O grywalizacji inaczej
Poszukiwanie nowych form budowy zaangażowania oraz wsparcia rozwoju kompetencji pracowników czasami prowadzi do dość zaskakujących rozwiązań. Jednym z nich jest wykorzystanie grywalizacji. Niezależnie od tego, co myślimy o tej koncepcji, warto nieco bliżej ją poznać, aby z większą świadomością podejmować decyzje dotyczące jej wprowadzenia - lub nie - do rzeczywistości organizacyjnej.
Grywalizacja to wykorzystanie mechanizmów gier do innych - niż sama gra - obszarów działalności. Ważne jest to, aby nie mylić grywalizacji z samą grą. Szczególne znaczenie ma wprowadzenie różnego rodzaju rozwiązań opartych na tej koncepcji do dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi.
Psychologia grywalizacji
Wielu ludzi lubi grać. Nie chodzi tu tylko o gry komputerowe, lecz o wszelkie formy działań i zachowań, w których działamy trochę na niby, co nie wyklucza tego, że efekty mogą być jak najbardziej namacalne. Eric Berne w swojej książce W co grają ludzie opisał dużo przykładów gier rodzinnych, towarzyskich czy organizacyjnych. Można nawet odnieść wrażenie, że gry wypełniają znaczną część naszego życia. Wynika to nie tylko z podstawowej charakterystyki samych gier, lecz także z mechanizmów psychologicznych kształtujących nasze funkcjonowanie. Okazuje się, że grywalizacja sięga po kluczowe czynniki decydujące o tym, w jaki sposób działamy i pracujemy. Przyjrzyjmy się im nieco dokładniej.
