Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.373.2025.1.BD
Nabycie środków pieniężnych w formie darowizny poza granicami Polski przez osobę nieposiadającą polskiego obywatelstwa ani stałego pobytu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn w Polsce (art. 2 ustawy z 28 lipca 1983 r.).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia środków pieniężnych tytułem darowizny na terenie Białorusi.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
15 kwietnia (…) r., będąc obywatelką Republiki Białorusi i posiadając tymczasowe zezwolenie na pobyt w Polsce, otrzymała Pani w darze od ojca, obywatela Republiki Białorusi, kwotę (…) (…) euro w gotówce. Darowizna miała miejsce na terytorium Białorusi i została potwierdzona umową darowizny na terytorium Republiki Białorusi.
Pieniądze zostały zadeklarowane i przewiezione przez ni matkę, obywatelkę Republiki Białorusi, z Białorusi do Polski na podstawie pełnomocnictwa ogólnego i przekazane Pani. Pieniądze zostały przewiezione w mniejszej kwocie, a mianowicie (…) (…) euro w gotówce, zgodnie z limitami gotówki przy przekraczaniu granicy.
Złożyła Pani wniosek z wyjaśnieniem Pani sytuacji w EUREKA i otrzymała Pani informację, że nie będąc obywatelką Polski i nie posiadając stałego pobytu, nie musi Pani składać deklaracji darowizny, ani płacić podatku. Treść odpowiedzi, którą Pani otrzymałam: “Szanowna Pani, podatkowi od spadków i darowizn podlega m.in.: nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny. Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jeżeli środki pieniężne znajdowały się za granicą a podatnik w chwili zawarcia umowy darowizny nie miał obywatelstwa ani pobytu stałego w Polsce, to takie darowizny nie podlegają pod polską ustawę o podatku od spadków i darowizn oraz nie podlegają zgłoszeniu. W kontekście ewentualnych czynności prowadzonych przez organ podatkowy w oparciu o przepisy Ordynacji Podatkowej jako dowód w sprawie należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Informacje dodatkowe w ramach odpowiedzi mailowych podawana jest ogólna informacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Przy czym oceny w zakresie stanu faktycznego dokonuje samodzielnie podatnik, natomiast ostateczna weryfikacja i ocena indywidualnego stanu faktycznego, w tym przedstawionych okoliczności leży w kompetencji organu podatkowego. Podstawa prawna art. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2024 r., poz. 1837)”.
Była Pani również w urzędzie skarbowym miasta (…), gdzie otrzymała Pani potwierdzenie, że w Pani sytuacji podatek nie ma zastosowania i nie musi Pani składać zeznania podatkowego. Niestety, urząd skarbowy nie wydaje pisemnych opinii, w bazie danych znajduje się jedynie informacja o Pani wizycie w urzędzie skarbowym w sprawie darowizny.
Pytania
Czy musi Pani składać deklarację dotyczącą darowizny? Czy biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, musi Pani zapłacić podatek?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, będąc obywatelką Białorusi, nie mając obywatelstwa polskiego i nie posiadając stałego pobytu w Polsce, a otrzymawszy darowiznę od bliskiego krewnego (który również nie posiadał stałego pobytu ani obywatelstwa polskiego) na Białorusi, nie powinna Pani składać zeznania podatkowego, ani płacić podatku od darowizny do polskiego urzędu skarbowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny i polecenia darczyńcy.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”. Z tego względu, celem ustalenia tej definicji, należy sięgnąć do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071).
W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn – co do zasady – podlega nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych znajdujących się/wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jednakże, w myśl art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z powyższego przepisu wynika, że nabycie przez osobę fizyczną rzeczy i praw majątkowych tytułem darowizny podlega podatkowi od spadków i darowizn, jeżeli nabywane rzeczy znajdują się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane są za granicą; jednakże w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca jest obywatelem polskim lub ma miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że 15 kwietnia (…) r., będąc obywatelką Republiki Białorusi i posiadając tymczasowe zezwolenie na pobyt w Polsce, otrzymała Pani w darze od ojca, obywatela Republiki Białorusi, kwotę (…) euro w gotówce. Darowizna miała miejsce na terytorium Białorusi i została potwierdzona umową darowizny na terytorium Republiki Białorusi. Pieniądze zostały zadeklarowane i przewiezione przez Pani matkę, obywatelkę Republiki Białorusi, z Białorusi do Polski na podstawie pełnomocnictwa ogólnego i przekazane Pani. Pieniądze zostały przewiezione w mniejszej kwocie, a mianowicie(…) euro w gotówce, zgodnie z limitami gotówki przy przekraczaniu granicy.
