Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.528.2025.2.EJ
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 24 listopada 2025 r. (wpływ tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Spółka Komandytowa (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) jest podatnikiem o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT posiadającym siedzibę lub miejsce zarządu na terytorium Polski, prowadzi działalność gospodarczą będącą działalnością
kantorową w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe.
Wnioskodawca swoje przychody osiąga w przeważającej części z obrotu walutami obcymi, w szczególności z ich skupu i sprzedaży, a w znacznie mniejszej części również z obrotu sztabkami i monetami złota inwestycyjnego.
Niemniej, pierwsza z przywołanych działalności generuje systematycznie ponad (…)% przychodów Wnioskodawcy i będzie generować takie przychody w przyszłości oraz generowała w roku poprzednim i bieżącym.
Wnioskodawca zarazem podkreślił, że poprzez obrót walutami obcymi w jego przypadku rozumieć zależy skup i sprzedaż fizycznej waluty. Wnioskodawca nie dokonuje obrotu instrumentami finansowymi opartymi na kursie walut.
Wnioskodawca zamierza wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „ryczałt”), o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o CIT.
Przedmiotem wniosku jest wyłącznie ocena spełnienia przez Wnioskodawcę warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT. Wnioskodawca spełnia pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem, co nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy, zatem ocena ich spełnienia nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
Pytanie
Czy Wnioskodawca spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca spełnia warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Ryczałt od dochodów spółek jest szczególnym modelem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przewidzianym w rozdziale 6b ustawy o CIT. Wybór opodatkowania w tym modelu jest obwarowany spełnieniem szeregu warunków przewidzianych w ustawie.
Jeden z tych warunków został zdefiniowany w art. 28j ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT, który stanowi, że opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie określone warunki, w tym jeżeli mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność kantorowa jest działalnością regulowaną poprzez przepisy rozdziału 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe (dalej: „Prawo dewizowe”).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 Prawa dewizowego, działalnością kantorową jest regulowana działalność gospodarcza polegająca na kupnie i sprzedaży wartości dewizowych oraz pośrednictwie w ich kupnie i sprzedaży. Zakres tej działalności jest ściśle określony w ustawie i obejmuje określony zakres czynności związanych z obrotem walutami.
Wnioskodawca swoje przychody osiąga w przeważającej części z obrotu walutami obcymi, w szczególności z ich skupu i sprzedaży, a w znacznie mniejszej części również z obrotu sztabkami i monetami złota inwestycyjnego.
Niemniej, pierwsza z przywołanych działalności generuje systematycznie ponad 50% przychodów Wnioskodawcy i będzie generować takie przychody w przyszłości oraz generowała w roku poprzednim i bieżącym .
Wnioskodawca zarazem podkreślił, że poprzez obrót walutami obcymi w jego przypadku rozumieć zależy skup i sprzedaż fizycznej waluty. Wnioskodawca nie dokonuje obrotu instrumentami finansowymi opartymi na kursie walut.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8) Prawa dewizowego, wśród wartości dewizowych wskazać należy również zagraniczne środki płatnicze, którymi zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9) Prawa dewizowego są także waluty obce.
Wnioskodawca nie osiąga zarazem przychodów z tytułu:
- wierzytelności, w tym z obrotu nimi;
- odsetek i pożytków od jakichkolwiek pożyczek;
- części odsetkowej raty leasingowej;
- praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw;
- ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych;
- transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Pokreślić należy, że wśród kategorii przychodów określonych w art. 28j ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT nie zostały wymienione przychody z tytułu obrotu walutami, tak jak i nie sposób przychody te zaliczyć do jakiejkolwiek kategorii wskazanej w tym przepisie. Nie istnieją również jakiekolwiek inne przepisy, które uniemożliwiałyby wybór opodatkowania ryczałtem spółce prowadzącej działalność kantorową.
Co prawda bez szczegółowego odnoszenia się do kwestii będącej przedmiotem wniosku, lecz prawo do wyboru opodatkowania ryczałtem przez spółkę prowadzącą działalność kantorową zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lutego 2023 r., znak: 0111-KDIB1- 1.4010.825.2022.2.BS.
Wobec powyższego, Wnioskodawca twierdzi, że w jego przypadku spełniony będzie warunek opodatkowania ryczałtem określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena, spełnienia pozostałych warunków wymienionych w rozdziale 6b ustawy o CIT uprawniających do korzystania z ryczałtu od dochodów spółek.
Przepisy regulujące ryczałt od dochodów spółek wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123) i weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., wprowadzając nowy reżim opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe przepisy, umieszczone w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały zmienione ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”).
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:
Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany łącznie spełnić wszystkie warunki określone w powołanym wyżej przepisie art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. Przy czym warunki te podatnik musi spełniać w każdym okresie korzystania z tej formy opodatkowania. Dodatkowo przepisy rozdziału 6b ustawy o CIT wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy o CIT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii spełnienia warunku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy wynika, że osiągacie Państwo swoje przychody w przeważającej części z obrotu walutami obcymi, w szczególności z ich skupu i sprzedaży, a w znacznie mniejszej części również z obrotu sztabkami i monetami złota inwestycyjnego. Pierwsza z przywołanych działalności generuje systematycznie ponad 50% przychodów Wnioskodawcy i będzie generować takie przychody w przyszłości oraz generowała w roku poprzednim i bieżącym. Poprzez obrót walutami obcymi rozumieć zależy skup i sprzedaż fizycznej waluty. Wnioskodawca nie dokonuje obrotu instrumentami finansowymi opartymi na kursie walut. Z wniosku wynika również, że Wnioskodawca nie osiąga zarazem przychodów z tytułu wierzytelności, w tym z obrotu nimi, odsetek i pożytków od jakichkolwiek pożyczek części odsetkowej raty leasingowej praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych, transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Ponadto wskazaliście Państwo, że spełniacie pozostałe warunki opodatkowania ryczałtem.
Mając powyższe na uwadze zauważyć należy, iż wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.
Obrót walutami obcymi nie pochodzi z:
- wierzytelności,
- odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
- części odsetkowej raty leasingowej,
- poręczeń i gwarancji,
- praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
- zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
- transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.
Zatem obrót walutami obcymi nie mieści się w katalogu przychodów wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że spełniają Państwo warunek opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanej interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
