Postępowanie w sporach wynikających ze stosunku pracy
PAWEŁ MIŁKOWSKI
Postępowanie w sporach wynikających ze stosunku pracy
Procedura rozstrzygania sporów dotyczących zatrudnienia została unormowana w przepisach Kodeksu pracy oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Celem tej regulacji jest przede wszystkim ułatwienie pracownikowi dochodzenia przed sądem swych roszczeń, odformalizowanie postępowania w stopniu umożliwiającym szybkie zakończenie sprawy, a także wykorzystanie każdej sposobności do jej ugodowego załatwienia.
Zgodnie z art. 243 Kodeksu pracy zarówno pracodawca, jak i pracownik powinni dążyć do polubownego załatwienia sporu wynikającego ze stosunku pracy. Spory tego typu mogą być rozstrzygane w postępowaniu sądowym, jednak przed skierowaniem sprawy na tę drogę pracownik może żądać wszczęcia postępowania przed specjalną komisją pojednawczą (jeżeli taka u danego pracodawcy działa). Uprawnienie to ma charakter fakultatywny i przysługuje wyłącznie pracownikowi.
Powołanie komisji pojednawczej
Komisję pojednawczą powołują wspólnie pracodawca i zakładowa organizacja związkowa, a w przypadku jej braku pracodawca samodzielnie po uzyskaniu pozytywnej opinii pracowników. Procedura uzyskiwania takiej opinii nie została jednak uregulowana w przepisach prawa pracy. Od dnia wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy z 1996 r. komisje pojednawcze mogą być tworzone u wszystkich pracodawców, niezależnie od ich formy organizacyjno-prawnej, jak i liczby zatrudnionych.
