Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.835.2025.2.LS
Przychody uzyskane z usług związanych z promocją w mediach społecznościowych, sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 59.11.12.0, 63.11.20.0, 58.19.29.0, mogą być opodatkowane zryczałtowaną stawką 8,5%, o ile spełnione są ustawowe przesłanki korzystania z ryczałtu oraz stosowanie właściwej klasyfikacji PKWiU.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 4 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 8 listopada 2025 r. (wpływ 8 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczynią jest A.A., która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą B., NIP: (…).
PKD: 86.23.Z Praktyka dentystyczna, 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania, 59.11 .Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, 60.39.Z Pozostała działalność związana z dystrybucją treści, 63.92.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, 73.11 .Z Działalność agencji reklamowych. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawczyni posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U.2025.163 tj. z dnia 2025.02.07.
Przychody Wnioskodawczyni, uzyskiwane z prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach wynikających z Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U.2025.843 tj. z dnia 2025.06.27 (dalej: u.z.p.d.o.f.).
Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 9 ust 1 u.z.p.d.o.f. złożyła oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w terminie.
Wnioskodawczyni prowadzi konta na portalach internetowych, w mediach społecznościowych, m.in. (…) (dalej: konto, kanał). Jeden kanał dotyczy promocji produktów, drugi kanał dotyczy promocji restauracji i nazywają się odpowiednio: (…) oraz (…).
Aktywność na kontach społecznościowych obejmuje: prezentowanie rożnego rodzaju promocji, nowości, interesujących produktów ze sklepów i marek, z którymi Wnioskodawczyni podjęła współpracę, w celu zwiększenia popularności i skali ich sprzedaży. Wnioskodawczyni nie udostępnia swojego wizerunku, nie występuje w tych prezentacjach.
Zakres współpracy jakie podejmuje Wnioskodawczyni:
A.„Płatne współprace” z markami, sklepami. Agencja Managmentowa (reprezentująca sklepy i marki) lub bezpośrednio - te sklepy i marki - zlecają Wnioskodawczyni przygotowanie materiałów promocyjnych oraz ich prezentację na koncie Wnioskodawczyni (płatna współpraca). W celu świadczenia tych usług Wnioskodawczyni zawiera umowę z taką agencją managmentową, która to agencja zleca Wnioskodawczyni przygotowanie materiałów oraz ich prezentację na swoim kanale dla określonych sklepów. Zdarza się, ze Wnioskodawczyni zawiera umowę również bezpośrednio z takim sklepem (marką). Z tytułu wykonanych usług Wnioskodawczyni wystawia fakturę (zazwyczaj na koniec każdego miesiąca).
B.Udostępnianie miejsca na swoich kanałach. Wnioskodawczyni prowadzi również współpracę z Platformami, które obsługują sklepy internetowe, na zasadach afiliacji. Afiliacja polega na udostępnianiu miejsca na kanałach prowadzonych przez Wnioskodawczynię w postaci instastories, które znikają po 24h. Link zamieszczony na tym Instastories przekierowuje do tego sklepu internetowego. W celu świadczenia tych usług Wnioskodawczyni uzyskuje wynagrodzenie tylko wówczas, gdy Klient kliknie lub/i zakupi produkt, umieszczony pod linkiem afiliacyjnym (wynagrodzenie prowizyjne). Wnioskodawczyni może generować taki linki do różnych sklepów (na cele afiliacji), na specjalnie do tego przeznaczonych platformach. Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie z tytułu udostępniania miejsca na swoich kanałach (afiliacji) na podstawie faktury.
C.„Płatne współprace” z restauracjami. Wnioskodawczyni nawiązuje również współpracę z restauracjami, która polega na wizycie w takiej restauracji, zebraniu materiału na temat tej restauracji, menu, dania, a następnie przygotowaniu samodzielnie rolki i/lub instastory oraz zaprezentowanie gotowego materiału na własnym kanale (…). Z tytułu wykonanych usług Wnioskodawczyni wystawia fakturę.
D.Publikacje relacji z eventów. Dodatkowo Wnioskodawczyni planuje rozpocząć współpracę z markami, która będzie polegać na uczestnictwie w evencie organizowanym przez markę oraz zaprezentowanie relacji z takiego eventu - na swoim kanale, w celu promocji tej marki. W celu świadczenia tych usług Wnioskodawczyni również planuje zawierać z markami umowy i pobierać z tego tytułu wynagrodzenie.
