Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.521.2025.1.AS
Opóźnione złożenie sprawozdania finansowego do KRS i jego nieterminowe podpisanie przez kierownika jednostki nie wpływają na skuteczność wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od początku nowego roku podatkowego, o ile inne warunki formalne zostały spełnione.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 października 2025 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego Spółka skutecznie wybrała od 1 stycznia 2025 r. opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka X Sp. z o. o. (dalej określana jako: „Spółka”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Polsce. Spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu (...) 2024 r.
Pierwszy rok obrotowy Spółki trwał od 10 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Spółka została utworzona w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w sp. z o. o.
Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek począwszy od 1 stycznia 2025 r. Zawiadomienie zostało złożone do właściwego naczelnika urzędu skarbowego na formularzu ZAW-RD w terminie do 31 stycznia 2025 r.
Spółka sporządziła roczne sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości za okres od 10 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Sprawozdanie zostało sporządzone w dniu 31 marca 2025 r. Sprawozdanie zostało podpisane przez osobę której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych w dniu 31 marca 2025 r. oraz przez kierownika jednostki dopiero w dniu 14 lipca 2025 r. Sprawozdanie zostało zatwierdzone przez zgromadzenie wspólników w dniu 20 czerwca 2025 r. Sprawozdanie zostało złożone do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 14 lipca 2025 r.
Celem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest potwierdzenie, że Spółka dokonała prawnie skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r. Wątpliwość Spółki dotyczy kwestii związanych z nieterminowym podpisaniem sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy przez kierownika jednostki oraz nieterminowym złożeniem sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego.
W związku z tym Spółka prosi o przyjęcie, że wszystkie pozostałe warunki wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek są spełnione oraz że nie zaistniały okoliczności wyłączające możliwość dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Pytanie
Czy Spółka dokonała prawnie skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zasady opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek określają przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1991 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „u.p.d.o.p.”).
Na podstawie art. 28e ust. 1 u.p.d.o.p. „Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości”.
Na podstawie art. 28e ust. 2 u.p.d.o.p. „Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego”.
Natomiast na podstawie art. 28f ust. 1 u.p.d.o.p. „Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7”.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek może podlegać podatnik, który „złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem”.
Natomiast zgodnie z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. „Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio”.
Z treści przytoczonych przepisów wynika, że w zakresie wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek możliwe są dwie sytuacje. Pierwsza sytuacja to wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek począwszy od pierwszego dnia nowego roku podatkowego. Druga sytuacja to wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w trakcie trwającego roku podatkowego.
W drugiej sytuacji, zgodnie z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. warunkiem dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest zamknięcie ksiąg rachunkowych na ostatni dzień miesiąca poprzedzające miesiąc opodatkowania ryczałtem oraz sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, a także terminowe złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem na formularzu ZAW-RD.
Natomiast w pierwszej sytuacji, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p., warunkiem dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest jedynie terminowe złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem na formularzu ZAW-RD.
Tym samym w pierwszej sytuacji przepisy u.p.d.o.p. w żaden sposób nie uzależniają dokonania prawnie skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od sporządzenia sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy zgodnie z przepisami o rachunkowości.
W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z pierwszą sytuacją.
Rok obrotowy Spółki trwał od 10 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Spółka dokonała wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r., a więc od pierwszego dnia nowego roku podatkowego. Spółka złożyła do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem na formularzu ZAW-RD w terminie do 31 stycznia 2025 r. Tym samym spełnione zostały wszystkie warunki do dokonanie prawnie skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Przedstawione w opisie stanu faktycznego okoliczności związane z nieterminowym podpisaniem przez kierownika jednostki oraz nieterminowym złożeniem do Krajowego Rejestru Sądowego sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy nie mają wpływu na skuteczność wyboru opodatkowania ryczałtem.
Reasumując, Spółka dokonała prawnie skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętych zakresem zadanego przez Państwa pytania. Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 28d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej w niniejszym rozdziale „ryczałtem”, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:
1) wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz
2) w kapitale własnym:
a) kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz
b) kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.
Jak stanowi, art. 28e ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego..
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 ze zm. dalej: „uor”) stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
Warunki umożliwiające opodatkowanie ryczałtem określa enumeratywnie art. 28j ustawy o CIT.
