Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.356.2025.6.MD; 0113-KDIPT2-3.4011.764.2025.5.SJ
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego:
a)w zakresie podatku od spadków i darowizn:
-w części dotyczącej opodatkowania otrzymanych wpłat od widzów podatkiem od spadków i darowizn – jest prawidłowe,
-w części dotyczącej ustalenia, na kim ciąży obowiązek podatkowy – jest nieprawidłowe;
b)w zakresie powstania obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymywania wpłat od widzów. Uzupełnił Pan wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – 24 listopada 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (...) r. Początkowo głównym przedmiotem działalności była produkcja odzieży sportowej. Działalność ta została stopniowo ograniczona i całkowicie zakończona w (...) r.
Od około (...) r. podjął Pan współpracę z platformą (...), za pośrednictwem której otrzymuje Pan dobrowolne wpłaty od osób fizycznych („(...)”). Wpłaty te mają charakter darowizn i służą wsparciu Pana działalności twórczej w zakresie tworzenia i publikacji podcastów.
Charakterystyka wpłat:
-wysokość pojedynczych wpłat waha się od 5 zł do najczęściej 100 zł, sporadycznie zdarzają się kwoty wyższe (150-300 zł, bywają nawet po 1200 zł),
-prowadzi Pan rejestr otrzymanych wpłat z podziałem na darczyńców i kwoty,
-na Pana prośbę platforma (...) przekazuje Panu co miesiąc zestawienie zbiorcze, z rozbiciem na poszczególnych darczyńców,
-w przypadku pojedynczej wpłaty przekraczającej 100 zł przesyła Pan darczyńcy wiadomość e-mail z podziękowaniem oraz linkiem do informacji o planowanych tematach trzech kolejnych podcastów – nie stanowi to świadczenia odpłatnego, lecz wyłącznie formę symbolicznej wdzięczności wobec wspierających.
Nie korzysta Pan z funkcjonalności (...), które umożliwiają świadczenie odpłatnych usług czy benefitów dla (...). Wpłaty nie mają charakteru świadczenia wzajemnego.
Podcasty publikuje Pan nieodpłatnie w serwisach (...), (...), (...), (...) i innych.
W każdym z tych serwisów można wejść i całkowicie za darmo obejrzeć podcast, a także do niego powrócić. Na końcu każdego podcastu pojawia się informacja: „Jeżeli podoba Ci się ten materiał, to możesz mnie wesprzeć dobrowolną wpłatą w serwisie (...) – (...)”
W (...) r. rozpoczął Pan dodatkowo współpracę z platformą (...) w ramach której udostępnia Pan powierzchnię reklamową. Co miesiąc wystawia Pan fakturę na rzecz (...), a należność jest regulowana przez kontrahenta.
Ponadto prowadzi Pan spotkania oraz szkolenia z zakresu pracy twórczej na rzecz fundacji oraz instytutów i na ich zaproszenie. Za te usługi również wystawia Pan faktury. Przychody z tego tytułu rozlicza Pan w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i opodatkowuje zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
Pana działalność twórcza w zakresie tworzenia i publikacji podcastów, jest prowadzona w imieniu własnym bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, ale z krótkimi przerwami na urlopy ((...)).
Progi wsparcia (odpowiednio: 5 zł, 10 zł, 20 zł, 50 zł i 100 zł) ustalił Pan na samym początku korzystania z serwisu (...), czyli w (...) r., nie zmienił ich Pan do dziś.
Pierwszym kryterium było to, że właśnie takie sumy są w poradniku (...) dla autorów sugerowane jako najczęstsze.
