Troskliwy lider (1)
Każdego pracownika motywuje coś więcej niż pieniądze. Nie można na siłę przekonywać ich do pracy, stosując tylko rutynowe bodźce, ponieważ wewnętrznie pozostaną oni przy swoim zdaniu. Motywowanie wymaga więc odpowiednich narzędzi, za pomocą których kierownicy mogliby umiejętnie kształtować szeroko pojęte stosunki w organizacji. Jednocześnie kierownicy mogą wzbudzać i aktywizować u pracowników takie potrzeby, które są ważne i dla nich samych, i dla organizacji. Jak tego dokonać?
Zofia Sekuła
Autorka jest doktorem, adiunktem w Instytucie Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej.
Kontakt: personel@infor.pl
W motywowaniu pracowników, jako funkcji kierowania, ważne są następujące kwestie:
l określanie celów i zadań pracowników,
l współudział pracowników w podejmowaniu decyzji dotyczących pracy,
l utożsamianie się kierownika ze swoim zespołem, a zespołu - z organizacją,
l otwarta komunikacja, kompetencje i umiejętności menedżera,
l zainteresowanie menedżera sprawami osobistymi pracowników oraz
l obiektywna samoocena pracy przez menedżera.
Dobry menedżer, znając mocne i słabe strony swoje i pracowników, potrafi w świadomy sposób motywować i nie myli swoich czynników motywacji z tymi, które są ważne dla podwładnych1.
UWAGA
Skuteczność motywowania zależy od tego, co jest jego przedmiotem. Pracownika zachęcać należy do tego, co jest ważne, a nie do tego, czego nie powinien robić czy unikać, bowiem kierownik otrzymuje to, co nagradza.
