Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2005-12-05

Zespół powypadkowy - skład i kompetencje

Czy pracodawca może wchodzić w skład zespołu powypadkowego? Czy o treści protokołu powypadkowego decyduje pracodawca? Kto ponosi koszty ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy?

Jarosław F. Świderski
W razie wypadku przy pracy obowiązkiem pracodawcy, oprócz podjęcia niezbędnych działań eliminujących lub ograniczających zagrożenie oraz zapewnienia udzielenia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym, a także zastosowania odpowiednich środków zapobiegających podobnym wypadkom, jest ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku. Pracodawca powinien dokonać tych czynności w trybie określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków (Dz.U. Nr. 115, poz. 744 z późn.zm.).
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy związanym z powzięciem informacji o wypadku, jakiemu uległ pracownik, jest powołanie zespołu powypadkowego w celu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku oraz ustalenia, czy wypadek pozostaje w związku z pracą. Takie stwierdzenie padło w tezie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 kwietnia 2002 r., sygn. akt II SA 3189/01. Sąd uznał ponadto, że obowiązujące przepisy nie dopuszczają sytuacji, w której pracodawca zwolniony byłby od wykonania wyżej opisanego obowiązku. Przesłanką takiego zwolnienia nie może nawet być oczywiste przyczynienie się pracownika do wypadku ani też oczywisty brak związku wypadku z pracą.
Wypadek przy pracy
Przypomnijmy w skrócie, co jest wypadkiem przy pracy w świetle przepisów ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. Nr 199, poz. 1673 z późn.zm.). Tak więc za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00