Personel i Zarządzanie 5/2003 z 01.03.2003, str. 38
Data publikacji: 30.06.2018
Prawne podwaliny Europy (11)
Pojawianie się na mapie Starego Kontynentu coraz większej liczby przedsiębiorstw ogólnoeuropejskich powoduje, iż uregulowań prawnych wymagają kwestie związane z przepływem informacji między pracownikami zatrudnionymi w różnych krajach. Unia Europejska zaleca, aby w firmach o zasięgu wspólnotowym rzetelnie informować zatrudnione osoby o przeprowadzanych zmianach, konsultować z nimi podejmowane decyzje i dążyć do dialogu między pracodawcą a pracownikami. W jaki sposób unormowana jest partycypacja pracownicza w przedsiębiorstwach ponadnarodowych? Jak powołać europejską radę zakładową?
Krzysztof WALCZAK
Autor jest szefem projektów ds. stosunków pracy w Hay Group Sp. z o.o.; jest doktorem praw, wykładowcą prawa pracy na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego oraz w Wyższej Szkole Handlu i Prawa w Warszawie.
Kontakt: krzysztof walczak@haygroup.com
Problematyka zbiorowego prawa pracy, ze względu na bardzo różne jego modele funkcjonujące w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej, została w znacznym stopniu wyłączona z obszaru zainteresowań ustawodawcy europejskiego. Jednoznacznie wskazuje na to który stanowi, że jego postanowień Niemniej istnieje kilka dziedzin, w których wzajemne relacje między pracodawcami a przedstawicielami pracowników są uregulowane na poziomie europejskim.
