Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.378.2025.4.AD
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymywania wsparcia finansowego od wspierających w części, w której nie występuje świadczenie wzajemne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – 20 listopada 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jednoosobową działalność gospodarczą od (…) r., której główny przedmiot stanowi działalność sklasyfikowana pod kodem (...).
W ramach tej działalności osiąga Pan przychody z różnych źródeł, w tym z emitowania sponsorowanych filmów na własnym kanale w serwisie (…) o tematyce popularno-naukowej, z udziału w programie partnerskim (…) (przychody z reklam) oraz z przygotowywania filmów i materiałów audiowizualnych dla innych przedsiębiorców.
W (…) r. uruchomił Pan profil twórcy w serwisie (…), którego operatorem jest (…). Platforma (…) umożliwia otrzymywanie dobrowolnych wpłat finansowych od użytkowników (wspierających) jako formy wsparcia dla działalności twórczej. Wpłaty te mają charakter dobrowolnego wsparcia twórcy i nie są niezbędne dla prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej, lecz stanowią dodatkową formę podziękowania od fanów za tworzenie wartościowych treści i rozwoju tej twórczości.
Określił Pan pięć progów miesięcznego wsparcia z opisanymi formami bonusów:
- (…) zł – brak jakiegokolwiek bonusu,
- (…) zł – podziękowanie dla wspierających w napisach końcowych filmu publikowanego na kanale (…),
- (…) zł – podziękowanie w napisach końcowych filmów oraz dostęp do newslettera z autorskimi przemyśleniami i ciekawostkami wybranymi przez twórcę,
- (…) zł – jak wyżej, a dodatkowo – w przypadku wsparcia przez minimum (…) miesiące z rzędu – wspierający otrzymuje zestaw pocztówek z autorskimi grafikami z podpisem twórcy,
- (…) zł – jak wyżej przy progach (…) zł i (…) zł, a dodatkowo – przy wsparciu utrzymanym przez minimum (…) miesiące z rzędu – wspierający otrzymuje zestaw pocztówek oraz książkę autora „(…)” z jego podpisem.
Wpłaty dokonywane są wyłącznie za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznych, wskazanych przez serwis (…). Ma Pan możliwość zidentyfikowania wpłacających – w zależności od danych przekazanych przez platformę – poprzez imię i nazwisko, pseudonim (ksywkę) lub adres e-mail.
Przyjął Pan, że: (i) wpłaty w wysokości od (…) zł do (…) zł mają charakter dobrowolnego wsparcia (darowizny), gdyż towarzyszące im formy podziękowań (wymienienie w napisach końcowych filmu, przesyłanie newslettera z treściami autorskimi) nie mają możliwej do określenia wartości materialnej i nie stanowią ekwiwalentu pieniężnego, (ii) wpłaty w wysokości (…) zł oraz (…) zł będą traktowane jako przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym wyłącznie w przypadku spełnienia warunku minimum (…) wsparcia z rzędu, skutkującego otrzymaniem przez wspierającego odpowiednio dla progu: zestawu pocztówek lub – w wyższym progu – pocztówek i książki.
W pozostałych przypadkach, tj. gdy wsparcie w progach (…) zł lub (…) zł trwa krócej niż (…) miesiące albo gdy wspierający kontynuuje wpłaty po jednorazowym otrzymaniu zestawu bonusowego, wpłaty te nie będą traktowane jako przychód z działalności gospodarczej, gdyż nie wystąpi wówczas świadczenie wzajemne (otrzymuje on jedynie bonusy dostępne w niższym progu: podziękowanie oraz dostęp do newslettera).
Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wpłaty otrzymywane za pośrednictwem platformy (…).pl stanowią dla Pana dodatkową formę wsparcia działalności twórczej, formę podziękowania od fanów Pana kanału, a nie podstawowe źródło przychodów z działalności.
Uznaje Pan, że wpłaty w wysokości od (…) zł do (…) zł nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie występuje w ich przypadku bezpośredni związek pomiędzy przekazaną kwotą a świadczeniem wzajemnym.