Poniżej Wnioskodawczyni szczegółowo opisuje na czym polegają poszczególne formy świadczenia usług:
A) PŁATNE WSPÓŁPRACE z markami, sklepami - agencja managementowa/marketingowa, z którą Wnioskodawczyni ma podpisaną umowę (ewentualnie: bezpośrednio sklep/marka), zleca Wnioskodawczyni: przygotowanie materiału promującego produkt na podstawie szczegółowych wytycznych Klienta (sklepu, marki), które obejmuje wykonanie tego materiału (rolka i/lub instastory, ewentualnie post) oraz zaprezentowanie tego materiału (umieszczenie) na swoim kanale w mediach społecznościowych. Zdarza się, że Wnioskodawczyni zawiera tez takie umowy bezpośrednio ze sklepami (markami).
Dla zobrazowania zakresu zadań Wnioskodawczyni wskazuje DEFINICJE poszczególnych rodzajów materiałów:
ROLKA - materia audiowizualny przygotowany samodzielnie na podstawie wcześniej nagranych krótkich filmików. Są one łączone, edytowane i składane w jeden dłuższy materia video. Dodatkowo podkładana jest muzyka lub nagrywany voice over (nagranie głosowe) oraz rożnego rodzaju napisy/podpisy. Rolka widnieje na koncie/kanale cały czas chyba, że zostanie usunięta przez autora
INSTASTORY - materia w formie video lub statycznej grafiki przygotowany samodzielnie na podstawie wcześniej nagranych krótkich filmików lub zdjęć. Są one edytowane przez autora poprzez nałożenie napisów oraz podłożenie muzyki lub nagranie voice over (nagranie głosowe). Instastory znika z konta/kanału po 24h.
POST - materia w formie video/statycznej grafiki przygotowany samodzielnie na podstawie wcześniej nagranych krótkich filmików lub zdjęć. Są one edytowane przez autora poprzez nałożenie napisów oraz podłożenie muzyki lub nagranie voice over (nagranie głosowe). Post widnieje na koncie/kanale cały czas chyba, że zostanie usunięta przez autora.
Post różni się od rolki możliwą długością materiału video (rolka może być dłuższa), odbiorcami materiału (rolka trafia w dużej mierze do osób, które nie obserwują danego konta) oraz potencjałem zasięgowym (rolka może osiągać dużo lepsze zasięgi niż post).
Szczegółowy opis poszczególnych materiałów, które powstają w ramach „płatnej współpracy” (A):
a)„SKLEP, PRODUKT”: materia zostaje przygotowany na podstawie briefu od Klienta. Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Nagranie zostaje wykonane samodzielnie, smartfonem przez Wnioskodawczynię, na miejscu - w sklepie. Rolka i/lub instastory (znikające po 24h) obejmuje: pokazanie produktu na półce, ujęcia produkt w dłoni bez pokazywania wizerunku Wnioskodawczyni. Materia często ma nagrany voice over- krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materia umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie rolki i/lub instastory.
b)„DOM, PRODUKT”: materia zostaje przygotowany na podstawie briefu od Klienta. Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Nagranie zostaje wykonane samodzielnie, smartfonem przez Wnioskodawczynię we własnym domu. Rolka i/lub instastory (znikające po 24h) obejmuje: pokazanie produktu, ujęcia produkt w dłoni bez pokazywania wizerunku Wnioskodawczyni. Materia często ma nagrany voice over - krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materia umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie rolki i/lub instastory.
c)„SKLEP, SYLWETKA”: materia zostaje przygotowany na podstawie briefu od Klienta. Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Nagranie zostaje wykonane samodzielnie, smartfonem przez Wnioskodawczynię, na miejscu - w sklepie. Rolka i/lub instastory (znikające po 24h) obejmuje prezentację ubrań lub/i obuwia na sylwetce Wnioskodawczyni, bez pokazania twarzy. Materia często ma nagrany voice over - krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materia umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie rolki i/lub instastory.
d)„DOM, SYLWETKA”: materia zostaje przygotowany na podstawie briefu od Klienta. Materiał przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Nagranie zostaje wykonane samodzielnie, smartfonem przez Wnioskodawczynię, w jej domu. Rolka i/lub instastory (znikające po 24h) obejmuje prezentację ubrań lub/i obuwia na sylwetce Wnioskodawczyni, bez pokazania twarzy. Materia często ma nagrany voice over - krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materia umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie rolki i/lub instastory.
e)„GRAFIKA”: Wnioskodawczyni otrzymuje gotową grafikę oraz link do produktu od Klienta (ewentualnie od agencji managementowej). Materia przedstawia aktualnie trwającą promocję danego produktu lub pojawienie się nowości w sklepie. Materia (grafika otrzymana od Klienta) umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie instastory (znikające po 24h).
