Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-12-28

Co wolno pracodawcy?

Regulacje polskiego prawa pracy stawiają pracodawcę w mniej korzystnej pozycji niż pracownika. Katalog uprawnień pracowniczych gwarantowanych przez Kodeks pracy jest znacznie szerszy niż prawa przyznane pracodawcom, w przeciwieństwie do zakresu obowiązków obu tych grup. Skuteczność dochodzenia roszczeń przez pracodawców na drodze sądowej jest zdecydowanie niższa od pracowniczej.

Można wyszczególnić uprawnienia, jakie przewidziano w Kodeksie pracy dla pracodawców w celu ochrony ich interesów prawnych oraz wskazać pewne mechanizmy, które powinny pozwolić pracodawcom na rozszerzenie ich możliwości kierowniczych (w szczególności w zakresie wyciągania konsekwencji w stosunku do pracowników, którzy nienależycie wywiązują się ze swoich obowiązków lub nie wywiązują się wcale).
Aktem prawnym określającym relacje między pracodawcą a pracownikiem jest Kodeks pracy - ustawa z 26 czerwca 1974 r. (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Ustawa ta stanowi główne źródło prawa pracy w systemie prawa polskiego i jako kodeks określa wszystkie podstawowe definicje i zasady tej gałęzi prawa.
Wyjaśnienia wymagają pojęcia, jakimi operuje Kodeks pracy i których zdefiniowanie pozwoli na jasne określenie podmiotów stosunku pracy.
Definicje
Pracodawca - zgodnie z treścią art. 3 k.p. pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników. W literaturze podkreśla się fakt, iż jednostka organizacyjna, aby mogła być traktowana jako pracodawca, musi posiadać prawo samodzielnego zatrudniania pracowników oraz powinna być wyodrębniona organizacyjnie i finansowo. Na uwagę zasługuje również zapis art. 31 k.p., personifikujący pracodawcę będącego jednostką organizacyjną przez określenie podmiotu dokonującego czynności z zakresu prawa pracy jako osoby lub organu zarządzającego tej jednostki.
- zgodnie z regulacją art. 2 k.p. pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru lub spółdzielczej umowy o pracę. Charakterystyczna dla prawa pracy relacja „pracodawca - pracownik” polega na tym, że jedna z dwóch stron tego stosunku jest zawsze osobą fizyczną (pracownik).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00