Świadczenia towarzyszące tym progom, takie jak podziękowanie w napisach końcowych filmu oraz dostęp do newslettera z przemyśleniami autora i informacjami o charakterze ogólnym, mają charakter symboliczny i społecznościowy, nie przedstawiają wartości materialnej, nie są świadczeniem promocyjnym ani reklamowym i nie stanowią ekwiwalentu za dokonane wpłaty.
W konsekwencji traktuje Pan wpłaty w wysokości (…) zł, (…) zł oraz (…) zł jako dobrowolne wsparcie (darowizny), które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym ani podatkiem od towarów i usług.
Natomiast wpłaty w wysokości (…) zł oraz (…) zł uznaje Pan za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale wyłącznie w przypadku spełnienia warunku minimum (…) wsparcia z rzędu, po którym wspierający otrzymuje materialne świadczenie w postaci: zestawu pocztówek z autorskimi grafikami (próg (…) zł) lub zestawu pocztówek oraz książki autora „(…)” (próg (…) zł).
W pozostałych przypadkach, tj. gdy wsparcie w progach (…) zł lub (…) zł trwa krócej niż (…) miesiące, albo gdy wspierający kontynuuje wpłaty po jednorazowym otrzymaniu bonusu, nie występuje świadczenie wzajemne, wobec czego takie wpłaty również nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym i podatkiem od towarów i usług i są traktowane jako darowizny. Warto nadmienić, że nie określono terminu realizacji wysyłki bonusu w formie pocztówek lub książki. Wysyłka będzie realizowana w zależności od możliwości logistycznych twórcy.
Zgodnie z regulaminem serwisu (…).pl bonusów tych nie należy traktować jako gwarantowane i każdy wspierający musi przyjąć na siebie ryzyko niewywiązania się twórcy z jego realizacji.
Ponadto wpłaty w wysokości (…) zł i (…) zł w przypadku min. (…) miesięcznej subskrypcji zakwalifikowano jako kwoty brutto, z których wylicza Pan należny podatek od towarów i usług według stawki 23%.
Wpłaty dokonywane są wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem operatorów płatności, z możliwością identyfikacji wspierającego poprzez imię, nazwisko, pseudonim lub adres e-mail.
Nie prowadzi Pan ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ponieważ wszystkie płatności są realizowane w całości na rachunek bankowy, a dane nabywców są możliwe do jednoznacznej identyfikacji.
W związku z powyższym korzysta Pan ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej, określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. (Dz.U. 2023 poz. 2653). Wpłaty uznane za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tj. te, które wiążą się z przekazaniem materialnych świadczeń po spełnieniu warunku trzymiesięcznego wsparcia) będą dokumentowane fakturą VAT na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że z regulaminu serwisu (…) wynika, że platforma działa jako pośrednik umożliwiający przekazywanie środków finansowych przez użytkowników na rzecz autorów. W szczególności w części regulaminu dotyczącej funkcjonalności Mecenasa/Zbiórki wskazano, że Mecenas może przekazywać Autorowi „Wsparcie w formie darowizny”, a do zawarcia umowy darowizny pomiędzy Mecenasem a Autorem dochodzi z chwilą uznania rachunku bankowego Autora. Regulamin Zbiórek przewiduje ponadto, że w ramach Zbiórki Autor może przyjmować wyłącznie darowizny i nie może w zamian za środki oferować towarów lub usług.
Równocześnie w materiałach informacyjnych dostępnych na stronie (…) (w szczególności w sekcji FAQ poświęconej podatkom oraz w opisie działania „raportu darowizn”) serwis wskazuje, że wsparcie przekazywane przez Wspierających – o ile nie wiąże się z otrzymaniem przez nich świadczenia wzajemnego – jest co do zasady kwalifikowane jako darowizny podlegające przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. (…) udostępnia twórcom raporty zawierające łączną wartość wsparcia otrzymanego od pojedynczego wspierającego w okresie pięciu lat, właśnie w celu umożliwienia prawidłowego monitorowania limitów kwoty wolnej w podatku od spadków i darowizn.
