowadzi oraz nie zamierza prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku doprecyzowano, że:
- przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w 2025 r. z działów specjalnych produkcji rolnej (w rym uprawy roślin w tunelach ogrzewanych w ramach Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro;
- łączne przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w latach kolejnych po 2025 r. z działów specjalnych produkcji rolnej (w tym uprawy roślin w tunelach ogrzewanych w ramach w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro (od 1 stycznia 2026 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadziła wyłącznie Rodzinne Gospodarstwo Rolne, nie będzie prowadzić Gospodarstwa Rolnego);
- przychody uzyskiwane odrębnie przez każdego z Zainteresowanych niebędących stroną postępowania w 2025 r. oraz w kolejnych latach podatkowych z działów specjalnych produkcji rolnej (w tym uprawy roślin w tunelach ogrzewanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro. Przed 1 stycznia 2026 r. członkowie rodziny Zainteresowanej. z którymi od 1 stycznia 2026 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Zainteresowanej nie prowadzili gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży- towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2025 r.) nie przekroczą u żadnego z nich równowartości w walucie polskiej kwoty 2 500 000 euro. Synowie Zainteresowanej są ubezpieczeni w KRUS jako domownicy;
- przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w 2025 r. z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro;
- łączne przychody Zainteresowanej będącej stroną postępowania uzyskane w kolejnych po 2025 r. latach podatkowych z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro. Od 1 stycznia 2026 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadziła wyłącznie Rodzinne Gospodarstwo Rolne, nie będzie prowadzić Gospodarstwa Rolnego;
- przychody uzyskiwane odrębnie przez każdego z Zainteresowanych niebędących stroną postępowania w roku podatkowym 2025 oraz w kolejnych latach podatkowych z działalności rolniczej (w tym uprawa roślin w tunelach nieogrzewanych w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego) nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro. Przed 1 stycznia 2026 r. członkowie rodziny Zainteresowanej, z którymi od 1 stycznia 2026 r. będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Zainteresowanej nie prowadzili gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego, ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2025 r.) nie przekroczą u żadnego z nich równowartości w walucie polskiej kwoty 2 500 000 euro. Synowie Zainteresowanej są ubezpieczeni w KRUS jako domownicy.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przychody Zainteresowanej uzyskane w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z tytułu uprawy warzyw w nieogrzewanych tunelach foliowych nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem PIT?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przychody Synów Zainteresowanej uzyskane w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z tytułu uprawy warzyw w nieogrzewanych tunelach foliowych nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem PIT?
3.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana będzie miała prawo w 2026 r. i w latach następnych do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego tytułu uprawy warzyw w ogrzewanych tunelach foliowych, na podstawie norm szacunkowych ze względu na fakt, że w 2025 r. przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2025 r.) z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u Zainteresowanej osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 500 000 euro, a próg 2 500 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz dla każdego z członków rodziny Zainteresowanej prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne (jednocześnie jeśli w 2025 r. i latach następnych Zainteresowana ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych)?
4.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Synowie Zainteresowanej będą mieć prawo w 2026 r. i w latach następnych do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z tytułu uprawy warzyw w ogrzewanych tunelach foliowych, na podstawie norm szacunkowych ze względu na fakt, że w 2025 r. przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2025 r.) z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u każdego z Synów Zainteresowanej osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 500 000 euro, a próg 2 500 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz dla każdego z członków rodziny Zainteresowanej prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne (jednocześnie jeśli w 2025 r. i latach następnych Zainteresowana, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych)?
5.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana nie będzie obowiązana w 2026 r. i latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że przychody netto Zainteresowanej ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2025 r.) nie wyniosą co najmniej równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro (jednocześnie jeśli w 2026 r. i latach następnych Zainteresowana, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowanabędzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, Zainteresowana nie będzie obowiązana w 2026 r. i latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości)?
6.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, członkowie rodziny Zainteresowanej, z którymi Zainteresowana w 2026 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Zainteresowanej nie będą obowiązani w 2026 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że w 2025 r. przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2025 r.) z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 500 000 euro, a próg 2 500 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz dla każdego z członków rodziny Zainteresowanej prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne (jednocześnie jeśli w 2026 r. i latach następnych Zainteresowana, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny nie będą obowiązani w 2026 r. i latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości)?
7.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Zainteresowananie ma obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik podatku VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?