Ma Pani wątpliwości czy powinna Pani płacić podatek od ww. darowizny oraz czy musi Pani składać deklarację podatkową dotyczącą darowizny.
Pani zdaniem, nie powinna Pani składać zeznania podatkowego w polskim urzędzie skarbowym, ani płacić podatku od ww. darowizny.
Dokonując analizy przedmiotowej sprawy w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przedmioty przysporzenia, w chwili ich przekazania nie znajdowały się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z treści wniosku jasno wynika, że środki pieniężne, które Pani otrzymała, znajdowały się na terytorium Białorusi. Zatem w momencie darowizny znajdowały się na terenie innego państwa niż Rzeczpospolita Polska.
W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten bowiem dotyczy rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Należy jednak wskazać, że na mocy art. 2 ww. ustawy, przedmiotem ustawy o podatku od spadków i darowizn objęte jest również nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą. Jednakże, powołany przepis ma zastosowanie tylko wówczas, gdy w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W tym miejscu podkreślić należy, że przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy – nie można utożsamiać z miejscem stałego pobytu.
Kwestie pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej reguluje ustawa z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1079).
Zgodnie z art. 98 pkt 1 ustawy o cudzoziemcach:
Zezwolenia na pobyt czasowy cudzoziemcowi udziela się albo - w przypadkach, o których mowa w art. 160, art. 181 i art. 187 - można udzielić na jego wniosek, jeżeli spełnia wymogi określone ze względu na deklarowany cel pobytu, a okoliczności, które są podstawą ubiegania się o to zezwolenie, uzasadniają jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres dłuższy niż 3 miesiące.
Według art. 195 ust. 1 ww. ustawy:
Zezwolenia na pobyt stały udziela się cudzoziemcowi na czas nieoznaczony, na jego wniosek, jeżeli: (…).
W myśl art. 210 ust. 1 ww. ustawy:
Decyzję w sprawie udzielenia cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt stały wydaje się w terminie 6 miesięcy.
Jak wynika z wniosku, nie jest Pani obywatelem polskim ani nie ma Pani miejsca stałego pobytu na terytorium Polski; przebywa Pani w Polsce na podstawie tymczasowego zezwolenia na pobyt w Polsce. Również Pani ojciec (darczyńca) nie jest obywatelem polski i nie posiada stałego miejsca pobytu na terytorium Polski.
Zatem, do otrzymanej przez Panią darowizny środków pieniężnych od ojca na terenie Białorusi nie znajdzie zastosowania również art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Tym samym, nabycie przez Panią ww. środków pieniężnych tytułem darowizny nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Nie ma Pani również obowiązku składania zeznania podatkowego z tego tytułu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W części B.4 poz. 33 wniosku ORD-IN „Adres do doręczeń w systemie ePUAP albo adres do doręczeń elektronicznych” wskazany został adres e-mail. Na ten adres korespondencja w sprawie nie może być wysłana, gdyż przez pojęcie „adres elektroniczny” należy rozumieć adres elektroniczny w systemie teleinformatycznym, służącym do obsługi doręczeń, za pomocą którego organ podatkowy może doręczyć dokumenty elektroniczne i otrzymać wymagane przepisami elektroniczne urzędowe potwierdzenie doręczenia. Adres e-mail nie wypełnia definicji adresu elektronicznego i nie może służyć do przesyłania pism urzędowych.
W związku z powyższym, w celu zachowania należytej ochrony Pani danych osobowych, korespondencja w sprawie będzie przesyłana drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP, z którego wpłynął wniosek.
Jeżeli jednak jest Pani użytkownikiem e-Urzędu Skarbowego i wyraziła zgodę na doręczanie korespondencji przez ten system, to zobowiązani jesteśmy całą korespondencję kierować na Pani konto w e-US.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
