Przychody z praw autorskich a przychody z działalności wykonywanej osobiście
W praktyce częstym problemem dla płatników jest rozliczanie kosztów uzyskania przychodów z tytułu umów o dzieło, zawartych z wykonawcami. Otrzymaliśmy wiele listów od Czytelników, dotyczących tego właśnie zagadnienia.
Kiedy przy umowie o dzieło należy stosować koszty w wysokości 20% i pobierać 19-procentową zaliczkę na podatek, a kiedy można zastosować 50-procentowe koszty uzyskania przychodów i naliczyć 10-procentową zaliczkę ze względu na określony sposób zaszeregowania źródła przychodów (z praw autorskich) i odpowiedniego traktowania wykonawcy (np. jako publicysty, artysty)?
Wszystko zależy od tego, czy mamy do czynienia z działalnością wykonywaną osobiście czy z korzystaniem przez twórcę z praw autorskich i artysty wykonawcy z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzaniem przez niego tymi prawami. Chodzi o to, czy w wyniku wykonywanych przez wykonawcę usług powstają „utwory” w rozumieniu prawa autorskiego.
Koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% (określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: updof) można bowiem zastosować w sytuacji, gdy wykonawca dzieła uzyska przychód za wykonanie czynności będącej przedmiotem prawa autorskiego lub pokrewnego oraz gdy twórca dokonuje rozporządzania prawami autorskimi do swojego utworu (czyli gdy przechodzą one na zamawiającego dzieło) lub gdy udziela licencji na korzystanie z nich. W przeciwnym razie należy zastosować koszty w wysokości 20% (określone w art. 22 ust. 9 pkt 4 updof).
Określenie źródła przychodu
Ustalenia, czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych, należy dokonać w świetle przepisów ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych). A zatem o możliwości zastosowania kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% decyduje fakt osiągnięcia przez podatnika (wykonawcę dzieła) przychodu ze stworzenia utworu, będącego przedmiotem prawa autorskiego.
