Kiedy i w jaki sposób można ukarać pracownika
Jednym z obowiązków pracownika jest staranne i sumienne wykonywanie obowiązków powierzonych mu przez pracodawcę, a także wykonywanie poleceń przełożonych, jeżeli są zgodne z prawem. Pracownik, który uchyla się od swoich obowiązków lub w wyniku nienależytego ich wykonania wyrządził szkodę, musi liczyć się z tym, że pracodawca wyciągnie w stosunku do niego określone konsekwencje.
Najczęściej i powszechnie stosowanym "narzędziem" polityki personalnej, w przypadku naruszenia przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, jest odpowiedzialność porządkowa pracowników. Pozwala ona pracodawcy na szybkie przeciwdziałanie niezgodnym z prawem zachowaniom pracowników. Nałożenie kary porządkowej jest jasnym sygnałem od pracodawcy, że działania pracownika są niezgodne z jego oczekiwaniami i przepisami prawa.
Natomiast pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależnego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną.
Przesłanki odpowiedzialności porządkowej
Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) precyzyjnie określa obowiązki pracodawcy, jak też pracownika (dział IV k.p.). Regulacje w niej zawarte mają bezwzględnie obowiązujący charakter, a to oznacza, że nie można ich rozszerzać, ograniczać, wyłączać czy zmieniać - nawet na korzyść pracownika - w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy ani w umowie o pracę.
Odpowiedzialność porządkową pracownik może ponieść za zawinione i bezprawne naruszenie obowiązków pracowniczych związanych z porządkiem pracy. Naruszenie to może polegać zarówno na działaniu jak i zaniechaniu.
Przez pojęcie "bezprawne naruszenie porządku" należy rozumieć naruszenie:
● ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy,
