Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2004-06-29

BHP w firmie

Potrzeba zapewnienia bezpiecznej pracy jest oczywista. Nie każdy jednak wie, jak należy o to zadbać. Technika, która nas otacza, poszła tak daleko, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy z różnorodności niebezpieczeństw i zagrożeń w pracy. Wbrew pozorom, nawet praca w biurze nie jest od nich wolna. Wystarczy tylko wspomnieć o kilkugodzinnym przebywaniu przed monitorem komputera. Potrzeba wydania przepisów, które określają, jak długo można bez przerw przy nim pracować, czy też w jakiej odległości powinny znajdować się stanowiska wyposażone w komputery, wynika z faktu, że nie są to urządzenia obojętne dla zdrowia. Ich negatywny wpływ można jednak zmniejszyć, podobnie jak w przypadku użytkowania maszyn w wielkim przemyśle, czy drobnych narzędzi w małej firmie.

Iwona Jackowska
Stan prawny na 14 czerwca 2004 r.
Ogólnie rzecz biorąc, warunki pracy muszą być przyjazne pracownikom, za co odpowiada każdy pracodawca. Z odpowiedniego zachowania i stosowania się do przepisów dotyczących BHP nic nie zwalnia też samych pracowników. Obie strony muszą ich przestrzegać, bowiem skutki lekkomyślności i nieostrożności nierzadko bywają tragiczne. Wiążą się też z niemałymi kosztami, gdy zdarzy się wypadek albo zostanie stwierdzona choroba zawodowa. Dlatego niezwykle istotne jest przestrzeganie zasad BHP.
„Poradnik”, który macie Państwo przed sobą, stanowi ważny drogowskaz umożliwiający zapewnienie bezpiecznych i przyjaznych dla pracownika warunków pracy, a co za tym idzie - zwiększenie jej efektywności. Radzimy też, jak stosować skuteczną profilaktykę i minimalizować zagrożenia oraz jak postępować, gdy dojdzie do nieszczęśliwego zdarzenia.
Obowiązki pracodawcy
Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy odpowiedzialność ponosi pracodawca. To on ma obowiązek chronić zdrowie i życie pracowników, zapewniając im właściwe warunki pracy przy odpowiednim - jak stanowi ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2004 r. nr 120, poz. 1252) - wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Pracodawca musi zatem nie tylko organizować pracę tak, aby była bezpieczna, ale również wymagać, aby w jego firmie przestrzegano przepisów oraz zasad BHP. To oznacza, że muszą być wykonywane wszelkie polecenia pracodawcy, by usunięto każde uchybienie (co należy skontrolować), a także nakazy, wystąpienia, decyzje i inne postanowienia wydane przez organy nadzoru (należy do nich np. Państwowa Inspekcja Pracy), w tym zalecenia społecznego inspektora pracy, jeśli taki w firmie działa.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00