Wyrok WSA w Kielcach z dnia 13 listopada 2025 r., sygn. II SA/Ke 367/25
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Sędzia WSA Jacek Kuza, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 13 listopada 2025 r. sprawy ze skargi G. K. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach z dnia 30 maja 2025 r. nr 10/25 w przedmiocie odmowy zmiany decyzji w sprawie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop uchyla zaskarżoną decyzję i decyzję organu I instancji.
Uzasadnienie
II SA/Ke 367/25
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją nr 10/25 z 30 maja 2025 r. Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach (dalej "Komendant Wojewódzki"), po rozpatrzeniu odwołania G. K., utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku-Kamiennej (dalej "Komendant Powiatowy") nr 1 z 2 kwietnia 2025 r. odmawiającą zmiany ostatecznej decyzji Komendanta Powiatowego Policji w Skarżysku-Kamiennej nr 35 z 29 października 2020 r.
W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że 27 listopada 2018 r. skarżący złożył wniosek o ponowne przeliczenie i wypłacenie wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w związku ze zwolnieniem ze służby w Policji.
Komendant Powiatowy decyzją z 29 października 2020 r. odmówił skarżącemu wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy. Powyższą decyzję doręczono stronie 3 listopada
2020 r. Odwołanie od tej decyzji nie zostało wniesione.
Następnie 21 marca 2025 r. do Komendanta Powiatowego wpłynął wniosek skarżącego o zmianę ostatecznej decyzji tego organu z 29 października 2020 r. i ponowne przeliczenie i wyrównanie wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop.
W wyniku rozpoznania tego wniosku Komendant Powiatowy 2 kwietnia 2025 r. wydał decyzję, od której odwołanie wniósł G. K.
Rozpoznając powyższe odwołanie, Komendant Wojewódzki podkreślił, że uchylenie bądź zmiana decyzji administracyjnej jest jednym z trybów nadzwyczajnych wzruszania decyzji ostatecznych. Ochrona takich decyzji została wyrażona ogólną zasadą trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych zawartą w art. 16 § 1 k.p.a. i stanowi jedną z fundamentalnych zasad systemu postępowania administracyjnego, zapewniającą pewność i stabilność obrotu prawnego. Ustawa o Policji nie wprowadziła wyjątków od zasady trwałości decyzji ostatecznych z art. 16 k.p.a. Z kolei jednym z trybów wzruszania ostatecznej decyzji administracyjnej jest jej uchylenie lub zmiana na podstawie art. 154 k.p.a. Tryb ten ma zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy strona na podstawie decyzji, której domaga się uchylenia lub zmiany nie nabyła żadnych praw lub obowiązków. Postępowanie wszczęte i prowadzone na podstawie art. 154 k.p.a. nie zmierza do ponownego merytorycznego rozpatrzenia sprawy zakończonej decyzją ostateczną lecz do zbadania, czy zachodzą przesłanki przemawiające za uchyleniem lub zmianą decyzji ostatecznej. Postępowanie prowadzone na podstawie powyższego przepisu jest samodzielnym postępowaniem o zmianę lub uchylenie decyzji, którego celem jest ustalenie, czy za zmianą (uchyleniem) decyzji przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony oraz czy nie sprzeciwia się temu przepis szczególny. Ocena tych przesłanek dokonywana w kontekście wzruszenia decyzji ostatecznej należy do orzekającego w sprawie organu administracji.
