Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.994.2025.2.KKO
Otrzymanie przez Gminę darowizny pieniężnej, w zamian za działania promocyjne wynikające z zawartej umowy, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług darowizny pieniężnej, otrzymanej przez Gminę w ramach umowy zawartej pomiędzy Gminą a ….. Uzupełnili go Państwo pismem z 13 listopada 2025 r. (wpływu 14 listopada 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina …. (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana dla celów podatku od towarów i usług (dalej: VAT lub podatek), jako podatnik czynny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki organizacyjne. Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, ze zm.), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek organizacyjnych. W związku z tym, od tego dnia jednostki organizacyjne nie funkcjonują jako odrębni od Gminy podatnicy VAT.
Jedną z jednostek budżetowych scentralizowanych w ramach Gminy jest …. (dalej: ….). …. realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2025 r. poz. 881 z późn. zm.), w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 z późn. zm.) i w przepisach wydanych na ich podstawie, z uwzględnieniem programu wychowawczego dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.
… prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki i obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
Gmina (…) planuje zawrzeć z …. (dalej: ….) umowę darowizny, na mocy której …. zobowiąże się do przekazania …. darowizny pieniężnej w kwocie …. zł na dofinansowanie projektu „….” (dalej: Projekt), a Gmina zobowiąże się m.in. do przeznaczenia przedmiotowej kwoty na dofinansowanie Projektu oraz do informowania o pomocy udzielonej od … poprzez: bezpłatne umieszczanie informacji poprzez wskazanie … jako wspierającej Gminy, m.in. na konferencjach, ..., ... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej, na materiałach wytworzonych z udziałem środków z darowizny, czy innych materiałach lub usługach wytworzonych na potrzeby Projektu.
Program … „…” realizowany przez …. to inicjatywa wspierająca budowanie i rozwijanie postaw proekologicznych poprzez wsparcie różnorodnych działań na rzecz ochrony środowiska. Program obejmuje wspieranie lokalnych inicjatyw, zwiększenie wiedzy na temat ochrony przyrody wśród społeczności lokalnych, angażowanie społeczeństwa w działania proekologiczne oraz zapewnienie trwałych efektów tych działań. Celem programu jest podejmowanie działań służących rozwojowi wspólnot i społeczności lokalnych, kształtowanie i promowanie postaw obywatelskich oraz prowadzenie działalności edukacyjnej na rzecz dzieci i młodzieży poprzez realizację inicjatyw ekologicznych i ochrony środowiska, odpowiadających bieżącym i lokalnym wyzwaniom.
… nie jest czynnym podatnikiem VAT.
Gmina nie będzie mogła przeznaczyć ww. darowizny na cele inne, niż na dofinansowanie Projektu, ponadto Gmina wskazuje, iż nie zrealizowałaby Projektu bez otrzymania darowizny.
W uzupełnieniu wniosku udzielili Państwo odpowiedzi na postawione w wezwaniu pytania:
1)Czy zobowiązanie się Państwa Gminy do informowania o pomocy udzielonej od … poprzez bezpłatne umieszczanie przez Państwa informacji o pomocy udzielonej przez …, poprzez wskazanie …. jako wspierającej Gminy, m.in. na konferencjach, ..., ... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej, na materiałach wytworzonych z udziałem środków z darowizny, innych materiałach lub usługach wytworzonych na potrzeby ww. projektu, będzie zawarte w umowie darowizny zawartej przez Państwa z …?
Tak, zgodnie z umową Gmina jest zobowiązana do informowania o pomocy udzielonej od … poprzez bezpłatne umieszczanie przez Gminę informacji o pomocy udzielonej przez …., poprzez wskazanie … jako wspierającej Gminy. Planowana umowa będzie regulowała warunki udzielania informacji o uzyskaniu wsparcia finansowego w zakresie realizowanego projektu. Standardowo w umowie określa się sposoby oraz miejsca publikowania informacji o uzyskanym wsparciu finansowym.
2)Czy zobowiązanie się Państwa Gminy do informowania o pomocy udzielonej od …. poprzez bezpłatne umieszczanie informacji o pomocy udzielonej przez …, poprzez wskazanie … jako wspierającej Gminy, m.in. na konferencjach, ..., ... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej, na materiałach wytworzonych z udziałem środków z darowizny, innych materiałach lub usługach wytworzonych na potrzeby ww. projektu, jest warunkiem otrzymania darowizny od ….?
Zgodnie z ustaleniami z Darczyńcą Gmina ma obowiązek udzielania informacji o uzyskanym wsparciu finansowym. Ustalenia takie są standardowo wskazywane w umowach dot. darowizn. Tym samym można wnioskować, że jest to jeden z warunków otrzymania darowizny.
3)Czy …, w związku z darowizną, o której mowa we wniosku, wskazała gdzie mają być umieszczane, przekazywane informacje dotyczące wskazywania …. jako wspierającej Gminy? Czy to Państwo zdecydowali, że takie informacje będą umieszczane, przekazywane m.in. na konferencjach, ..., ... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej, na materiałach wytworzonych z udziałem środków z darowizny, innych materiałach lub usługach wytworzonych na potrzeby ww. projektu?
