Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-09-04

Reprezentacja i reklama w podatkach

Reprezentacja i reklama w podatkach

Stan prawny na 4 września 2001 r.

Edward Jankowski

Koszty uzyskania przychodów istotnie wpływają na wysokość płaconego przez podatników podatku. Zgodnie z zasadami podatkowymi, koszty uzyskania przychodów pozwalają na ustalenie podstawy opodatkowania i określenie wysokości zobowiązania podatkowego. Istotne jest zatem prawidłowe i właściwe ich zarachowanie. Elementem kosztów uzyskania przychodu są koszty na reprezentację i reklamę.

Przepisy dotyczące kosztów reprezentacji i reklamy nie były ostatnio nowelizowane. Zatem w 2001 r. w obu ustawach o podatkach dochodowych (od osób fizycznych i prawnych) obowiązują te same zasady zaliczania wydatków na reprezentację i reklamę.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, przy czym każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanym w ustawie – wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu.

Konstrukcja prawna kosztów uzyskania przychodów określona w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2001 r. nr 74, poz. 784) oraz art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2000 r. nr 122, poz. 1324) oparta jest na swoistej klauzuli generalnej, która stanowi, że kosztem uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Indywidualna ocena wydatku z punktu widzenia związku z przychodami podatnika dotyczy także wydatków na reprezentację i reklamę. Nie jest to jednak jedyny wyznacznik (łącznik) pomiędzy wydatkiem a kosztem uzyskania przychodu. W praktyce podatkowej oraz orzecznictwie sądowym podawano inne określenia precyzujące związek wydatku z kosztem uzyskania przychodu, tak aby poniesiony koszt nie mógł być kwestionowany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00