Personel i Zarządzanie 1/2006 z 01.01.2006, str. 67
Data publikacji: 25.12.2005
Gdy pracownik (nie) jest w stanie...
Pracodawca, który podejrzewa, że pracownik stawił się do pracy w stanie nietrzeźwym, nie powinien dopuścić go do pracy. Następnie może wobec takiej osoby zastosować środki dyscyplinujące, a gdy jest to uzasadnione okolicznościami zwolnić z pracy.
Dorota Bielecka
Autorka jest radcą prawnym.
Kontakt: gp@infor.pl
Kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy (art. 17 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1231 z późn. zm.). Pracodawca musi poinformować pracownika, dlaczego podjął taką decyzję. Na żądanie pracownika, który z tych przyczyn nie został dopuszczony do pracy, kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona są obowiązani zapewnić przeprowadzenie badania stanu trzeźwości pracownika.