Zakres wyżej wymienionych usług obejmuje zatem czynności takie jak:
- zamieszczanie na kanale treści w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających promowane towary lub usługi,
- zamieszczenie na kanale treści w formie relacji audiowizualnych (instastory), w których przedstawiane są promowane towary lub usługi.
Podsumowując, w ramach PŁATNEJ WSPÓŁPRACY (A), Wnioskodawczyni zamieszcza samodzielnie nagrane rolki i instastory (znikające po 24h), polecając towary i usługi w Internecie na zlecenie podmiotów zewnętrznych (agencja lub sklep), na których uwidoczniony jest polecany produkt (usługa), w sposób mający na celu rozpowszechnianie informacji na temat produktu lub usługi oraz zachęcenie potencjalnego odbiorcy do ich nabycia lub skorzystania z nich (PKWiU 59.11.12.0 "Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”). Za prezentowanie określonych produktów i usług w środkach masowego przekazu Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie. Wnioskodawczyni jest autorem i właścicielem udostępnianych treści (posiada do nich prawa autorskie). Możliwe jest udzielenie przez Wnioskodawczynię licencji na wykorzystanie przygotowanych treści.
B) UDOSTĘPNIANIE MIEJSA NA KANAŁACH - AFILIACJA, MARKETING AFILIACYJNY
Wnioskodawczyni poleca produkty ze sklepu, za pomocą linku do określonego produktu ze sklepu, w zamian za prowizję od sprzedaży, do której doszło z jej polecenia. Linki są generowane na różnych platformach, które mają w swojej ofercie różne marki/sklepy internetowe (polskie i zagraniczne). Wnioskodawczyni udostępnia miejsce na swoim kanale Instagram lub TIK TOK w celu zamieszczenia tego linku (PKWiU 63.11.20.0 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie"). Rozliczenie następuje w formie cpc (za klik) lub cps (za sprzedaż).
Opis poszczególnych działań:
a) Wnioskodawczyni udostępnia na swoim kanale miejsce w celu zamieszczenia Instastory (znikające po 24h), w której zaprezentowany jest produkt. Może również być to ubranie czy akcesoria modowe przedstawiane na sylwetce Wnioskodawczyni (bez wizerunku, jedynie sylwetka).
b) Instastory zawiera link afiliacyjny do tego produktu.
c) Klikając w taki link odbiorca zostaje przekierowany do sklepu i może taki produkt zakupić.
d) Wynagrodzenie Wnioskodawczyni otrzymuje wyłącznie wtedy, gdy klient kliknie w link i/lub dokona zakupu produktu lub usługi reklamodawcy.
C) PŁATNA WSPÓŁPRACA Z RESTAURACJAMI
Wnioskodawczyni tworzy materia (rolka, instastory znikające po 24h), który zostaje przygotowany na podstawie filmików i grafik wykonanych smartfonem przez Wnioskodawczynię podczas wizyty w restauracji. Restauracja zapewnia jedzenie/napoje, które pokazywane są w tym materiale. Materiał ma na celu pokazanie nowego lokalu, promocji lub nowego produktu w menu. W materiale Wnioskodawczyni nie pokazuje swojego wizerunku (twarzy), jedynie dłonie. Materia często ma nagrany voice over- krótka informacja słowem mówionym o promocji lub produkcie. Finalnie materiał umieszczany zostaje na kanale Wnioskodawczyni w formie rolki i/lub instastory (PKWiU 59.11.12.0 "Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo").
Współpraca z restauracją obejmuje zatem:
a)wizytę w restauracji,
b)zrobienie zdjęcia, nagranie krótkiego filmu potrawie,
c)zaprezentowanie takiej relacji na własnym kanale (Instagram, TIKTOK).
