Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-04-22

Ochrona pracownika w razie zmiany, likwidacji i niewypłacalności pracodawcy

Ogłoszenie upadłości pracodawcy lub postawienie zakładu pracy w stan likwidacji wywołuje istotne skutki w stosunkach pracy. W obu przypadkach następuje zaprzestanie działalności pracodawcy i w konsekwencji traci on status pracodawcy. Nie następuje to automatycznie, wymaga bowiem pewnych działań i czynności administracyjno-technicznych, a przede wszystkim podjęcia wielu działań prawnych. Po ogłoszeniu upadłości syndyk lub likwidator mają obowiązek uregulowania wszystkich spraw pracowniczych. Stosunki pracy z powodu upadłości lub likwidacji zakładu pracy mogą być rozwiązane tylko przez syndyka lub likwidatora z zachowaniem warunków określonych w przepisach kodeksu pracy oraz ustaw szczególnych.

Tomasz Niedziński
Stan prawny na 15 kwietnia 2003 r.
Zasady dokonywania zwolnień z przyczyn dotyczących pracodawcy, przede wszystkim z powodu upadłości i likwidacji zakładu pracy, regulują: art. 361 § 1 i 2 k.p., art. 411 k.p., art. 45 § 3 k.p., art. 177 § 4 k.p. Ponadto istotne znaczenie mają przepisy ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 112, poz. 980 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. nr 200, poz. 1679; zwana dalej ustawą o zwolnieniach grupowych).
Zakres stosowania ustawy o zwolnieniach grupowych
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o zwolnieniach grupowych, przepisy stosuje się również do zakładów pracy w przypadkach ogłoszenia ich upadłości lub likwidacji.
Przepisy ustawy o zwolnieniach grupowych stosuje się do pracodawców w rozumieniu art. 3 k.p. (bez względu na ich wielkość), a więc do jednostek organizacyjnych, choćby nie posiadały osobowości prawnej, a także do osób fizycznych, jeżeli zatrudniają pracowników. Postanowienia omawianej ustawy mają również zastosowanie do przedsiębiorstw zagranicznych prowadzących działalność na terenie Polski, rzemieślniczych zakładów, a także do agentów zatrudniających pracowników. Jednak wyłączone są osoby fizyczne nieprowadzące zakładu pracy w znaczeniu przedmiotowym, które zatrudniają pracowników do własnych potrzeb osobistych, np. pomoc domową, pielęgniarkę.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00