Obowiązki podmiotów niepublicznych użytkujących mienie należące do jednostki samorządu terytorialnego
Po likwidacji publicznej szkoły podstawowej i utworzeniu szkoły niepublicznej środki trwałe, które posiadała zlikwidowana szkoła, zostały przeksięgowane na konto urzędu gminy. Czy strony umowy użyczenia mogłyby się umówić, że środki te będą ewidencjonowane na kontach szkoły niepublicznej prowadzonej przez stowarzyszenie - chodzi tutaj przede wszystkim o drobny sprzęt ujęty w ewidencji ilościowej i ilościowo-wartościowej (konto 013) - ogólnie jako wyposażenie i materiały dydaktyczne? Jak w takiej sytuacji powinna przebiegać bieżąca gospodarka środkami trwałymi (likwidacje, inwentaryzacja)? Czy - jeśli budynek byłby oddany w trwały zarząd, to środki te można by było przekazać szkole na własność (obecnie w sprawie budynku jest podpisana umowa użyczenia - bezterminowa i bez opłat)?
Izabela Motowilczuk
Kwestie związane z gospodarowaniem nieruchomościami należącymi do jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw samorządowych) regulują przepisy ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: ustawa o gospodarce nieruchomościami), które stanowią, że oraz określają W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem:
