KODEKS PRACY. KOMENTARZ DLA PRAKTYKÓW
Art. 164. § 1. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.
§ 2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy.
1. Komentowany przepis określa przesłanki przesunięcia terminu urlopu wypoczynkowego z inicjatywy stron stosunku pracy: pracownika lub pracodawcy.
Pracownik może wystąpić do pracodawcy o przesunięcie terminu urlopu, motywując swój wniosek ważnymi powodami. Do okoliczności uzasadniających przesunięcie terminu urlopu zalicza się m.in. zmianę terminu urlopu małżonka, konieczność sprawowania opieki nad osobą bliską czy też przesunięcie terminu wycieczki, w której pracownik miał uczestniczyć.
Decyzję w sprawie przesunięcia urlopu podejmuje ostatecznie pracodawca. Jednak w razie istnienia ważnych powodów przesunięcia urlopu, pracodawca powinien uwzględnić wniosek pracownika. Nie oznacza to jednak, że wniosek pracownika będzie dla pracodawcy wiążący w każdym przypadku. Do pracodawcy należy ocena, czy przyczyny uzasadniające wniosek mogą być uznane za ważne. Uwzględniając wniosek, pracodawca bierze pod uwagę konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.
Przepis nie zakreśla ram czasowych, w jakich wniosek pracownika powinien zostać złożony. Dlatego pracownik może wnosić o przesunięcie terminu urlopu zarówno bezpośrednio po jego zaplanowaniu, jak i w związku z wystąpieniem nowych okoliczności, które w istotny sposób zmieniają sytuację osoby zatrudnionej. Wniosek może być złożony w każdej formie, również w formie ustnej.
Możliwość przesunięcia terminu urlopu jest przewidziana również ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy. Oceny okoliczności uzasadniających modyfikację dokonuje pracodawca, podejmując następnie decyzję o zmianie terminu urlopu. Przesunięcie uzasadniają tylko potrzeby szczególne, czyli wyjątkowe z punktu widzenia organizacji procesu pracy. Mogą to być takie zdarzenia, jak choroba innego pracownika, kontrola wymagająca obecności pracownika mającego zaplanowany urlop czy pojawienie się nowego zamówienia, które wymaga zmiany rytmu pracy. Przesunięcia terminu urlopu nie uzasadniają natomiast normalne potrzeby pracodawcy, których istnienie można było przewidzieć, uwzględniając je przy planowaniu urlopów.
