Kto powinien być odpowiedzialny za rozwój pracowników?

To pytanie można też postawić inaczej. Czy pracodawca płaci za naukę, czy za wykonane zadanie? Czy rozwój jest benefitem, czy pracodawca ma obowiązek dostarczenia pracownikowi odpowiednich szkoleń?
Z jednej strony to pracownik jest odpowiedzialny za swój rozwój – powinien poświęcać czas, by doskonalić kompetencje. Z drugiej – firma, wprowadzając nowe projekty i technologie, powinna dać pracownikowi możliwość nauki w trakcie pracy. Wiele firm eksperymentuje z tzw. godzinami lub dniami rozwoju, które pracownik ma poświęcić na doskonalenie kompetencji, a nie na bieżące zadania. Pracownik odpowiada więc za swój rozwój – firma daje mu jasną odpowiedź, na jakie wsparcie może liczyć.
Czy pracownicy chcą brać odpowiedzialność za swój rozwój? Podejście pracowników do pracy można podzielić na trzy kategorie: nastawienie na zadania, nastawienie na karierę i praca jako powołanie. Grupa pierwsza wykonuje pracę, bo musi i podejmuje działania rozwojowe, jeśli jest taki wymóg. Trzeba jej stwarzać warunki do podwyższania kompetencji, proponując systemowo niezbędne szkolenia. Grupę drugą – nastawioną na karierę – motywuje awans i wynagrodzenie. Są to osoby, dla których rozwój oznacza podejmowanie bardziej odpowiedzialnych zadań. Firma powinna stwarzać im takie możliwości. Trzecia grupa – pasjonaci – w najwyższym stopniu nastawiona na rozwój, ma motywację, poszukuje wiedzy, sama wychodzi z inicjatywą szkoleń.
