Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 30/2006 z 25.07.2006 [dodatek: Serwis bhp, str. 3]
Data publikacji: 22.07.2006
Choroba zawodowa pracownika
Niemal każdy pracodawca może zetknąć się z chorobą zawodową lub podejrzeniem takiej choroby u pracownika. Co wówczas musi zrobić i jakie obowiązki na nim ciążą?
Beata Naróg
Nie każde schorzenie występujące u pracownika będzie chorobą zawodową, nawet jeśli będzie miało związek z wykonywaną pracą.
Przede wszystkim musi to być choroba wymieniona w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (DzU nr 132, poz. 1115). Ponadto choroba ta musi być związana z występowaniem narażenia zawodowego na danym stanowisku pracy, tj. z obecnością czynników szkodliwych dla zdrowia, które występują w środowisku pracy, albo w związku ze sposobem wykonywania pracy. To, czy dana choroba jest związana z występowaniem narażenia zawodowego i czy może stanowić chorobę zawodową, musi być stwierdzone bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem na podstawie oceny warunków pracy.