Jak wynika z art. 28j ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50 % przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82 % dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo--akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Natomiast stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Jednocześnie w myśl art. 28f ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek jest opcją podatkową (ma charakter fakultatywny). Aby z niej skorzystać podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku, księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odnoszą się jednakże do kwestii sporządzania sprawozdania finansowego, a przepisami, które regulują tą kwestię jest wspomniana powyżej ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1f uor:
1. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a-1ba, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
1f. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Z kolei stosownie do art. 52 ust. 1, 2, 2a oraz 3 uor:
1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.
2. Sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.
3. Przepisy ust. 1-2e stosuje się odpowiednio również do:
1)sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 lub na inny dzień bilansowy;
2)sprawozdania z działalności jednostki określonego w art. 49, z tym że nie podpisuje go osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka została utworzona (...) 2024 r. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w sp. z o. o. Pierwszy rok obrotowy Spółki trwał od 10 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., co wskazuje, że przyjęty przez Spółkę rok podatkowy/obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym i obejmuje co do zasady okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego. W styczniu 2025 r. złożyli Państwo zawiadomienie ZAW-RD wybierając opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek w okresie od 1 stycznia 2025 r., a więc od pierwszego miesiąca nowego roku podatkowego/obrotowego Spółki.
Spółka sporządziła roczne sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości za okres od 10 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., tym samym Spółka dokonała zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień 31 grudnia 2024 r., tj. dzień poprzedzający dzień zmiany formy opodatkowania na estoński CIT oraz otwarcia na dzień 1 stycznia 2025 r., tj. dzień wejścia w estoński CIT.
Roczne sprawozdanie finansowe za okres od 10 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. zostało sporządzone i podpisane przez osobę której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych 31 marca 2025 r., natomiast przez kierownika jednostki sprawozdanie zostało podpisane 14 lipca 2025 r. Sprawozdanie zostało zatwierdzone przez zgromadzenie wspólników 20 czerwca 2025 r. i złożone do Krajowego Rejestru Sądowego 14 lipca 2025 r.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy od 1 stycznia 2025 r. Spółka dokonała prawnie skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w związku z nieterminowym podpisaniem sprawozdania finansowego za pierwszy rok obrotowy przez kierownika jednostki oraz nieterminowym złożeniem sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego
Odnosząc się do powyższych Państwa wątpliwości, wskazać należy, że w myśl art. 28j ust. 1 ustawy o CIT, podatnik może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek na początku roku podatkowego, pod warunkiem spełnienia przesłanek enumeratywnie określonych w tym przepisie. Przepis art. 28j ust. 1 ustawy o CIT nie zawiera odesłania do przepisów ustawy o rachunkowości, jak ma to miejsce w art. 28j ust. 5 ww. ustawy, który to przepis uzależnia możliwość opodatkowania ryczałtem m.in. od sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości, a który dotyczy jedynie podatników, którzy przed upływem przyjętego przez siebie roku podatkowego dokonują wyboru opodatkowania na zasadach ryczałtowych.
O ile zatem w istocie, jak wynika z opisu sprawy, Państwa pierwszy rok podatkowy w którym korzystacie z opodatkowania ryczałtem, rozpoczął się 1 stycznia 2025 r., to w Państwa przypadku ww. przepis ten nie ma zastosowania, bowiem Państwa rok podatkowy/obrotowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, a zamknięcia ksiąg rachunkowych dokonaliście na dzień bilansowy, który przypadał na 31 grudnia 2024 r., tj. na koniec pierwszego roku podatkowego Spółki, a nie w jego trakcie. Jednocześnie w terminie do 31 stycznia 2025 r. złożyliście zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek od 1 stycznia 2025 r., czyli od pierwszego dnia nowego roku podatkowego Spółki.
Z uwagi na powyższe, okoliczność nieterminowego podpisania sprawozdania finansowego za pierwszy rok podatkowy/obrotowy przez kierownika jednostki oraz nieterminowego złożenia sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego nie stanowi przeszkody dla skutecznego wyboru opodatkowania estońskim CIT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało z ww. zastrzeżeniem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek przedstawionego we wniosku elementu opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
