Przekazywanie wiedzy w PGNiG Termika SA
W firmie PGNiG Termika SA wdrożony został system wyszukiwawczy, który ułatwia pracownikom dostęp do informacji i dokumentów regulujących pracę. Decyzja o realizacji tego projektu wiązała się z jednym z najważniejszych celów organizacji, jakim jest stworzenie środowiska, sprzyjającego zarządzaniu wiedzą. Jest to tym bardziej istotne, że dotyczy firmy z branży energetycznej, w której wiedza ma charakter unikatowy, a ryzyko jej utraty wraz z odejściem pracownika jest wysokie.
Zanim rozpoczęły się prace wdrożeniowe w PGNiG Termika, przeprowadzona została ankieta na temat dotychczasowych doświadczeń pracowników w zakresie wyszukiwania informacji potrzebnych do wykonywania codziennych zadań. Okazało się, że pracownicy często mieli z tym problemy i że dotarcie do niezbędnej w danym momencie wiedzy, np. na temat aktualnych instrukcji czy zarządzeń, nie było łatwe ani szybkie.
Jedna wyszukiwarka
O wyrażenie swojej opinii na temat wyszukiwania informacji poproszono pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych i specjalistycznych. Badanie zostało zrealizowane w marcu 2013 r. przed opracowaniem i wdrożeniem systemu. Na pytanie o najpoważniejsze konsekwencje, wynikające z trudności w skutecznym odnajdywaniu informacji, respondenci odpowiedzieli następująco:
● strata czasu pracy - odnajdywanie informacji jest niepotrzebnym kosztem pracy. Czas poświęcony na szukanie mógłby być znacznie lepiej wykorzystany (33 proc. odpowiedzi twierdzących),
