Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2001-09-04

Reprezentacja i reklama w podatkach

Wydatki na reklamę

Reklama a informacja

Bez wątpienia każda reklama jest albo informacją, albo się nią posługuje. Rozgraniczenie tych dwóch pojęć, tj. reklamy, i informacji, może nastręczać pewne trudności, niemniej jednak jest konieczne ze względu na odmienne skutki podatkowe. Świadczenie usług oraz przekazanie bądź zużycie towarów na cele informacji handlowej nie powoduje bowiem powstania obowiązku podatkowego VAT.

Informację handlową można zdefiniować jako zawierającą jedynie wiadomości niezbędne do zawarcia umowy kupna-sprzedaży (np. przedmiot sprzedaży, cena). Natomiast reklama charakteryzuje się zawarciem w swojej treści elementów wartościujących, zachęcających do kupna. Celem informacji jest jedynie informowanie o towarze lub usłudze, celem reklamy – nakłonienie potencjalnych klientów do kupna reklamowanego towaru lub usługi bądź pozyskiwanie nowych kontrahentów.

Z całą pewnością wystawienie plansz przed sklepem, zachęcających do zakupu w nim, to nie tylko informacja, która jest niezbędnym składnikiem reklamy, ale również zachęta do nabywania towarów.

Ze względu na nieostrą granicę między pojęciami reklamy i informacji, rozróżnienie ich w praktyce stwarza problemy. We wspomnianej sprawie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 września 1998 r. (I SA/Po 140/98, niepublikowany). Przedmiotem rozstrzygnięcia było zbadanie, czy zakupione przez spółkę materiały (foldery), które następnie zostały rozprowadzone wśród mieszkańców miasta i okolic w okresie przedświątecznym, stanowią foldery reklamowe podlegające opodatkowaniu (stosownie do art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku VAT).

Rozpowszechnianie informacji nie stanowi reklamy, co oznacza, że nie jest kosztem uzyskania przychodów.

Foldery te były traktowane przez spółkę jedynie jako materiały informacyjne, nie podlegające opodatkowaniu. Właśnie ze względu na to nie zostały przez nią uwzględnione przy ustalaniu zobowiązania podatkowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00