D) PUBLIKACJA RELACJI Z EVENTU
a)Nagranie krótkiego filmu podczas uczestnictwa w evencie
b)Udostępnienie filmu na swoim kanale w celu promocji tej marki (Organizatora eventu).
Zatem, jeśli Wnioskodawczyni rozpocznie taką współpracę z markami, wówczas będzie ona polegać na uczestnictwie w evencie organizowanym przez tę markę oraz zaprezentowaniu relacji z takiego eventu - na swoim kanale (PKWiU 58.19.29.0, "Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane").
Biorąc pod uwagę powyżej opisane czynności, Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:
1. Udostępnianie miejsca na własnych kontach internetowych w celu przekazania informacji o promocjach, produktach wraz z linkiem do tych produktów, umożliwiającym Klientowi zakup tego produktu, za co otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne za klik i/lub zakup produktu (afiliacja) PKWiU 63.11.20.0 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie" (usługa B).
2. Przygotowywanie materiałów promocyjnych zgodnie z udzielonym zleceniem (brief, wytyczne od Klienta) - z wyłączeniem występowania w tych materiałach - i prezentacja tych materiałów na własnym kanale w mediach społecznościowych w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających polecane towary dla sklepów/marek lub restauracji (produkty, ubrania, dania restauracyjne) - PKWiU 59.11.12.0 "Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo" (Usługa A, C).
3. Publikacja treści sponsorowanych w związku z udziałem w wydarzeniach (eventach) - dot. zamieszczenia na własnych kanałach w mediach społecznościowych publikacji sponsorowanych, np. w postaci relacji lub postu z eventu, w którym Wnioskodawczyni uczestniczyła - PKWiU 58.19.29.0, "Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane" (Usługa D).
Jeśli Wnioskodawczyni w ramach realizacji danej usługi jest zobowiązana do stworzenia utworu w według specyfikacji, który stanowić będzie utwór w rozumieniu ustawy z dnia z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wiąże się to z udzieleniem prawa do korzystania lub przeniesienia majątkowych praw autorskich. Jeżeli z danej umowy będzie wynikać takie zobowiązanie, wówczas wysokość stawki będzie determinowana głównym przedmiotem działalności (w którego ramach dochodzi do przeniesienia praw autorskich). Przykładowo, jeśli dotyczyć będzie utworu w postaci nagrań audiowizualnych (filmów) przedstawiających towary lub usługi - wówczas właściwą klasyfikacją będzie PKWiU 59.11.12.0 "Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo".
Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Do wykonywanej działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia z art. 8 u.z.p.d.o.f. Wnioskodawczyni wskazuje, że zawarte przez nią umowy regulują zasady dotyczące naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług.
Wnioskodawczyni wskazuje, że:
a)usługi świadczone przez Wnioskodawczynię nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
b)wykonując te usługi, Wnioskodawczyni ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością;
c)ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty czynności świadczonych oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych.
Wnioskodawczyni w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, w myśl art. 6 ust 4 u.z.p.d.o.f.
Zgodnie z art. 12 ust 3 u.z.p.d.o.f., jeśli Wnioskodawczyni będzie prowadziła działalność, z której przychody będą opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będzie mogła ustalić według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów będzie prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Wniosek dotyczy aktualnego roku podatkowego 2025 oraz lat kolejnych.
Świadczone usługi będące przedmiotem wniosku nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 u.z.p.d.o.f.
W ramach umów zawieranych z agencją menegementową lub sklepem, Wnioskodawczyni nie świadczy usług pośrednictwa w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie (73.12.1 PKWIU).
Wnioskodawczyni nie świadczy również usług doradztwa.
Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 30 grudnia 2016 r. (założenie działalności gospodarczej). Działalność, będącą przedmiotem wniosku, Wnioskodawczyni prowadzi od października 2021 r.
Wnioskodawczyni wskazuje, że pierwszy dochód (przychód) z tytułu działalności o której mowa we wniosku, uzyskała w październiku 2021.
