Rejestracja stowarzyszenia
Rejestracja stowarzyszenia
Zamierzamy w tym roku powołać stowarzyszenie. Czy wystarczy, że złożymy w sądzie wniosek o rejestrację, czy też powinniśmy dokonać jeszcze innych formalności? Czy jeśli stowarzyszenie powstało przed 1 stycznia 2001 r., powinno zostać przerejestrowane do Krajowego Rejestru Sądowego i w jakim terminie?
Stowarzyszenia, które powstały przed 1 stycznia br. i zostały wpisane do rejestru sądowego, są obecnie wpisywane z urzędu, w formie nieodpłatnej, do prowadzonego przez KRS rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Sąd rejestrowy może wezwać stowarzyszenie do uzupełnienia dotychczasowego wpisu, złożenia dodatkowych dokumentów bądź uzupełnienia danych. Gdy takie uzupełnienie nie nastąpi, sąd umarza postępowanie o wpis. Umorzenie postępowania rejestrowego nie stoi natomiast na przeszkodzie do wpisania podmiotu do rejestru na jego wniosek. W takiej sytuacji należy się jednak liczyć z koniecznością poniesienia opłat sądowych. Natomiast wnioski o dalsze wpisy, które wpłynęły do sądu dotychczasowego, będą po 1 stycznia br. przekazywane do nowej bazy danych, czyli do właściwego sądu rejestrowego.
