Jak inteligencja emocjonalna wpływa na pracę coacha?
Coaching i inteligencja emocjonalna to zyskujące coraz bardziej na popularności pojęcia, już od dłuższego czasu pojawiające się w różnych konfiguracjach. Pytanie, które się nasuwa, to jakie znaczenie ma inteligencja emocjonalna dla coachingu oraz jaki ma wpływ na jakość relacji pomiędzy coachem a jego klientem? Czy w ogóle ma jakiś wpływ?
Pojęcie inteligencji emocjonalnej zostało wprowadzone do psychologii w 1990 roku przez Johna D. Mayera, Davida Caruso i Petera Saloveya, natomiast spopularyzowane zostało w 1995 roku przez Daniela Golemana. Jego badania pokazały, że dla odniesienia sukcesu w pracy inteligencja emocjonalna jest dwa razy ważniejsza od wiedzy akademickiej lub technicznej, a w przypadku ról przywódczych to jest jeszcze wyższy stosunek! Natomiast badania zebrane przez Cary’ego Chernissa pokazują, że inteligencja emocjonalna sprzyja dobrym relacjom i pozytywnym zachowaniom w pracy. W odniesieniu do coachingu mogą zainteresować badania, które mówią, że na długofalowy sukces klienta nie wpływają tak mocno umiejętności techniczne, jak czynniki społeczne.