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą B., NIP (…). PKD: 86.23.Z Praktyka dentystyczna, 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania, 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, 60.39.Z Pozostała działalność związana z dystrybucją treści, 63.92.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, 73.11.Z Działalność agencji reklamowych. Wnioskodawczyni, oprócz wskazanej wyżej działalności gospodarczej nie uzyskuje innych dochodów (przychodów ) podlegających opodatkowaniu. Wszystkie dochody (przychody) uzyskiwane przez Wnioskodawczynię stanowią przychody ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Wnioskodawczyni prowadzi działalność, z której przychody mogą być opodatkowane różnymi stawkami określonymi w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych (u.z.p.d.o.f.), bowiem świadczy również w ramach swojej działalności gospodarczej usługi w ramach opieki zdrowotnej.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawczyni może obecnie, jak i będzie mogła ustalić w przyszłości, według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności. Prowadzi bowiem aktualnie, oraz będzie prowadziła w dalszym ciągu, ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 u.z.p.d.o.f.
Wnioskodawczyni wskazuje i uzupełnia wniosek w ten sposób, że: poszczególne usługi świadczone na rzecz Klienta tj.:
- udostępnianie miejsca na własnych kontach internetowych w celu przekazania informacji o promocjach, produktach wraz z linkiem do tych produktów, umożliwiającym Klientowi zakup tego produktu (tzw. afiliacja),
- przygotowywanie materiałów w postaci nagrań audiowizualnych - rolek lub postów lub instastory, oraz prezentowanie produktów/usług w formie tych nagrań audiowizualnych,
- przygotowywanie materiałów w postaci nagrań audiowizualnych - rolek lub postów lub instastory, na platformach internetowych, polegające na zamieszczaniu publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach, oraz prezentowanie tych publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach;
- są odrębnymi usługami, za które Klient płaci wyodrębnione wynagrodzenie.
Wnioskodawczyni wskazuje i uzupełnia wniosek w ten sposób, że usługi świadczone na rzecz Klienta są odrębnymi usługami, za które Klient płaci wyodrębnione wynagrodzenie. Usługi te nie są elementami kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz klienta. Każda usługa stanowi usługę odrębną i samoistną. Wnioskodawczyni, na podstawy jednej umowy, podpisanej z jednym Klientem, nie świadczy oraz nie zamierza świadczyć usług kompleksowych, zawierających więcej niż jeden rodzaj usługi. Każdorazowo głównym celem umowy pomiędzy Panią a Klientem jest jedna, odrębna usługa.
Wnioskodawczyni wskazuje i uzupełnia wniosek w ten sposób, że usługi na rzecz Klientów są świadczone na podstawie każdorazowo zawieranych umów o świadczenie usług. Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie po wykonaniu usługi. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni ma postać ryczałtową.
Umowa z Klientem określa wysokość i zasady wypłaty wynagrodzenia za daną, całościową usługę.
Umowa z Klientem wskazuje kwotę wynagrodzenia za wykonanie całej zamówionej usługi (niezależnie od charakteru i ilości realizowanych przez Wnioskodawczynię w tym czasie zadań czy też godzin, przeznaczonych na ich realizację). Przy świadczeniu usług opisanych we wniosku Wnioskodawczyni nie stosuje stawki godzinowej. Wnioskodawczyni zatem wynagrodzenie określa:
- za całą wykonaną usługę (wynagrodzenie ryczałtowe), lub
- za tzw. „klik” (w przypadku afiliacji).
Każdorazowo wynagrodzenie z tytułu wykonania danej usługi (np. „przygotowywanie materiałów w postaci nagrań audiowizualnych rolek, postów, instastory na platformach internetowych, polegających na zamieszczaniu publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach, oraz prezentowanie tych publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach”) jest ustalane z chwilą zawarcia umowy. Cena określona w umowie, jest ceną za całą wykonaną usługę i jest ustalana z Klientem przed jej rozpoczęciem.
W przypadku afiliacji - cena jest ustalana w oparciu o liczbę kliknięć. Klient określa cenę za dany „klik”. Wielkość przychodu Wnioskodawczyni, z tytułu udostępniania powierzchni reklamowej, uzależniona jest od tego, ile osób kliknie w dany link, który został wskazany na udostępnionej powierzchni reklamowej.