Z powyższego wynika, że zarówno z brzmienia regulaminu (…), jak i z oficjalnych materiałów informacyjnych serwisu, wsparcie przekazywane twórcom za pośrednictwem platformy – w części, w której nie występuje po stronie autora świadczenie wzajemne – jest traktowane jako darowizna przekazywana przez wspierającego autorowi. Ocena ta dotyczy w szczególności wpłat dokonywanych przez osoby fizyczne niepowiązane z Autorem, które wspierają jego działalność twórczą bez oczekiwania równoważnego świadczenia w zamian.
Wpłaty na Pana rzecz są przekazywane za pośrednictwem platformy (…) przez zarejestrowanych użytkowników – Wspierających (w regulaminie określanych także jako Mecenasi). Zgodnie z Regulaminem (…) oraz informacjami udostępnianymi w sekcji FAQ dla Autorów, serwis zapewnia twórcom dostęp do narzędzi umożliwiających monitorowanie wsparcia otrzymywanego od poszczególnych Wspierających. W szczególności w profilu Autora dostępny jest „raport darowizn”, który stanowi zestawienie kwot otrzymanych od poszczególnych Wspierających, w tym również w ujęciu za pięć ostatnich lat.
W panelu Autora otrzymuje Pan dane identyfikujące Wspierających w takim zakresie, w jakim są one udostępniane przez platformę, tj. w szczególności:
•adres e-mail przypisany do konta Wspierającego,
•nazwę użytkownika (nick),
•w części przypadków – imię lub imię i nazwisko,
•informację o dokonanych wpłatach (kwota, data, wybrany próg).
Raport transakcji oraz raport darowizn nie zawierają z automatu pełnych danych osobowych (takich jak adres zamieszkania, PESEL), jednak umożliwiają jednoznaczną identyfikację poszczególnych Wspierających w ramach serwisu – poprzez przypisany do nich adres e-mail i konto użytkownika – oraz wskazanie łącznej wartości wpłat pochodzących od danego Wspierającego w poszczególnych okresach.
Zgodnie z informacjami zawartymi w FAQ (…), raport darowizn został zaprojektowany właśnie po to, aby autor mógł monitorować łączną kwotę wsparcia otrzymanego od jednego Wspierającego w ciągu pięciu lat, w kontekście limitów zwolnienia w podatku od spadków i darowizn.
Jako Autor korzystający z (…), ma Pan zatem możliwość:
- zidentyfikowania poszczególnych Wspierających poprzez przypisany do nich adres e-mail i konto w serwisie,
- uzyskania zestawienia łącznej kwoty wsparcia od danego Wspierającego za dany rok i za okres pięciu lat na podstawie raportu darowizn,
- a w razie potrzeby – skontaktowania się z Wspierającym (np. w celu uzupełnienia danych niezbędnych do ewentualnego dopełnienia obowiązków podatkowych).
W przypadku gdyby z raportu darowizn wynikało, że suma wpłat otrzymanych od danego Wspierającego przekracza kwotę wolną określoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, deklaruje Pan, że będzie wykorzystywał dostępne dane oraz narzędzia platformy (…) (w tym możliwość kontaktu e-mailowego z Wspierającym) w celu prawidłowego ustalenia danych darczyńcy i dopełnienia obowiązków wynikających z przepisów o podatku od spadków i darowizn.
Jednocześnie wskazuje Pan, że na moment sporządzania odpowiedzi na wezwanie nie dysponuje Pan informacjami, aby w ramach wsparcia otrzymywanego za pośrednictwem (…) pojedynczy Wspierający przekazał łączną kwotę wsparcia, która – zgodnie z wytycznymi (…) i informacjami w FAQ – powodowałaby obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn, jednakże możliwość monitorowania takich kwot istnieje dzięki udostępnianym przez serwis raportom.
Platforma (…) udostępnia Panu dane kontaktowe wspierających w postaci adresu e-mail oraz – w zależności od tego, co podał użytkownik – imienia, imienia i nazwiska lub nazwy użytkownika (nick). Posiadanie adresu e-mail umożliwia Panu skontaktowanie się z wspierającym w celu:
•ustalenia adresu korespondencyjnego do wysyłki bonusu,
•a w razie zgłoszenia żądania wystawienia faktury – uzyskania pełnych danych do faktury (imię i nazwisko, adres zamieszkania).
