Ocena pracowników jednostek pomocy społecznej
Oceny okresowe stanowią istotny element zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Dla pracowników stanowią źródło informacji, w jaki sposób jest oceniana ich praca. Pełnią zatem funkcję informacyjną oraz rozwojową. Pracownik źle oceniony wie, co musi poprawić lub gdzie bardziej się postarać. Dokonywanie ocen pracowniczych umożliwia gromadzenie istotnych informacji na temat mocnych i słabych stron poszczególnych pracowników, a zarazem ich przydatności zawodowej na konkretnym stanowisku oraz możliwości rozwoju.
1. Ocena dyrektora i głównego księgowego
Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, podlega okresowej ocenie (art. 27 ustawy o pracownikach samorządowych). Do takich pracowników w jednostkach pomocy społecznej zaliczymy głównych księgowych oraz dyrektorów (kierowników). Są oni oceniani pod kątem wywiązywania się z nałożonych na nich obowiązków służbowych, tak jak pracownicy samorządowi. Ocenie podlegają:
● dbałość o wykonywanie zadań publicznych oraz o środki publiczne z uwzględnieniem interesu publicznego oraz indywidualnych interesów obywateli,
● przestrzeganie Konstytucji RP i innych przepisów prawa,
● wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
● udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, jeżeli prawo tego nie zabrania,
● dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej,
● zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami,
● zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
● stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych,
● sumienne i staranne wykonywanie poleceń przełożonego.
Ocena głównego księgowego przeprowadzana jest przez dyrektora lub osobę przez niego upoważnioną. Sam dyrektor podlega natomiast ocenie przeprowadzanej przez organ nadzorujący placówkę, którą kieruje. Kierownika OPS oceniać będzie wójt, burmistrz lub prezydent miasta (art. 33 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 110 ustawy o pomocy społecznej), natomiast kierownika PCPR ocenia starosta (art. 35 ustawy o samorządzie powiatowym w zw. z art. 112 ustawy o pomocy społecznej).
