Obowiązkowe regulaminy w procesie organizacji pracy
Pracodawca do sprawnego funkcjonowania zakładu pracy potrzebuje zdyscyplinowanych pracowników. Dlatego zasady świadczenia pracy powinien uregulować przede wszystkim w różnego rodzaju wewnętrznych regulaminach. Czasami tworzenie takich aktów prawnych jest obowiązkowe.
Podstawowym źródłem przepisów prawa pracy są ustawy, takie jak Kodeks pracy czy np. ustawa o zwolnieniach grupowych oraz przepisy wykonawcze do nich. Mają one charakter uniwersalny, tzn., że dotyczą wszystkich pracowników i pracodawców w jednakowym stopniu (z wyjątkiem adresowanych do określonej kategorii osób, np. nauczycieli).
Obok nich każdy z pracodawców może, a niekiedy musi, wprowadzać dodatkowe przepisy, które swoim zasięgiem będą obejmowały tylko i wyłącznie jego przedsiębiorstwo, ewentualnie - w razie włączenia tych regulacji do ponadzakładowych układów zbiorowych pracy - również pracowników zatrudnionych u innych pracodawców.