Pytanie
1)Czy przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług:
a)udostępniania miejsca na własnych kontach internetowych w celu przekazania informacji o promocjach, produktach wraz z linkiem do tych produkt w , umożliwiającym Klientowi zakup tego produktu (tzw. afiliacja) opisane w niniejszym wniosku jako usługa B),
b)przygotowywania materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych, rolek, postów , instastory oraz prezentowania produktów /usług w formie tych nagrań audiowizualnych, rolek, postów, instastory na platformach internetowych, opisane w niniejszym wniosku jako usługi A) i C),
c)polegających na zamieszczaniu publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach, opisane w niniejszym wniosku jako usługa D),
- mogą być opodatkowane stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług:
a) udostępniania miejsca na własnych kontach internetowych w celu przekazania informacji o promocjach, produktach wraz z linkiem do tych produktów, umożliwiającym Klientowi zakup tego produktu (tzw. afiliacja) opisane w niniejszym wniosku jako usługa B),
b) przygotowywania materiałów reklamowych w postaci nagrań audiowizualnych, rolek, postów , instastory oraz prezentowania produktów /usług w formie tych nagrań audiowizualnych, rolek, postów, instastory na platformach internetowych, opisane w niniejszym wniosku jako usługi A) i C)
c) polegających na zamieszczaniu publikacji sponsorowanych związanych z udziałem w wydarzeniach, opisane w niniejszym wniosku jako usługa D)
- mogą być opodatkowane stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzasadnienie:
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy: opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
c)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy: Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu,
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z okoliczności przedstawionych opisie stanu faktycznego, Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w rozumieniu art. 6 ust. 4 u.z.p.d.o.f. oraz nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy.
Wnioskodawczyni złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy następujące usługi:
1.Przygotowywanie materiałów (instastory, rolek, postów) zgodnie z udzielonym zleceniem, w postaci nagrań audiowizualnych, przedstawiających reklamowane towary lub usługi, do dalszego ich wykorzystania oraz prezentacji na własnych kanałach (dla sklepów, marek, agencji managementowych, restauracji) - PKWiU 59.11.12.0 "Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo”.
2.Usługi udostępniania miejsca na reklamy na prowadzonych samodzielnie kanałach internetowych (…) (afiliacja) - PKWiU 63.11.20.0 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie".
3.Publikacja instastory, rolek, postów sponsorowanych w związku z udziałem w wydarzeniach - PKWiU 58.19.29.0 "Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane".
Wnioskodawczyni wskazuje, że jeśli zajdzie taka okoliczność, w której przychody będą opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, będzie prowadziła ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Mając na względzie powołane przepisy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów ze świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU:
- 63.11.20.0 (usługa B - afiliacja),
- 59.11.12.0 (usługa A i C - płatne współprace, w tym współprace z restauracjami) oraz
- 58.19.29.0 (publikacje/relacje z eventów),
- stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach.
Podobnie w Interpretacjach Indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
- z dnia 8 lipca 2024 r. 0115-KDST2-1.4011.280.2024.1.AW,
- z dnia 2 sierpnia 2024 r. 0114-KDWP.4011.106.2024.2.ASZ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- w brzmieniu obowiązującym do końca 2024 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
- w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że:
- prowadzi Pani działalność gospodarczą będącą przedmiotem wniosku od października 2021 r.
- pierwszy dochód (przychód) z tytułu działalności o której mowa we wniosku, uzyskała Pani w październiku 2021 r.
- zgodnie z art. 9 ust 1 u.z.p.d.o.f. złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w terminie.
- w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani następujące usługi: PKWiU 63.11.20.0 "Sprzedaż czasu lub miejsca na cele reklamowe w Internecie", PKWiU 59.11.12.0 "Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo", PKWiU 58.19.29.0, "Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane".
- prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
- do wykonywanej działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia z art. 8 u.z.p.d.o.f. Wskazuje Pani, że zawarte przez nią umowy regulują zasady dotyczące naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług.
- w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, w myśl art. 6 ust 4 u.z.p.d.o.f.
- świadczone usługi będące przedmiotem wniosku nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 u.z.p.d.o.f.
- w ramach umów zawieranych z agencją menegementową lub sklepem, nie świadczy Pani usług pośrednictwa w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie (73.12.1 PKWiU).
- nie świadczy Pani również usług doradztwa.
- nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody z działalności usługowej sklasyfikowanej wg PKWiU: 63.11.20.0, 59.11.12.0, 58.19.29.0, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Zatem Pani stanowisko jestprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