Tak, …, w związku z darowizną, o której mowa we wniosku, wskazała gdzie mają być umieszczane, przekazywane informacje dotyczące wskazywania … jako wspierającej Gminy. Standardowo w tego typu umowach umieszczane są podstawowe warunki oraz wymogi w zakresie publikacji dot. otrzymanego wsparcia finansowego. Miejsca umieszczania informacji o otrzymanej darowiźnie odzwierciedlają aktualne realia funkcjonowania, tj. w szczególności wskazuje się portale społecznościowe, strony internetowe oraz materiały dotyczące realizowanego projektu. Gmina pragnie zaznaczyć, iż obowiązek informowania występuje wyłącznie w kontekście informacji publikowanych w zakresie realizowanego projektu, nie dotyczy publikacji niezwiązanych z otrzymanym wsparciem finansowym, tj. przykładowo postaci reklamy darczyńcy oraz jego działalności.
4)Jeżeli odpowiedź na pytania nr 1, nr 2 lub nr 3 jest przecząca, to proszę wskazać jakie okoliczności (przyczyny) są podstawą zobowiązania się Państwa Gminy do podjęcia opisanych we wniosku działań?
Nie dotyczy.
5)Czy … wskazała Państwu jakiej treści informacje dotyczące wspierania przez nią Gminy winny być przez Państwa przekazywane?
Nie, … nie wskazała Gminie jakiej treści informacje dotyczące wspierania przez nią Gmin winny być przez Gminę przekazywane. Gmina zobowiązana jest jedynie w kontekście publikacji związanych z realizacją projektu udzielać informacji o uzyskanym w tym zakresie wsparciu finansowym.
6)Proszę wskazać w jaki sposób będą przekazywane informacje dotyczących wskazywania …jako wspierającej Gminy na konferencjach, ..., ... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej? W czym się będzie wyrażało przekazywanie takich informacji?
Informacje o wsparciu …. będą umieszczane na stronie Gminy oraz jej portalach społecznościowych w formie notatek, postów bądź banerów. Informacja ta będzie publikowana przy okazji publikacji informacji o realizacji projektu. Informacja ta nie będzie reklamowała …, jej działań, itp. a jedynie będzie wskazywała, że Gmina pozyskała dodatkowe źródło finansowania w postaci darowizny od … na cele realizacji projektu.
7)Czy w przypadku niezrealizowania/rezygnacji ze zrealizowania ww. projektu, będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanej darowizny?
Tak, w przypadku niezrealizowania/rezygnacji ze zrealizowania ww. projektu, Gmina będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanej darowizny. Darowizna jest bowiem przekazywana na konkretny cel i na niego powinna być przeznaczona.
Pytanie
Czy czynności, o których mowa w opisie sprawy, związane z planowanym zawarciem umowy Gminy z …., która przekaże Gminie darowiznę pieniężną, będą stanowić usługę promocyjną, a w konsekwencji będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Czynności, o których mowa w opisie sprawy, związane z planowanym zawarciem umowy Gminy z …., która przekaże Gminie darowiznę pieniężną, nie będą stanowić usługi promocyjnej, a w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.
Zauważyć tutaj należy, że jak wynika z powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem.
Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z dnia 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że „(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz.s. I 10605, pkt 43. W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko, jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz.s. 1 7505 pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Jak Gmina wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, zamierza zawrzeć z …. umowę darowizny, zgodnie z którą Gmina zobowiąże się do przeznaczenia całości darowanej kwoty na dofinansowanie Projektu. Ponadto Gmina zobowiązałaby się do informowania o pomocy udzielonej od … poprzez bezpłatne umieszczanie informacji poprzez wskazanie … jako wspierającej Gminę, m.in. na konferencjach, ..., ... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej, na materiałach wytworzonych z udziałem środków z darowizny, czy innych materiałach lub usługach wytworzonych na potrzeby Projektu.
Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, dalej: Kodeks Cywilny), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Z powyższego wynika zatem, że darowizna jest świadczeniem jednostronnym, gdyż darczyńca nie żąda od obdarowanego żadnego świadczenia wzajemnego.
Jak już wskazano, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Zatem przekazanie środków pieniężnych przez … na rzecz Gminy nie będzie związane ze świadczeniem usług promocyjnych.
Wobec powyższego, zdaniem Gminy, czynności o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, związane z planowanym zawarciem umowy Gminy z …., która przekaże Gminie darowiznę pieniężną na realizację Projektu, nie będą stanowić usługi promocyjnej, a w konsekwencji nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwana dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zauważyć tutaj należy, że jak wynika z powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
I tak, w wyroku z 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, iż wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council wskazał, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), w którym Trybunał zauważył, iż czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.