Dane w zakresie wskazanym powyżej, tj. informacje pozwalające zidentyfikować poszczególnych Wspierających (adres e-mail, nazwa użytkownika/nick, w części przypadków imię i nazwisko) oraz szczegółowe informacje o dokonanych wpłatach (daty, kwoty, wybrane progi wsparcia, a także łączne kwoty wsparcia od danego Wspierającego w określonym okresie), są udostępniane Panu bezpośrednio w panelu Autora na platformie (…).
Dostęp do tych danych realizowany jest poprzez:
•raport transakcji, zawierający szczegółowe informacje o poszczególnych wpłatach, oraz
•raport darowizn (raport wsparcia od Wspierających), prezentujący łączne kwoty wsparcia otrzymanego od danego Wspierającego w danym okresie,
które może Pan pobrać ze swojego Konta Autora na platformie (…). Dzięki tym raportom ma Pan możliwość bieżącego monitorowania wysokości wsparcia otrzymywanego od poszczególnych Wspierających oraz – w razie potrzeby – wykorzystania tych danych dla celów ewentualnego rozliczenia podatku od spadków i darowizn.
Wsparcie otrzymywane przez Pana za pośrednictwem platformy (…) co do zasady pochodzi od osób fizycznych, które co do zasady należy zakwalifikować do III grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. osób niespokrewnionych z obdarowanym).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, w przypadku nabycia rzeczy lub praw majątkowych od osób zaliczonych do III grupy podatkowej, podatkowi podlega nabycie o czystej wartości przekraczającej kwotę 5 733 zł od jednego darczyńcy w okresie pięciu lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.
Korzystając z raportów udostępnianych w panelu Autora na platformie (…) (w szczególności raportu darowizn/raportu wsparcia od Wspierających), zweryfikował Pan łączną wartość wsparcia otrzymanego od poszczególnych Wspierających w okresie od uruchomienia profilu na (…) do dnia sporządzenia odpowiedzi na wezwanie.
Na podstawie tej weryfikacji stwierdził Pan, że łączna wartość wsparcia otrzymanego od żadnego z pojedynczych Wspierających nie przekroczyła kwoty 5 733 zł, tj. kwoty wolnej przewidzianej dla III grupy podatkowej. W szczególności, najwyższa łączna kwota wsparcia od jednego Wspierających była istotnie niższa niż powyższa wartość.
W konsekwencji, w analizowanym okresie nie powstał po Pana stronie obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn z tytułu otrzymanego wsparcia za pośrednictwem platformy (…), a tym samym nie był Pan zobowiązany do złożenia zeznań podatkowych ani innych zgłoszeń w zakresie tego podatku.
Deklaruje Pan, że w przypadku gdyby w przyszłości łączna wartość wsparcia od któregokolwiek z Wspierających przekroczyła kwotę wolną określoną w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy, dokona odpowiedniej weryfikacji danych darczyńcy oraz dopełni obowiązków wynikających z ustawy o podatku od spadków i darowizn, w szczególności w zakresie ewentualnego zgłoszenia nabycia i zapłaty należnego podatku.
Przywołując za Panem treść opisu zdarzenia pominięto tę jego część, która znajduje się w treści uzupełnienia (odpowiedzi na wezwanie) i nie dotyczy podatku od spadków i darowizn.
Pytanie w zakresie podatku od spadków i darowizn (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w związku z otrzymywaniem przez Pana wsparcia finansowego od Wspierających za pośrednictwem platformy (…) – w części, w której po stronie Wspierających nie występuje świadczenie wzajemne – po Pana stronie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn, a w szczególności obowiązek złożenia zeznania podatkowego oraz zapłaty podatku, o którym mowa w ustawie o podatku od spadków i darowizn?
Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku od spadków i darowizn (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W Pana ocenie, przy uwzględnieniu kwoty wolnej przewidzianej dla III grupy podatkowej oraz faktycznych kwot wsparcia otrzymywanych od poszczególnych Wspierających, dotychczas po Pana stronie nie powstał obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn.