Drugim kryterium było Pana założenie, że jeżeli jakieś osoby będą gotowe wspierać darmowy i ogólnodostępny w Internecie program, to zapewne ich możliwości finansowe lub siła motywacji będą się od siebie różnić, więc powinien Pan ustalić odpowiednio zróżnicowane progi – przyjął Pan, że kwotą podstawową (na którą teoretycznie może sobie raz w miesiącu pozwolić każdy) będzie właśnie sugerowane przez (...) 5 zł, a następne będzie Pan po prostu podwajał. Progi zamknął Pan na kwocie 100 zł, którą uznał Pan za maksymalną, jaką powinno się wspierać internetowe projekty.
Nie podpisuje Pan żadnych umów z żadną z osób, które decydują się wspierać podcast za pośrednictwem (...).
Regulamin (...) nie kwalifikuje wpłat i nie przesądza, czy mają one charakter darowizny – opisuje wyłącznie techniczne przekazywanie środków od (...)ów do autorów. O tym, że dana wpłata ma charakter darowizny, decyduje relacja między autorem a (...)em oraz treść progów, które pełnią funkcję wyrazów wdzięczności, a nie świadczeń handlowych. W praktyce sprawia to, że wpłaty najczęściej mają charakter darowizn, ale nie wynika to z regulaminu, lecz z modelu działania autora.
Regulamin (...) nie określa, czy wpłaty stanowią darowizny – opisuje jedynie zasady technicznego przekazywania środków. (...) ((...)) działa jako Mała Instytucja Płatnicza i jako taka nie kwalifikuje prawnego charakteru wpłat. To, czy dana wpłata jest darowizną, wynika wyłącznie z relacji między (...)em a autorem oraz charakteru świadczeń autora, a nie z regulaminu platformy.
W ramach (...) ma Pan możliwość identyfikacji (...) – co najmniej z imienia i nazwiska. Możliwość ta wynika z działania platformy jako Małej Instytucji Płatniczej i wyraźnie odróżnia (...) od anonimowych form wsparcia (np. donejtów). Dane te są także wykorzystywane przy ewentualnym składaniu zeznań SD-3.
Dane (...) są dla Pana dostępne w Panelu Autora w (...), więc w razie potrzeby może je Pan udostępnić organowi.
W (...) każda wpłata pochodzi od konkretnej, w pełni zidentyfikowanej osoby. Serwis nie przewiduje anonimowych wpłat – każdy (...) jest znany co najmniej z imienia i nazwiska, a jego dane są dostępne w Panelu Autora.
Powyżej przywołałem tylko tę część uzupełnienia wniosku, która odnosi się do podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pytania dotyczące otrzymywanych wpłat od widzów
Czy dobrowolne wpłaty otrzymywane za pośrednictwem platformy (...), o których mowa powyżej, należy kwalifikować jako:
a)darowizny (w rozumieniu przepisów podatkowych), czy
b)przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Czy czynności polegające na wysyłaniu darczyńcy e-maila z podziękowaniem oraz linkiem do zapowiedzi tematów (w przypadku wpłat >100 zł) tworzą po Pana stronie świadczenie wzajemne w rozumieniu przepisów podatkowych (podatku dochodowego od osób fizycznych), skutkujące powstaniem obowiązku podatkowego?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, otrzymywane od słuchaczy wpłaty mają charakter dobrowolny, nie są powiązane z żadnym konkretnym świadczeniem zwrotnym (poza symbolicznym podziękowaniem lub udostępnieniem informacji o planowanych odcinkach). Nie stanowią one wynagrodzenia za usługę ani zapłaty za towar.
W konsekwencji, nie mogą być traktowane jako przychód z działalności gospodarczej, lecz jako darowizny. Odpowiedzialność za ewentualny podatek od spadków i darowizn spoczywa na wpłacających, a nie na Panu.
Jeżeli jednak Organ uzna, że wpłaty należy powiązać z działalnością gospodarczą, stoi Pan na stanowisku, że powinny być one traktowane jako przychód z działalności gospodarczej.
Powyżej przywołałem tylko tę część Pana stanowiska, która dotyczy podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Stosownie do treści art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 4 ww. ustawy stanowi, że:
Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym na fakt nabycia.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 tej ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru.
