Wartość pracowników
Wartość, jaką tworzy człowiek
Zmieniają się czasy i rynki, ale jedno pozostaje niezmienne. Klienci rozglądają się za tymi produktami i usługami, które w ich oczach są wartościowe. Jaka jest rola pracownika w tym procesie i czy łatwo zastąpić go nowymi technologiami?

Jest kilka takich słów w biznesie, które przewijają się niemal w każdej dyskusji. Niewątpliwie należy do nich też „wartość”. Mówimy o wartości produktu, kiedy opracowujemy dla niego politykę cenową. Przywołujemy też wówczas to, jaką wartość ma nasz produkt dla klienta oraz jak kształtujemy łańcuch wartości wraz z naszymi poddostawcami i dystrybutorami. Zastanawiamy się, jak wypracować wartość dodaną, by odróżnić nasz produkt na tle konkurencji. Myśląc zaś o inwestycjach, zastanawiamy się nad wzrostem wartości dóbr. Gdzie by się nie obejrzeć - wartość odmienia się przez wszystkie przypadki.
Zadałam sobie zatem pytanie, gdzie w tym procesie kształtowania wartości znajduje się człowiek i czy jego pozycja jest pewna lub też czy może nią zachwiać rozwój technologii.
Czym jest wartość w biznesie?
Przez ten termin rozumiemy nie tylko sumę wszystkich (zarówno materialnych, jak i niematerialnych) elementów tworzących przedsiębiorstwo, ale także korzyść, jaką klient otrzymuje wraz z produktem lub usługą od tego przedsiębiorstwa. Wiele czynników składa się na wartość. Są to m.in.: procesy, maszyny i urządzenia, technologie i przedmioty własności intelektualnej, takie jak patenty, receptury, logotypy. Jednym z najważniejszych od zawsze był jednak człowiek. To on na każdym etapie procesu, w każdym z podejmowanych przez firmę działań (czyli w tzw. łańcuchu wartości) wpływał na to, co, jak i za ile zostanie dostarczone odbiorcy.