Pana zdaniem, w związku z otrzymywaniem wsparcia finansowego od Wspierających za pośrednictwem platformy (…) – w tej części, w której po stronie Wspierających nie występuje świadczenie wzajemne, a wsparcie ma charakter dobrowolny i nieekwiwalentny – po Pana stronie co do zasady mogą powstawać skutki na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn, jako nabycie środków pieniężnych od osób zaliczanych do III grupy podatkowej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn, nabycie środków pieniężnych od osób zaliczonych do III grupy podatkowej podlega opodatkowaniu dopiero wówczas, gdy czysta wartość nabycia od jednego darczyńcy w okresie pięciu lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, przekroczy kwotę wolną, przewidzianą dla tej grupy podatkowej.
W przedstawionym stanie faktycznym, korzystając z raportów udostępnianych na koncie Autora w serwisie (…), zweryfikował Pan łączną wartość wsparcia otrzymanego od poszczególnych Wspierających. Na dzień sporządzenia odpowiedzi na wezwanie łączna kwota wsparcia otrzymana od żadnego pojedynczego Wspierającego nie przekroczyła kwoty wolnej przewidzianej dla III grupy podatkowej. Oznacza to, że w dotychczasowym okresie:
•po Pana stronie nie powstał obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn z tytułu wsparcia otrzymywanego za pośrednictwem platformy (…),
•nie był Pan zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego z tego tytułu ani do zapłaty podatku.
Jednocześnie deklaruje Pan, że w przypadku, gdyby w przyszłości łączna wartość wsparcia otrzymanego od któregokolwiek z Wspierających przekroczyła kwotę wolną właściwą dla III grupy podatkowej, będzie Pan korzystał z udostępnianych przez (…) raportów oraz danych identyfikujących Wspierających w celu prawidłowego ustalenia danych darczyńcy i dopełnienia obowiązków wynikających z ustawy o podatku od spadków i darowizn, w szczególności złożenia stosownego zeznania i zapłaty należnego podatku, jeżeli powstanie taki obowiązek.
Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołano powyżej tylko tę część Pana stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od spadków i darowizn.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Stosownie do treści art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 4 ww. ustawy stanowi:
Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.
Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym na fakt nabycia.
Jak wynika z art. 7 ust. 1 tej ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru.
Art. 9 ust. 1 oraz 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi natomiast:
Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1)36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2)27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3)5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Zgodnie z art. 14 ust. 1-3 tej ustawy:
Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1) do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2) do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3) do grupy III – innych nabywców.
Stosownie do treści art. 17a ust. 1 cyt. ustawy:
Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że ustawa o podatku od spadków i darowizn ściśle określa granice przedmiotu opodatkowania, tj. nabycie według określonych tytułów, wyczerpująco wymieniając tytuły, na podstawie których nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Powyższy katalog czynności ujęty w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn ma charakter zamknięty. Zatem, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega tylko takie nabycie, które zostało w nim wymienione w sposób wyraźny.
Jednym z takich tytułów, na podstawie którego dochodzi do nabycia jest darowizna, do której się Pan odwołuje.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.).
Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna jest zatem dobrowolnym świadczeniem na rzecz obdarowanego pod tytułem darmym, nie wynika z żadnego stosunku zobowiązaniowego czy z ustawy. Jej istotną cechą jest to, że powstaje stosunek pomiędzy darczyńcą i obdarowanym.
Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli złożone przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Stosownie do treści art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Daną czynność można zatem uznać za darowiznę, jeśli posiada cechy tegoż zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego.
Stąd decydujące znaczenie dla dokonania oceny prawnopodatkowej w każdym indywidualnym przypadku ma treść umowy wiążącej jej strony, w szczególności zaś ustalenie:
•czy czynność prawna ma charakter nieodpłatny,
•czy występuje obdarowany oraz darczyńca,
•jaki był charakter przekazanych środków.
Jednoznaczne określenie powyższych elementów jest niezwykle istotne, ponieważ nie każde bezpłatne przysporzenie mieści się w definicji umowy darowizny w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Nieodpłatne przekazanie majątku może bowiem wynikać także z innego tytułu prawnego (art. 889 Kodeksu cywilnego). Natomiast skutki prawnopodatkowe danego nabycia środków pieniężnych przez osoby fizyczne można oceniać na podstawie przepisów ustawy o podatku do spadków i darowizn tylko pod warunkiem, że stanowi ono nabycie tytułem ujętym w ww. art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn a więc m.in. tytułem darowizny.
