Odpowiedzialność pracowników samorządowych
Obowiązujące przepisy prawne, w szczególności ustawa o pracownikach samorządowych, przewidują obok karnej odpowiedzialności pracowników samorządowych także odpowiedzialność porządkową i majątkową (materialną).
Problematyka odpowiedzialności porządkowej uregulowana została przepisami ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.).
Zgodnie z przepisem art. 108 k.p. za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej: bhp), przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania stawienia się i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności, pracodawca może stosować karę upomnienia i karę nagany.
Oprócz kar porządkowych przewidzianych w art. 108 k.p. za nieprzestrzeganie przez pracownika porządku, regulaminu i zasad bhp mogą być stosowane inne środki przewidziane w odrębnych przepisach, na przykład dotyczących świadczenia przewidzianego w ustawie z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, premii, zasiłków z ubezpieczenia społecznego czy wypadków przy pracy. Swoistą sankcję w tym zakresie może stanowić także rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę w drodze wypowiedzenia przez pracodawcę, a nawet bez wypowiedzenia - z winy pracownika.
