Uznawanie zdarzenia za wypadek przy pracy
Wypadkiem przy pracy jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć pracownika, które nastąpiło w związku z pracą. W praktyce powyższa definicja wywołuje liczne kontrowersje. W jednym z orzeczeń SN uznał, że nie można uznać za wypadek przy pracy uszczerbku na zdrowiu pracownika spowodowanego ostrą wymianą zdań z innym pracownikiem dotyczącą spraw służbowych. Jednak w wyroku z 8 listopada 2012 r. sąd uznał takie zdarzenie za wypadek przy pracy.
Wypadkiem przy pracy jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną - a więc niewynikającą z organizmu pracownika (wyrok SN z 4 marca 2013 r., I UK 505/12), w wyniku którego pracownik doznał urazu lub poniósł śmierć. Zdarzenie to musi nastąpić:
● podczas lub w związku z wykonywaniem zwykłych czynności lub poleceń przełożonego,
● podczas lub w związku z działaniem bez polecenia, ale na rzecz pracodawcy lub
● w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania pracy.
Dla kwalifikacji danego zdarzenia jako wypadek przy pracy bez znaczenia pozostaje, kiedy pracownik po doznaniu urazu zgłosił się do lekarza (wyrok z 13 maja 1997 r., II UKN 115/97).
Zwykłe czynności pracownika i wykonywanie poleceń przełożonego
Zwykłe czynności pracownika objęte są katalogiem obowiązków ustalonym przede wszystkim umową o pracę (wyrok SN z 14 stycznia 1997 r., II UKN 47/96). Doznanie szkody na osobie w czasie i miejscu wykonywania obowiązków pracowniczych zasadniczo może sugerować, że pracownik uległ wypadkowi przy pracy. Jednak kluczowe znaczenie dla dokonania takiej kwalifikacji ma pozostawanie pracownika w dyspozycji pracodawcy; samo bowiem przebywanie w miejscu świadczenia pracy jeszcze o tym nie przesądza (wyrok SN z 7 marca 2006 r., I UK 127/05).