Z opisu zdarzenia wynika, że w (…) r. uruchomił Pan profil twórcy w serwisie (…), umożliwiającym otrzymywanie dobrowolnych wpłat finansowych od użytkowników (Wspierających), jako formy wsparcia dla działalności twórczej. Określił Pan pięć progów miesięcznego wsparcia z opisanymi formami bonusów: (…) zł – brak jakiegokolwiek bonusu; (…) zł – podziękowanie dla wspierającego w napisach końcowych filmu publikowanego na kanale (…); (…) zł – podziękowanie w napisach końcowych filmów oraz dostęp do newslettera z autorskimi przemyśleniami i ciekawostkami wybranymi przez twórcę; (…) zł – jak wyżej, a dodatkowo – w przypadku wsparcia przez minimum (…) miesiące z rzędu– wspierający otrzymuje zestaw pocztówek z autorskimi grafikami z podpisem twórcy; (…) zł – jak wyżej przy progach (…) zł i (…) zł, a dodatkowo – przy wsparciu utrzymanym przez minimum (…) miesiące z rzędu – wspierający otrzymuje zestaw pocztówek oraz książkę autora z jego podpisem. Świadczenia towarzyszące tym progom, takie jak podziękowanie w napisach końcowych filmu oraz dostęp do newslettera z przemyśleniami autora i informacjami o charakterze ogólnym, mają charakter symboliczny i społecznościowy, nie przedstawiają wartości materialnej, nie są świadczeniem promocyjnym ani reklamowym i nie stanowią ekwiwalentu za dokonane wpłaty. W konsekwencji traktuje Pan wpłaty w wysokości (…) zł, (…) zł oraz (…) zł jako dobrowolne wsparcie (darowizny). Również gdy wsparcie w progach (…) zł lub (…) zł trwa krócej niż (…) miesiące, albo gdy wspierający kontynuuje wpłaty po jednorazowym otrzymaniu bonusu, nie występuje świadczenie wzajemne. Wpłaty dokonywane są wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem operatorów płatności, z możliwością identyfikacji wspierającego poprzez imię, nazwisko, pseudonim lub adres e-mail. Z regulaminu platformy wynika, że Mecenas może przekazywać Autorowi „Wsparcie w formie darowizny”, a do zawarcia umowy darowizny pomiędzy Mecenasem a Autorem dochodzi z chwilą uznania rachunku bankowego Autora. Regulamin Zbiórek przewiduje ponadto, że w ramach Zbiórki Autor może przyjmować wyłącznie darowizny i nie może w zamian za środki oferować towarów lub usług. Serwis wskazuje, że wsparcie przekazywane przez Wspierających – o ile nie wiąże się z otrzymaniem przez nich świadczenia wzajemnego – jest co do zasady kwalifikowane jako darowizny podlegające przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Z brzmienia regulaminu (…), jak i z oficjalnych materiałów informacyjnych serwisu, wsparcie przekazywane twórcom za pośrednictwem platformy – w części, w której nie występuje po stronie autora świadczenie wzajemne – jest traktowane jako darowizna przekazywana przez wspierającego autorowi. Ocena ta dotyczy w szczególności wpłat dokonywanych przez osoby fizyczne niepowiązane z Autorem, które wspierają jego działalność twórczą bez oczekiwania równoważnego świadczenia w zamian. Serwis zapewnia twórcom dostęp do narzędzi umożliwiających monitorowanie wsparcia otrzymywanego od poszczególnych Wspierających. Raport transakcji oraz raport darowizn nie zawierają z automatu pełnych danych osobowych (takich jak adres zamieszkania, PESEL), jednak umożliwiają jednoznaczną identyfikację poszczególnych Wspierających w ramach serwisu – poprzez przypisany do nich adres e-mail i konto użytkownika – oraz wskazanie łącznej wartości wpłat pochodzących od danego Wspierającego w poszczególnych okresach. Raport darowizn został zaprojektowany właśnie po to, aby autor mógł monitorować łączną kwotę wsparcia otrzymanego od jednego Wspierającego w ciągu pięciu lat, w kontekście limitów zwolnienia w podatku od spadków i darowizn. Ma Pan zatem możliwość skontaktowania się z Wspierającym (np. w celu uzupełnienia danych niezbędnych do ewentualnego dopełnienia obowiązków podatkowych). W przypadku gdyby z raportu darowizn