W myśl art. 8 ust. 1 omawianej ustawy:
Wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw, a wartość praw do wkładów oszczędnościowych – w wysokości tych wkładów.
Art. 9 ust. 1 oraz 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi natomiast, że:
Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1)36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2)27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3)5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Zgodnie z art. 14 ust. 1-3 tej ustawy:
Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3)do grupy III – innych nabywców.
Stosownie do treści art. 17a ust. 1 cyt. ustawy:
Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.
Jak wynika z przywołanych przepisów, ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Powyższy katalog czynności ujęty w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ma charakter zamknięty. Zatem, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko nabycie i to takie, które zostało w nim wymienione w sposób wyraźny.
Jednym z takich tytułów, na podstawie którego nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jest darowizna, do której się Pan odwołuje.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.).
Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna jest zatem dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.
Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Stosownie do treści art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Daną czynność można zatem uznać za darowiznę, jeśli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego.
Stąd decydujące znaczenie dla dokonania oceny prawnopodatkowej w każdym indywidualnym przypadku ma treść umowy wiążącej jej strony, w szczególności zaś ustalenie:
-czy czynność prawna ma charakter nieodpłatny,
-czy występuje obdarowany oraz darczyńca,
-jaki był charakter przekazanych środków.
Jednoznaczne określenie powyższych elementów jest niezwykle istotne, ponieważ nie każde bezpłatne przysporzenie mieści się w definicji umowy darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Nieodpłatne przekazanie majątku może bowiem wynikać także z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego). Natomiast skutki prawnopodatkowe danego nabycia środków pieniężnych przez osoby fizyczne można oceniać na podstawie przepisów ustawy o podatku do spadków i darowizn tylko pod warunkiem, że stanowi ono nabycie tytułem ujętym w ww. art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn a więc m.in. tytułem darowizny.
Z opisu zdarzenia wynika, że od około (...) r. podjął Pan współpracę z platformą (...), za pośrednictwem której otrzymuje Pan dobrowolne wpłaty od osób fizycznych. Wpłaty te mają charakter darowizn i służą wsparciu Pana działalności twórczej w zakresie tworzenia i publikacji podcastów. Prowadzi Pan rejestr otrzymanych wpłat z podziałem na darczyńców i kwoty. Na Pana prośbę platforma (...) przekazuje Panu co miesiąc zestawienie zbiorcze, z rozbiciem na poszczególnych darczyńców. W przypadku pojedynczej wpłaty przekraczającej 100 zł przesyła Pan darczyńcy wiadomość e-mail z podziękowaniem oraz linkiem do informacji o planowanych tematach trzech kolejnych podcastów – nie stanowi to świadczenia odpłatnego, lecz wyłącznie formę symbolicznej wdzięczności wobec wspierających. Nie korzysta Pan z funkcjonalności (...), które umożliwiają świadczenie odpłatnych usług czy benefitów dla (...)ów. Wpłaty nie mają charakteru świadczenia wzajemnego. Regulamin (...) nie kwalifikuje wpłat i nie przesądza, czy mają one charakter darowizny – opisuje wyłącznie techniczne przekazywanie środków od (...)ów do autorów. O tym, że dana wpłata ma charakter darowizny, decyduje relacja między autorem a (...)em oraz treść progów, które pełnią funkcję wyrazów wdzięczności, a nie świadczeń handlowych. W praktyce sprawia to, że wpłaty najczęściej mają charakter darowizn, ale nie wynika to z regulaminu, lecz z modelu działania autora. W ramach (...) ma Pan możliwość identyfikacji (...) – co najmniej z imienia i nazwiska. Możliwość ta wynika z działania platformy jako Małej Instytucji Płatniczej i wyraźnie odróżnia (...) od anonimowych form wsparcia (np. donejtów). Dane te są także wykorzystywane przy ewentualnym składaniu zeznań SD-3. W (...) każda wpłata pochodzi od konkretnej, w pełni zidentyfikowanej osoby. Serwis nie przewiduje anonimowych wpłat – każdy (...) jest znany co najmniej z imienia i nazwiska, a jego dane są dostępne w Panelu Autora.
