Personel i Zarządzanie 1/2003 z 01.01.2003, str. 10
Data publikacji: 02.07.2018
Strategia na czas zmiany
Strategia na czas zmiany
Projektowanie systemu motywacyjnego wspierającego transformację firmy
Ewa MASŁYK-MUSIAŁ
Autorka - prof. dr hab. - jest pracownikiem naukowym Politechniki Warszawskiej oraz Wyższej Szkoły Menedżerskiej Stowarzyszenia Inicjatyw Gospodarczych.
Kontakt: personel@infor.pl
Pierwszym odruchem człowieka wobec zmian jest sprzeciw. A
ponieważ współczesne organizacje ciągle podlegają zmianom, niezwykle istotna jest umiejętność przekształcenia przeciwników przemian w ich zwolenników. Może się to udać tylko wtedy, gdy zmiany traktowane będą w organizacjach jako styl życia, a ludzie będą odpowiednio wynagradzani za ich realizację.B
udowanie efektywnego systemu motywacyjnego wymaga zastanowienia się nad znaczeniem w życiu człowieka motywacji zewnętrznej i wewnętrznej. Warto podjąć próbę odpowiedzi na pytanie, na czym pracownikom zależy i jakie ich potrzeby są zaspokajane przez wykonywaną w firmie pracę. Należy bowiem pamiętać, że głównym powodem występowania oporów wobec zmian jest obawa pracowników o to, że zmiany uniemożliwią im zaspokojenie tych potrzeb. Doświadczenie wskazuje, że ludzie obawiają się przede wszystkim utraty statusu i wynagrodzenia.Warunki efektywności systemu motywacyjnego
Aby system motywacyjny był efektywny, musi zostać spełnionych kilka warunków wstępnych. Przede wszystkim należy:
l
zmienić przekonanie pracowników, że praca na danym stanowisku jest czymś stałym - pracownicy muszą być elastyczni i mieć świadomość, że mogą być przemieszczani w firmie w zależności od jej potrzeb. Nie jest to łatwe, gdyż stała praca zapewnia ludziom poczucie bezpieczeństwa. Jego częściowa utrata musi być więc zrekompensowana w