8.Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, członkowie rodziny Zainteresowanej, z którymi Zainteresowana w 2026 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Zainteresowanej nie mają obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, z uwagi na to, że Zainteresowana jest już zarejestrowana jako podatnik podatku VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz (ii) członkowie rodziny Zainteresowanej z którymi w 2026 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Zainteresowanej nie będą objęć obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art 91 ustawy o VAT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest udzielenie odpowiedzi na pytania Nr 1-Nr 6 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie pytań Nr 7-Nr 8 dotyczących podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1. i Ad 2.:
Zdaniem Zainteresowanych:
- prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przychody Zainteresowanej uzyskane w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z tytułu uprawy warzyw w nieogrzewanych tunelach foliowych nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem PIT;
- prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, przychody Synów Zainteresowanej uzyskane w ramachRodzinnego Gospodarstwa Rolnego z tytułu uprawy warzyw w nieogrzewanych tunelach foliowych nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem PIT.
Zgodnie z art 553 ustawy z 23 kwietnia 1064 r. - Kodeks Cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.; dalej: „Kodeks Cywilny”), za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.
Zgodnie z art. 23 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78. poz. 483, dalej: „Konstytucja RP”), podstawą ustroju rolnego państwa jest gospodarstwo rodzinne.
Z kolei, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2024 r. poz.423 ze zm.), za gospodarstwo rodzinne uważa się gospodarstwo rolne:
1)prowadzone przez rolnika indywidualnego oraz
2)w którym łączna powierzchnia użytków rolnych jest nie większa niż 300 ha.
Nie można zatem uznać, że gospodarstwo rodzinne jest spółką osobową, spółka cywilną albo wspólnym przedsięwzięciem lub jakąkolwiek inną formą prawną, ale stanowi osobna kategorię podmiotów uprawnionych do prowadzenia działalności rolniczej, zgodnie z Konstytucją RP oraz ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego. Zainteresowana jest rolnikiem indywidualnym i prowadzi gospodarstwo rolne, w którym łączna powierzchnia użytków rolnych nie jest i nie będzie większa niż 300 ha.
W związku z tym, Gospodarstwo Rolne (Rodzinne Gospodarstwo Rolne) może zostać uznane za gospodarstwo rodzinne- w rozumieniu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego nie wyklucza, aby gospodarstwo rodzinne było prowadzone także przez członków rodziny rolnika indywidualnego (sam zresztą termin ustawowy gospodarstwo rodzinne sugeruje, że jest to gospodarstwo prowadzone przez rolnika indywidualnego wraz z jego rodziną).
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.; dalej: „ustawy o PIT”), przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Jednocześnie w art. 2 ust. 2 ustawy o PIT określono, że działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego;
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Jak stanowi art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Przy czym, w myśl art. 2 ust. 3a ustawy o PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.
Uprawa warzyw w nieogrzewanych tunelach foliowych nie mieści się w powyższym katalogu. Mając na uwadze powyższe Zainteresowani uważają, że prowadzona przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania i Jej Synów (Zainteresowanych niebędących stronami postępowania) działalność, polegająca na uprawie warzyw w nieogrzewanych tunelach foliowych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem PIT.
Ad 3. i Ad 4:
Zdaniem Zainteresowanych:
- prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana będzie miała prawo w 2026 r. i w latach następnych do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z tytułu uprawy warzyw w ogrzewanych tunelach foliowych, na podstawie norm szacunkowych ze względu na fakt, że w 2025 r. przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2025 r.) z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u Zainteresowanej osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 500 000 euro, a próg 2 500 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz dla każdego z członków rodziny Zainteresowanej prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne (jednocześnie jeśli w 2025 r. i latach następnych Zainteresowana, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych);
- prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Synowie Zainteresowanej będą mieć prawo w 2026 r. i w latach następnych do opodatkowywania podatkiem PIT dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego tytułu uprawy warzyw w ogrzewanych tunelach foliowych, na podstawie norm szacunkowych ze względu na fakt, że w 2025 r. przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2025 r.) z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u każdego z Synów Zainteresowanej osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 500 000 euro, a próg 2 500 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz dla każdego z członków rodziny Zainteresowanej prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne (jednocześnie jeśli w 2025 r. i latach następnych Zainteresowanej, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowanej będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych).
Jak stanowi art. 2 ust. 3 ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Przy czym, w myśl art. 2 ust. 3a ustawy o PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.
Zgodnie z art. 15 ustawy o PIT, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej).