Aby wpłata mogła zostać uznana za darowiznę w celu prawidłowego zgłoszenia do opodatkowania, koniecznym jest, aby darczyńca (darujący daną kwotę) był możliwy do zidentyfikowania przynajmniej z imienia i nazwiska, czy też – w przypadku, gdy darczyńcą nie jest osoba fizyczna – innych danych szczegółowych, według których można zidentyfikować ten podmiot. Ważne tym samym jest, aby można było przypisać, że dana kwota (darowizna) została przekazana przez ściśle określoną osobę.
Treścią umowy darowizny jest zobowiązanie darczyńcy do bezpłatnego spełnienia świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Tak określone essentialia negotii umowy darowizny pozwalają zaliczyć ją do umów jednostronnie zobowiązujących, w których to darczyńca jest stroną, która się zobowiązuje do określonego świadczenia.
Skoro zatem – jak twierdzi Pan we wniosku – jest Pan w stanie przyporządkować otrzymywane wpłaty do konkretnych, możliwych do wskazania co najmniej z imienia i nazwiska osób, a wpłaty te nie są związane z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym z Pana strony oraz przyjął Pan te darowizny, to powinny one być opodatkowane zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku od spadków i darowizn.
Jeśli więc dojdzie do przekroczenia kwoty wolnej od podatku dla odpowiedniej grupy podatkowej – najczęściej 5733 zł dla III grupy podatkowej – to konieczne będzie złożenie zeznania o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych SD-3 w terminie miesiąca od otrzymania darowizny, która przekroczy ww. kwotę wolną od jednej osoby w ciągu 5 lat. Osobą zobowiązaną do złożenia tego zeznania jest Pan, ponieważ na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn, obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy rzeczy lub praw majątkowych – w przypadku darowizny – na obdarowanym.
Z tego względu nie można zgodzić się z tą częścią Pana stanowiska, według której ewentualny podatek spoczywa na wpłacających. Zobowiązanym do zapłaty ewentualnego podatku będzie Pan, jako obdarowany. Zasady takiego opodatkowania określone są wymienionymi wyżej przepisami.
Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega – co do zasady – każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną.
Jak wynika z powołanego przepisu, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zasadę powszechności opodatkowania. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał przy tym na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodu, do których kwalifikuje się przychody danego rodzaju został określony w art. 10 ust. 1 ustawy.
W art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziane zostały natomiast sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w tym podatku.
W myśl bowiem art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.
Przepis ten dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który został przez nich uzyskany na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie ww. przysporzenia.
Jak wskazano wyżej – jest Pan w stanie przyporządkować otrzymywane wpłaty do konkretnych, możliwych do wskazania co najmniej z imienia i nazwiska osób, a wpłaty te nie są związane z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym z Pana strony oraz przyjął Pan te darowizny, to powinny one być opodatkowane zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku od spadków i darowizn.
Zatem, z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dobrowolne wpłaty otrzymywane za pośrednictwem platformy (...) oraz czynności polegające na wysyłaniu darczyńcy e-maila z podziękowaniem oraz linkiem do zapowiedzi nie będą po Pana stronie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Końcowo – z uwagi na treść zadanych pytań (wyznaczających zakres Pana żądania) – należy zastrzec, że to rozstrzygnięcie nie dotyczy oceny przedstawionego przez Pana opisu w części wykraczającej poza określony zadanymi pytaniami zakres.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ta interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od spadków i darowizn oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie dotyczącym skutków podatkowych otrzymywania wpłat od widzów i czynności polegające na wysyłaniu darczyńcy e-maila z podziękowaniem oraz linkiem do zapowiedzi. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
