Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 22/2003 z 01.06.2003 [dodatek: Serwis Prawno-Pracowniczy, str. 11]
Data publikacji: 29.05.2003
Czy warto inwestować w pracownika?
Wykształcony pracownik daje pracodawcy większą pewność dobrze wykonanej pracy. Dlatego w interesie pracodawcy jest dbanie o rozwój kwalifikacji zawodowych swoich pracowników.
Jednym z obowiązków, które nakłada na pracodawcę Kodeks pracy, jest obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Oznacza to, że pracodawca nie powinien utrudniać ani tym bardziej bez uzasadnionych przyczyn odmawiać pracownikom udziału w wybranej przez siebie formie szkolenia.
Wskazane jest również, aby w ramach realizacji tego obowiązku pracodawca stwarzał w zakładzie pracy pozytywną atmosferę wobec uczących się pracowników.
Podnoszenie kwalifikacji
Pewne trudności może stwarzać pracodawcom rozróżnienie między szkoleniem pracowników a podnoszeniem przez nich kwalifikacji zawodowych.
Pracownicy powinni pamiętać, że pracodawca nie ma wobec nich obowiązku fachowego szkolenia, a jedynie ułatwianie im podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wyjątek stanowią jedynie pracownicy młodociani, w odniesieniu do których podnoszenie ich kwalifikacji jest głównym obowiązkiem pracodawcy (Dział IX Kodeksu pracy).