Przy czym, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PIT, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 2 ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o PIT, w przypadku, gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.
Zgodnie z treścią art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o PIT, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.
Zatem, w zależności od dokonanego przez podatnika wyboru, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby:
- metodą szacunkową; albo
- w oparciu o prowadzone przez podatnika księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe).
Ustalenie dochodu w drugi sposób jest uzależnione od prowadzenia ksiąg wykazujących przychody z tego tytułu.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.):
Przepisy ustawy o rachunkowości obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro.
Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.
Zdaniem Zainteresowanej, art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości przewiduje zatem, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Rodzinne Gospodarstwo Rolne w zakresie dochodów z działów specjalnych nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne. Co za tym idzie, skoro w 2025 r. ani Zainteresowana, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będzie prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2026 r. nie osiągnął przychodów przekraczających równowartości w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych. Jednocześnie w przypadku gdy w 2027 r. i latach następnych Zainteresowana ani żaden z członków rodziny, z którym będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny będą mieli prawo do opodatkowania podatkiem PIT dochodów z Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego na podstawie norm szacunkowych.
Stanowisko takie wynika również z interpretacji podatkowej z 10 kwietnia 2020 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.152.2020.2.MD, w której stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że: „Zatem, zdaniem Zainteresowanych, art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości przewiduje, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne” zostało uznane za prawidłowe.
Ad 5. i Ad 6.
Zdaniem Zainteresowanej:
- prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Zainteresowana nie będzie obowiązana w 2026 r. i latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości, ze względu na fakt, że przychody netto Zainteresowanejze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2025 r.) nie wyniosą co najmniej równowartości w walucie polskiej 2 500 000 euro (jednocześnie jeśli w 2026 r. i latach następnych Zainteresowana, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro Zainteresowana nie będzie obowiązana w 2025 r. i latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości);
- prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanej wskazujące, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, członkowie rodziny Zainteresowanej, z którymi w 2026 r. i latach następnych będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne, tj. Synowie Zainteresowanej nie będą obowiązani w 2026 r. do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości ze względu na fakt, że w 2025 r. przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (2025 r.) z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, rodzinnego gospodarstwa rolnego lub pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczą u każdego z nich osobno równowartości w walucie polskiej progu 2 500 000 euro, a próg 2 500 000 euro powinien być liczony odrębnie dla Zainteresowanej oraz dla każdego z członków rodziny Zainteresowanej prowadzących Rodzinne Gospodarstwo Rolne (jednocześnie jeśli w 2026 r. i latach następnych Zainteresowana, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będzie prowadziła Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 euro, zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny nie będą obowiązani w 2026 r. i latach następnych do prowadzenia ksiąg rachunkowych, zgodnie z ustawą o rachunkowości).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, przepisy ustawy o rachunkowości obowiązkowo stosuje się m.in. do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro.
Rodzinne gospodarstwo rolne z definicji nie jest spółką, a tym samym żadną ze spółek wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zatem obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może odnosić się tylko do osób fizycznych prowadzących rodzinne gospodarstwo rolne, a nie do samego rodzinnego gospodarstwa rolnego.
Zdaniem Zainteresowanej, art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości przewiduje zatem, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych może powstać w stosunku do poszczególnych osób fizycznych, które prowadzą Rodzinne Gospodarstwo Rolne, a nie w stosunku do samego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Rodzinne gospodarstwo rolne nie jest podatnikiem podatku PIT, ale podatnikami tego podatku są poszczególne osoby fizyczne, które prowadzą rodzinne gospodarstwo rolne.
Co za tym idzie, skoro w 2025 r. ani Zainteresowana, ani żaden z członków rodziny, z którym Zainteresowana będzie prowadzić Rodzinne Gospodarstwo Rolne w 2026 r. lub latach następnych nie osiągnął i nie osiągnie przychodów przekraczających równowartość w złotych polskich kwoty 2 500 000 Euro, zarówno Zainteresowana, jak i pozostali członkowie rodziny nie będą mieli obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2026 r. i w latach następnych.
Potwierdza to także art. 8 ust. 1 ustawy o PIT stanowiący, że przychody z udziału w spółce niebędące, osoba prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Państwa oceny stanowiska.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji stwierdzam, że zapadła ona w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie jest wiążąca w Państwa sprawie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Zainteresowana będąca stroną postępowania (Pani ...) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14rustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
