Dlaczego pracownicy nie robią tego, co do nich należy?
Motywacja 3.0
Kiedy sprzedawcy nie realizują planów sprzedażowych, klienci skarżą się na niezadowalającą obsługę, a wyniki wyraźnie wskazują, że w firmie dzieje się coś niedobrego, łatwo wpaść w panikę i sięgnąć po najprostsze rozwiązania - zwolnienia. W poszukiwaniu przyczyn takich sytuacji większość firm sięga po testy tzw. tajemniczego klienta, wysyła pracowników na szkolenia i coachingi, roztacza wizję premii i benefitów. Tymczasem efekty pozostają bez zmian. Mimo inwestycji w rozwój część pracowników odchodzi z firmy, a ci, którzy zostają, nadal nie robią tego, co do nich należy. Dlaczego?
Nawet wtedy, gdy podejmowane działania nie przynoszą satysfakcjonujących rezultatów, znaczna część menedżerów twierdzi, że doskonale zna przyczynę problemu. Postawiona przez nich diagnoza brzmi najczęściej: "Pracownikom po prostu się nie chce". Jak w zaklętym kręgu menedżerowie sięgają ciągle po te same rozwiązania, które niczym nie różnią się od metody kija i marchewki: nagroda za osiągnięcie celu, kara za niewykonanie zadania. Takie działanie nie załatwia sprawy, ponieważ redukuje objawy, natomiast nie dociera do przyczyny problemu.
Aby rozwiązać większość problemów biznesowych i znaleźć właściwe odpowiedzi na pytania o przyczyny niezrealizowanych planów sprzedażowych, celów czy niewystarczającej troski o klienta, należałoby zrobić krok do tyłu i zadać sobie pytanie, dlaczego pracownicy nie robią tego, co do nich należy.
