Prawo Przedsiębiorcy 20/2012 z 29.05.2012 [dodatek: e-Prawo Przedsiębiorcy - dodatek internetowy, str. 2]
Data publikacji: 29.05.2012
Pojęcie kwalifikacji pracowniczych
Pracodawca ma prawo wymagać, aby pracownik posiadał odpowiednie uprawnienia do pracy. W przypadku zawinionej przez pracownika utraty uprawnień umowa o pracę może zostać rozwiązana w trybie dyscyplinarnym.
W kodeksie pracy pojawia się zarówno pojęcie "kwalifikacje zawodowe", jak i "uprawnienia konieczne do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku". Jednak kodeks pracy nie wyjaśnia tych sformułowań.
Z definicji słownikowej wynika, że jeżeli jakaś osoba posiada:
1) uprawnienia, tzn., że może coś zrobić, ma prawo do czegoś, możność działania w zakresie objętym przepisami prawa,
2) kwalifikacje, tzn., że umie coś zrobić, ma wykształcenie potrzebne do wykonywania zawodu bądź też jakichś czynności.