wynikało, że suma wpłat otrzymanych od danego Wspierającego przekracza kwotę wolną określoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, deklaruje Pan, że będzie wykorzystywał dostępne dane oraz narzędzia platformy (…) (w tym możliwość kontaktu e-mailowego z Wspierającym) w celu prawidłowego ustalenia danych darczyńcy i dopełnienia obowiązków wynikających z przepisów o podatku od spadków i darowizn. Wsparcie otrzymywane przez Pana za pośrednictwem platformy (…) co do zasady pochodzi od osób fizycznych, które co do zasady należy zakwalifikować do III grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. osób niespokrewnionych z obdarowanym). Zweryfikował Pan łączną wartość wsparcia otrzymanego od poszczególnych Wspierających w okresie od uruchomienia profilu na (…) i stwierdził, że łączna wartość wsparcia otrzymanego od żadnego z pojedynczych Wspierających nie przekroczyła kwoty 5733 zł, tj. kwoty wolnej przewidzianej dla III grupy podatkowej. Nie powstał po Pana stronie obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn z tytułu otrzymanego wsparcia za pośrednictwem platformy (…), a tym samym nie był Pan zobowiązany do złożenia zeznań podatkowych ani innych zgłoszeń w zakresie tego podatku.
Pana wątpliwości dotyczą skutków podatkowych otrzymywania wsparcia finansowego od Wspierających w części, w której nie występuje świadczenie wzajemne.
Aby wpłata mogła zostać uznana za darowiznę w celu prawidłowego zgłoszenia do opodatkowania, koniecznym jest, aby darczyńca (darujący daną kwotę) był możliwy do zidentyfikowania przynajmniej z imienia i nazwiska, czy też – w przypadku, gdy darczyńcą nie jest osoba fizyczna – innych danych szczegółowych, według których można zidentyfikować ten podmiot. Ważne tym samym jest, aby można było przypisać, że dana kwota (darowizna) została przekazana przez ściśle określoną osobę.
Treścią umowy darowizny jest zobowiązanie darczyńcy do bezpłatnego spełnienia świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Tak określone essentialia negotii umowy darowizny pozwalają zaliczyć ją do umów jednostronnie zobowiązujących – w których to darczyńca jest stroną, która się zobowiązuje do określonego świadczenia.
Skoro zatem – jak twierdzi Pan we wniosku i jego uzupełnieniu – jest Pan w stanie przyporządkować otrzymywane wpłaty do konkretnych, możliwych do wskazania co najmniej z imienia i nazwiska osób, a część tych wpłat nie jest związanych z jakimkolwiek świadczeniem wzajemnym z Pana strony oraz –w tym zakresie – przyjął Pan te wpłaty jako darowizny, to powinny one być opodatkowane zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o podatku od spadków i darowizn.
Jeśli więc – w zakresie tych wpłat, które nie są związane z świadczeniem wzajemnym – dojdzie do przekroczenia kwoty wolnej od podatku dla odpowiedniej grupy podatkowej – najczęściej 5733 zł dla III grupy podatkowej – to konieczne będzie złożenie zeznania o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych SD-3 w terminie miesiąca od otrzymania darowizny, która przekroczy ww. kwotę wolną od jednej osoby w ciągu 5 lat.
Skoro do tej pory – w zakresie tych wpłat, które nie są związane z świadczeniem wzajemnym – nie miało miejsce przekroczenie kwot określonych art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, to istotnie do tej pory po Pana stronie nie powstał obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z zakresem wyznaczonym przez Pana we wniosku (poprzez zadanie pytania i zajęcie stanowiska) interpretacja w zakresie podatku od spadków i darowizn dotyczy tylko takich wpłat, które nie są związane z świadczeniem wzajemnym. Tym samym zakres rozstrzygnięcia nie obejmuje otrzymanych wpłat, które wiążą się z jakimkolwiek wzajemnym świadczeniem z Pana strony.
Ta interpretacja stanowi ocenę Pana stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