W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
·w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
·świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze organizacyjnej Państwa Gminy znajdują się jednostki organizacyjne - jedną z jednostek budżetowych scentralizowanych w ramach Państwa Gminy … w ….. Państwa Gmina (…) planuje zawrzeć z …. umowę darowizny, na mocy której … zobowiąże się do przekazania … darowizny pieniężnej w kwocie … zł na dofinansowanie projektu ….”, a Gmina zobowiąże się m.in. do przeznaczenia przedmiotowej kwoty na dofinansowanie Projektu oraz do informowania o pomocy udzielonej od …. poprzez: bezpłatne umieszczanie informacji poprzez wskazanie …. jako wspierającej Gminy, m.in. na konferencjach, ..., ... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej, na materiałach wytworzonych z udziałem środków z darowizny, czy innych materiałach lub usługach wytworzonych na potrzeby Projektu.
Zgodnie z umową darowizny Gmina jest zobowiązana do informowania o pomocy udzielonej od …. poprzez bezpłatne umieszczanie przez Gminę informacji o pomocy udzielonej przez …, poprzez wskazanie … jako wspierającej Gminy. Planowana umowa będzie regulowała warunki udzielania informacji o uzyskaniu wsparcia finansowego w zakresie realizowanego projektu. Standardowo w umowie określa się sposoby oraz miejsca publikowania informacji o uzyskanym wsparciu finansowym.
Zgodnie z ustaleniami z Darczyńcą Gmina ma obowiązek udzielania informacji o uzyskanym wsparciu finansowym. Ustalenia takie są standardowo wskazywane w umowach dot. darowizn. Tym samym można wnioskować, że jest to jeden z warunków otrzymania darowizny.
…., w związku z darowizną, o której mowa we wniosku, wskazała gdzie mają być umieszczane, przekazywane informacje dotyczące wskazywania … jako wspierającej Gminy.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług otrzymanej przez Gminę darowizny pieniężnej, w ramach umowy zawartej pomiędzy Państwa Gminą a darczyńcą (….).
Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Z powyższego wynika zatem, że darowizna jest świadczeniem jednostronnym, gdyż darczyńca nie żąda od obdarowanego żadnego świadczenia wzajemnego.
Na mocy art. 893 ustawy Kodeks cywilny:
Darczyńca może włożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie).
Należy zauważyć, że opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania darowizny nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.
Jak już wskazano, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W Państwa przypadku nie będzie występowała sytuacja, w której … przekaże środki finansowe na Państwa rzecz, a Państwo mogą dobrowolnie decydować o umieszczeniu lub nieumieszczeniu informacji wskazujących … jako wspierającą Gminy. Z opisu sprawy wynika, że będą Państwo zobowiązani do określonych zachowań (które nie stanowią dobrowolnych czynności), w ramach których będą Państwo niejako honorować … za otrzymane wsparcie. W przedmiotowej sprawie występuje sytuacja, gdzie zawrą Państwo umowę, w ramach której … przekaże Państwu środki pieniężne na dofinansowanie przedmiotowego projektu, natomiast Państwo - na podstawie postanowień zawartej umowy - będą zobowiązani do podjęcia i realizacji działań mających na celu upowszechnienie informacji o otrzymanym wsparciu tego projektu przez … - poprzez umieszczanie takich informacji m.in. na ...,... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej, na materiałach wytworzonych z udziałem środków z darowizny, czy innych materiałach lub usługach wytworzonych na potrzeby ww. projektu.
Jak wynika z wniosku, …., w związku z darowizną, o której mowa we wniosku, wskazała gdzie mają być umieszczane przekazywane informacje dotyczące wskazywania … jako wspierającej Gminy.
Zatem przekazanie środków pieniężnych przez … na Państwa rzecz związane będzie ze świadczeniami (działaniami) informacyjno-promocyjnymi, do wykonania których zobowiązani Państwo będą na podstawie zawartej umowy; otrzymają Państwo darowiznę pieniężną w zamian za realizację działań informacyjno-promocyjnych na rzecz …. Zatem pomiędzy Państwem a … (darczyńcą) będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy będzie stanowiła świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione wszystkie przesłanki warunkujące uznanie wykonywanych przez Państwa w ramach ww. umowy czynności na rzecz … za odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem, otrzymanie przez Państwa, zgodnie z zawartą umową, środków finansowych od …., z przeznaczeniem na dofinansowanie projektu „…”, będzie w efekcie płatnością za usługę, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Tym samym, opisane we wniosku czynności (upowszechnienie informacji o otrzymanym wsparciu na realizację projektu od … - poprzez umieszczanie ich m.in. na ..., ... lub innym portalu społecznościowym, na swojej stronie internetowej, na materiałach wytworzonych z udziałem środków z darowizny, czy innych materiałach lub usługach wytworzonych na potrzeby ww. projektu) - wykonywane przez Państwa Gminę w ramach zawartej z … umowy - będą stanowiły odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Podsumowując stwierdzam, że otrzymane przez Państwa Gminę środki finansowe, w ramach zawartej pomiędzy Gminą a … umowy na dofinansowanie projektu „….”, w zamian za wykonywane przez Państwa czynności na rzecz …, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
