Jak prawidłowo zawrzeć umowę zlecenia
Umowa zlecenia i umowa o pracę są umowami starannego działania. Nie oznacza to jednak, że umowy te nie różnią się od siebie. Zawierając umowę zlecenia należy szczególnie uważać, aby nie narazić się na zarzut nawiązywania stosunku cywilnoprawnego w sytuacji, gdy w rzeczywistości dochodzi do powstania stosunku pracy. Konsekwencje tego mogą być bardzo poważne.
Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (art. 734 Kodeksu cywilnego). Zwykle jednak mówimy o zleceniu w szerokim znaczeniu. Przy takim ujęciu pojęcie to obejmuje także umowy o świadczenie innych usług niż usługi prawne (np. roznoszenie ulotek, sprzątanie).
Umowa zlecenia jest umową starannego działania, co oznacza, że przez jej zawarcie zleceniobiorca nie zobowiązuje się do osiągnięcia określonego w umowie rezultatu, ale do dołożenia należytej staranności w wykonywaniu czynności uzgodnionych w treści umowy. Wynik pracy nie jest zatem w tym przypadku wyznacznikiem prawidłowości wykonania zobowiązania przez tę osobę.
Umowa zlecenia, która tworzy warunki właściwe dla zatrudnienia pracowniczego, jest umową o pracę. Jeśli bowiem spełnione są warunki stosunku pracy, mamy do czynienia z takim kwalifikowaniem umowy, bez względu na nazwę użytą przez strony. Według definicji stosunku pracy wskazanej w art. 22 Kodeksu pracy, przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.
