Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 23/2007 z 05.06.2007, str. 6
Data publikacji: 28.06.2018
Notatki służbowe
Żadne przepisy prawa nie zabraniają pracodawcy ani komukolwiek sporządzać notatek, w tym notatek służbowych. Niemniej jednak w takich zapiskach nie powinny znajdować się informacje godzące w dobre imię i godność pracownika. Również w świetle obowiązujących przepisów postępowanie pracodawcy, czyli gromadzenie notatek i umieszczanie ich w aktach osobowych, jest niezgodne z prawem. Dlatego pracodawca, wypowiadając pracownikowi umowę o pracę, nie może powoływać się na sporządzane notatki, jeżeli pracownik o niej nie wiedział. Niezgodne z prawem jest działanie pracodawcy, który umieszczał takie notatki w aktach osobowych pracownika. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (DzU nr 62, poz. 286 ze zm.) w aktach osobowych pracownika może być przechowywana tylko i wyłącznie dokumentacja określona enumeratywnie przez tekst rozporządzenia. Dlatego też notatki te powinny być usunięte z akt osobowych, czego może pracownik skutecznie domagać się od pracodawcy.
