Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-07-14

Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Czy pracownik może domagać się odszkodowania w przypadku niewydania świadectwa pracy przez pracodawcę? Czy niewłaściwa treść świadectwa pracy może być podstawą żądania odszkodowania przez pracownika?

Ryszard Sadlik
sędzia Sądu Rejonowego w Kielcach
Masz wątpliwości, napisz:
prawo.autorzy@infor.pl
W razie niewydania w terminie świadectwa pracy lub wydania świadectwa o niewłaściwej treści pracownik może domagać się od pracodawcy zapłaty odszkodowania. Odszkodowanie to należy się jednak pracownikowi tylko wówczas, gdy na skutek niewydania świadectwa pracy lub wydania świadectwa o niewłaściwej treści nie mógł on znaleźć pracy.
Obowiązek wydania świadectwa pracy
Świadectwo pracy jest podstawowym dokumentem zawierającym informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracownika w kolejnym miejscu zatrudnienia lub w organach rentowych czy urzędach pracy. Dlatego też każdy pracodawca ma bezwzględny obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, co oznacza, że w każdym przypadku ustania zatrudnienia, i to bez względu na podstawę prawną stosunku pracy (czyli w razie umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru czy spółdzielczej umowy o pracę), pracodawca powinien wydać swemu pracownikowi ten dokument.
Do wydania pracownikowi świadectwa pracy powinno dojść w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Gdyby zaś wydanie świadectwa było niemożliwe, pracodawca powinien, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy, przesłać świadectwo pracy pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej za pośrednictwem poczty lub doręczyć je w inny sposób, np. przez posłańca. Jednakże gdyby okazało się, że adres pracownika jest nieaktualny, pracodawca nie ma obowiązku rozpoczynania poszukiwań obecnego adresu pracownika. Powinien wówczas zwróconą przez pocztę przesyłkę wraz ze świadectwem pracy złożyć w aktach osobowych byłego pracownika.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00