Prowizja za osobowość
Bez operacyjnych pracowników sprzedaży i wsparcia nawet najlepsza kadra zarządzająca nie przyniesie firmie ani przychodu, ani zysku. W jaki sposób są opłacani ludzie, od których tak wiele zależy w firmach handlowych? Na jakie profity mogą liczyć?
Ilona Ciężkowska
Autorka jest kierownikiem działu analiz wynagrodzeń w firmie AG „TEST” Human Resources.
Kontakt: ic@testhr.pl
Do grona najważniejszych i najliczniejszych specjalistów w firmach handlowych należą: przedstawiciel handlowy, inżynier sprzedaży, specjalista ds. wspierania sprzedaży, specjalista w dziale obsługi klienta, specjalista ds. marketingu, specjalista ds. logistyki i specjalista ds. zakupów. Ich znaczenie dla funkcjonowania firm handlowych bezpośrednio przekłada się na wysokość ich uposażeń (wykres 1).
Pod znakiem premii i prowizji
Lwią część płacy całkowitej specjalistów zatrudnionych w firmach handlowych stanowi zmienna część wynagrodzenia. Aż 65 proc. badanych specjalistów ds. zakupów zwykle otrzymuje premię uznaniową, nieco rzadziej mają prawo do prowizji od indywidualnych wyników (10 proc. badanych). Prawie 40 proc. specjalistów ds. logistyki może liczyć na premię uznaniową, na prowizję od indywidualnych wyników 14 proc., a na premię regulaminową tylko 7 proc. Wprawdzie prawie co drugi specjalista ds. marketingu również otrzyma premię uznaniową, jednak oferowane im dodatki płacowe są bardziej różnorodne. Mogą dostać nie tylko premię regulaminową (12 proc. wskazań) i prowizję od indywidualnych wyników (8 proc.), ale także premię zadaniową (28 proc.), okolicznościową (14 proc.), dodatek stażowy (12 proc.) i trzynastą pensję (otrzymuje ją 14 proc. badanych). Jeszcze bardziej bogatą ofertą dodatków płacowych kuszą pracodawcy specjalistów ds. wspierania sprzedaży. We wszystkich analizowanych przypadkach otrzymują zarówno premię uznaniową, premię zadaniową i premię okolicznościową, jak i prowizję od indywidualnych wyników, a także prowizję uzależnioną od efektów pracy całego działu lub firmy.
